Forum Senaste Sok
Rubrik: X3 G01 kvalite känslan dålig eller?
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
NGA 2020-04-15 10:41
Har som sagt en X3 G01 som gått 3 tusen mil upplever att den gått ner i kvalite
jämfört med F25 -16,när man ger fullgas får man ett väldigt oljud av vibrationer
av plast eller metalldelar har också något störade ljud höger fram när man håller
jämn fart och det kan vara 20km eller 90 km har provat skifta däcken fram och bak
utan resultat.Har varit hos BMW men dom tycker allt verkar ok kan inte höra något onormalt,
den är ju inte ny och då får acceptera lite oljud.Har någon annan som kör g01 haft något
liknande.
Grelle 2020-04-15 10:53
Känner inte igen det från bekanta med G01. Låter som om det är fel på ditt exemplar.

Att en bil strular är ju inte samma sak som att alla G01 är dåliga. Det kan vara så att G01 är en dålig modell, men det kan vi ju inte avgöra på ett exemplar.

Provkört några olika exemplar för att se om alla har samma vibrationer?
NGA 2020-04-15 11:21
Nu fanns det ju inte från början men man kan ju tycka att det skall hålla
ihop lite längre än ett par tusen mil,nu har jag kört BMW i 40 år och
avverkat en hel del modeller, men för var det ju inte så mycket plast
som det är idag så nog tycker jag det var mer kvalitet känsla förr och
framför allt även efter 30t som en del fick gå.
Grelle 2020-04-15 11:30
Om felet inte fanns från början utan uppstått så är det ju tveklöst ett fel. Din bil är väl nästan så ny att det kan vara ett garantiärende?
NGA 2020-04-15 14:38
Jo det är ju garanti kvar så därför vill jag ju försöka få det åtgärdat
vad det nu är som hörs,jag kan förstå att det kan vara svårt att uppfatta
ljudet när man bara tar en snabb sväng,men när man sitter mil efter mil
så lägger man ju märke till nytillkommna ljud det är ju samma frekvens
på ljudet om man kör i 20 eller 90km är det bara ett stag som slår imot
nånstans kan man ju fixa det,men är det stötdämpare är det ju lite annorlunda eftersom det knäpper till i höger fram när man kör över en vägbula då vill man kanske ha fixat det innan garantien går ut sen är
ju allt så mycket svårare att komma med det,skall göra ett försök till
på annan verkstad kanske med nån som har bra hörsel.
Grelle 2020-04-15 14:52
Låter som en bra idé att testa med en annan verkstad, ni kanske kan åka ut tillsammans?

Jag hade ett enerverade problem med ett ljud som hördes ibland. Med verkstadsteknikern i bilen lyckades vi efter 20 min provocera fram det och han efter ett tag på att det var ventligen i avgasrörets andra utblås som behövde smörjas. Hände efter ca 2,5 år och har sedan dessa fungerat bra. Han hade nog aldrig kommit på det med endast min beskrivning utan behövde höra det själv när han körde och förstå i vilka situationer det uppstår.
scorpower 2020-04-22 06:44
För 15 år sedan överlag så satte bmw fast grejerna med skruv, nu ska det bara klickas dit med plastfästen för att spara produktions kostnad.
Volvo är lika dåliga, allt ska klämmas fast.
Personligen föredrar jag arr det sitter skruvat fast.
NGA 2020-05-26 23:39
Nä det går trögt att få nån respons, det blir inte mer än ja det är kanske ett ljud som inte skall vara där,men en felsökning kostar 1900 kr och då skall vi hitta felet på 45 min. längre tid får det inte ta, så det kan kosta vad som helst och då är det inte säkert att bmw tar det som garanti.Men nästa drag blir att provköra en demobil och hoppas att den är ok så får man väl ställa frågan varför min låter som den gör.Som sagt jag har redan börjat tröttna på det hela så jag provkörde en MB GLC 300e man kunde tro att man var i kyrkan så tyst den var,efter det kändes x3 otroligt gammal och sliten
och plastig så det blir kanske ett byte kanske.
Grelle 2020-05-27 12:24
Att gå från diesel till hybridbil kommer nog innebära märkbart tystare bil så om du är i bytartagen så är det nog ett bra val! Det är en helt ny GLC nu va?
NGA 2020-05-27 17:34
Jo det är frågan om nytt,har även lite koll på GLA som kommer som hybrid och som kan beställas juli-aug och levereras senare i höst,det är ju en lite mindre bil förstås den finns ju redan som bensin o diesel och tittar man på dom så verkar dom hålla hög kvalite, dom plastbitar där fanns sitter med riktiga skruvar och inte plastclips som BMW och många andra kör med.
NGA 2020-05-27 18:14
När monterar man denna absorber bild.14 och vad kan den göra för nytta.

