Forum Senaste Sok
Rubrik: Tips på sommardäck
Sverige 2020-02-16 21:17
På jakt efter nya sulor, 225/45 resp 245/40 17.

Högsta prioritet är ju bra grepp och bra våtgrepp.
Sen är det ju trevligt om de är tysta, lågt ljud.

Lägst prioritet är faktiskt hållbarhet/livslängd, då de inte kommer rulla mer än 400-500 mil om året.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
428 2020-02-16 22:43
Har själv köpt Michelin pilot sport 4s . ( Inte run flat denna gång)

Googlat runt lite och de har fått bra kritik.

Sen finns ju Michelins cup 2 varianter som kanske passar dina behov ännu bättre.
Johan B 2020-02-17 08:45
Om du köper däck från någon av de stora premiumtillverkarna, Michelin, Pirelli, Continental eller Good Year, så får du bra däck.

Rena Racingdäck/banåkningsdäck, bör du nog undvika då de brukar ha dåligt våtgrepp och kan behöva en hel del värme innan de greppar bra...men då greppar de väldigt bra på torr asfalt iofs…

För "sportig vardagskörning" skulle jag titta på Michelin PS4 och Continental SC6.
PS4 hade jag på E39:an och de var de bästa däck jag har kört på....och de verkade faktiskt slitas långsamt också, som lök på laxen! :)

PS4S kan nog vara ett alternativ utifrån vad du skriver då det inte är ett rent bankörningsdäck, utan ett ännu mer sportigt alternativ till PS4 - dock sämre komfort och sämre slitstyrka.

Sedan finns det som nämnts rena bankörningsdäck i flera olika "steg" från flera tillverkare men de har svagheter på vanlig väg...

Mvh
Johan B
Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ferlin 2020-02-17 08:58
Jag har bra erfarenhet av Hankook, dom räknas väl som snäppet under premiumdäcken men gör ofta bra ifrån sig i tester. Tex dessa [LÄNK]
AlexanderK 2020-02-17 09:34
Med tanke på det du säger är dina behov så hade jag utan tvekan valt Michelin Pilot Sport. Om det är nöjesbil så är ju en inte helt oväsentlig del av upplevelsen att se däcks-sidan och konstatera "mm, fina däck".
MUC 2020-02-17 10:14
+1 på Johan B.

Absolut inte Michelin Cup2 om våtgrepp är prioriterat.
Fransosen 2020-02-17 10:58
Jag har Michelin PS4 på caben och tycker dom är mycket bra till vardagskörningen som blir på den. Då jag sällan kör med den då det regnar kan jag inte svara på om det är ett bra däck i den situationen men har svårt att tro att Michelin skulle göra bort sig.

På 7-serien valde jag Michelin Super Sport som inte verkar finnas men motsvaras av deras PS4S och tycker att dom fungerar mycket bra i alla situationer, denna körs även då det regnar och har inga problem där. Kanske kanske att dom slits lite fortare än vad jag hade hoppats/trott men det kan ju hänga ihop med bilens relativt höga vikt och effekt.

RunFlat bör man undvika!

Niklas

Fransosen
Johan B 2020-02-17 11:57
P4S ersätter SuperSport.

Jag upplevde som sagt PS4 som extremt bra däck - mycket bra grepp i både torrt och vått samt tysta och fina att åka på.
PS4 skulle jag gärna montera igen utan att tveka en sekund...enda "smolket i glädjebägaren" är väl kanske priset men å andra sidan tror jag att de betalar sig i längden mht. slitstyrkan som jag upplevde dem.
De höll betydligt bättre än Primacy3 som jag har haft på Mercan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
blixten 2020-02-17 14:21
I det senaste test jag sett (tyska Auto Motor und Sport, våren 2019) så blev Continental super sport 6 testvinnare, med Michelin 4s på andra plats. Continentaldäcket är dessutom billigare och har enligt testet bättre våtgrepp. Länk till testet:

[LÄNK]
Sverige 2020-02-17 18:23
Tack för alla tips.
Det rör sej inte om banåka, utan mer vardagskörning.

---
huligan 2020-02-17 19:35
[LÄNK]
hasso 2020-02-17 19:52
Linglong Greenmax funkar utmärkt för vardagskörning i all väderlek tysta och komfortabla runda och fina lättbalanserade . Var bättre än Michelins motsvarande gröna däck i test .Bra däck till mycket bra pris.
Hankook är ju mycket däck för pengen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]
GE 2020-02-17 19:57
Som du beskriver det funkar väl typ vilket premiumsportdäck som helst. Men jag misstänker att dimensionerna begränsar utbudet rätt så rejält faktiskt.
428 2020-03-24 16:39
Finns andra tester som visar tvärt om.

AMS och Continental är väl båda från Tyskland ;)

Iaf har fått på mina PS4S och tycker de funkar utmärkt det lilla jag kört. Styrningen känns riktigt bra.

Ganska tysta och mindre spårkänsliga gentemot de motsvarande Bridgestone jag hade tidigare. Och även tystare gentemot mina vinterhjul som i sin tur var tystare än Bridgestone.

Ang komfort så är det inget jag reflekterat över.

Ljudnivån är förövrigt samma som för PS4 både enligt tillverkaren och test.

Det enda anmärkningsvärda är att de är väldigt klistriga även vid de låga temperaturer som är nu.

Kanske för att de är nya?

Livslängden har jag av uppenbara skäl ingen aning om ännu.

Har inte ännu kört i några högre hastigheter eller testat andra egenskaper det kan jag återkomma med om någon är intresserad.

Har hört att man skall köra in nya däck?

Stämmer det? Och isåfall hur många mil?

428 2020-03-26 23:11
Har nu kört typ 10 mil på dessa och de verkar funka bra.

Någon som har erfarenhet av ev överraskningar både positiva eller negativa av dess däck?

Livslängden verkar ju vara ett problem?

Synpunkter är välkomna.
Sverige 2020-04-05 21:24
Återkopplar
Precis som GE var inne på så var utbudet lite begränsat, framförallt 245/40.

Det blev, från Bythjul:
Dunlop Sport Maxx RT 2
225/45R17 94Y XL MFS
245/40R17 95Y XL MFS

Hittade till och med *märkta 225/45, men inte 245/40, så de gick bort.

Hade tänkt att byta sulor den här veckan, men det blev det inte...

---
Sverige 2020-11-25 21:41
Efter att sulorna ha rullat 404 mil första säsongen, så är det 7-7,5 mm kvar på mönstret fram och ca 7 mm bak.
Kan dock ha kört med lite för lite luft i då det verkar vara mer mönster längst ut.
8 mm när de var nya.

---
Besvara