[LÄNK]
Asken 2020-05-30 18:44
BMW tar premiumbetalt för sina produkter men premiumkvaliten försvann för många år sedan är min erfarenhet.
Mvh
Asken
Fransosen 2020-05-30 20:14
Har kört BMW i över 20 år och hunnit med att iaf pröva det mesta som kommit ut från BMW under tiden.

Den upplevda kvaliteten kanske är fortsatt bra men den faktiska har dalat betänkligt på senare år. Det är snyggt på ytan men inget vidare undertill om man säger så.

Man märker mycket tydligt att BMW har gått från en premiumtillverkare med inriktning på bilentusiaster till en massproducent med fokus på den stora massan som fortfarande lockas av "premium" när det snudd på enda som finns kvar av premium är prislappen som inte längre motsvaras av den levererade kvaliteten.

Har rätt mycket erfarenhet av att byta grejer svindyrt på min sjua som i min mening ligger precis i gränslandet då BMW fortfarande skruvade ihop bra bilar för de som var genuint intresserade till nu när merparten mest söker statusen i att ha en BMW.

Personligen kommer jag inte att köpa en ny BMW, kvaliteten står inte i paritet med prislappen....

Niklas

Fransosen
begell 2020-05-31 07:07
Vi har en ny X3 30e.
Nöjda hitttills men det är inget "poff" när man stänger dörrarna!
NGA 2020-05-31 21:06
Ja min kändes bra dom första 1000 milen efter det har det bara gått utför, man kan ju tycka att den borde hänga ihop lite längre,, det är ju bara att lyfta på huven se efter att alla plastbitar som uppenbarar sig är bara medskickade ingenting sitter ju fast.
bluetrain 2020-06-04 12:02
tyckte g01:an kändes bra med den "upplevda" kvaliteten när jag hade den typ en vecka för något år sedan. Inser också att kostnadspressen gör att de måste hitta genvägar hela tiden och kvaliteten över tid tyvärr blir sämre för nya modellserier, är antagligen inte unikt för BMW utan gäller nog hela bilindustrin gissar jag.
Amte 2020-06-11 12:34
Hej!

Jag har en X3 G01, hade väldiga oljud vid gas , blev mer vid kallar väder.

BMW kunde hityta felet, 2 st värme rör under ratten som saknade nåt som höll fast rören, låg och vibrerade, spred sig i hela framrutan, nu är det knäpptyst.

Hoppas detta hjälper dig :)
NGA 2020-06-13 20:48
Jag satt fast plastskyddet som sitter under vindrutan då blev det lite bättre men det verkar också vara typ nån skyddsplåt längs avgassystemet för det hörs mest när jag har kört lite hårt så den är riktigt varm.men det andra ljudet jag har från höger fram som BMW killarna inte kunde höra kommer troligen från höger hjul där camber vinkeln är helt fel däcket nästan blankt på utsidan det var inget som BMW sa nåt om när dom har kollat den,sen ovanpå allt så har däcken torrsprickor 2 år gamla.Nu tar inte BMW hjulinställningar när bilen gått mer än 1000 mil,rätt svårt att upptäcka nåt fel med hjulinställningen om det inte står rätt åt skogen,kan undra vad dom sagt om man kommer efter 500 mil och vill ha hjulinst,jag har inte kört i nåt potthål eller nåt annat så det har väl varit fel från fabrik.Så nu blir det till att punga ut med fyra nya däck och hjulinst den går ju inte och sälja som den är nu.Skall kolla det med rören under ratten var det BMW som hittade det eller var det du Amte.
Amte 2020-06-20 15:14
Hej igen, BMW hittade felet, tydligen fler som hade likadant
Biderman 2020-06-22 12:22
Kör en X4 G02. Tycker faktiskt bmw har börjar tappa det när det kommer till kvalité. man vågar ju knappt göra rent panel, navi eller hastighetsmätare utan att det blir repor, hade även samma bekymmer på min M2 som jag hade innan. Upplever även att skinnet ser lätt slitet ut efter bara 1000mil körda (jag har smort in det). På min x4 som gått 900mil så har det börjat lossna färg vid hjulhusen bak och det ska inte hända. Rattarna ser lätt slitna ut efter bara ngr 1000mil. Listan kan göras lång.

Det här kommer nog bli min sista bmw tyvärr.

NGA 2020-06-22 19:24
Ja det är ju som jag skrev tidigare tittar man på Mercedes och Audi så är det bättre kvalitets känsla då känns x3 riktigt tråkig verkar till att vara sämre kvalitet på.matrialval hos BMW instämmer att det inte blir fler BMW för min del helle, man får inte vad man betalar för.
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan