Forum Senaste Sok
Rubrik: Nytt toppfartsförsök Autobahn BMW F11 530dTx BSR trimmad spärr lyft 285km/h
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
rs_530dX 2019-05-24 17:46
Här kommer då video på mitt senaste toppfartsförsök i påsk mätt med Racechrono och Qstartz extern GPS? Fullastad bak + 3 personer i min F11 530dTx automat BSR trimmad med lyft spärr till 285km/h bilen går helt underbart i de höga hastigheterna så stabilt och fint utan ljud trots normalt chassi ingen adaptive drive eller så.

Gick något dåligt, jo :-) Detta var min ca 20runda genom eller till Tyskland/Italien med fullgaskörning + ca 150 loggar på prestanda + hårdkörning på 3 år som jag ägt bilen tja det är så man kör sönder en turbo och grenrör :-). Efter en tankning och längre stopp kanske den kyldes ner för fort pga kort intensivt regn och kallt + fullgas direkt så märke jag ganska snabbt efter stoppet skrapljud från turbon (lagret löst) och visste att min turbooskuld gick där när den byttes då så man skadorna både turbo och grenrör se bilderna slutet av filmen. Vilket som orsakat vilket vet inte mekanikerna gissar jag själv så blev grenröret alldeles för överhettat aldrig kört så långa repor full gas i topp fart. Tack o lov hörde jag ljudet direkt och tog det lugnt så ingen annan skada.

Vad blev toppfarten då? Nytt rekord => Kolla slutet och glöm inte prenumurera på Youtube kanalen :-)

[LÄNK]

tegel 2019-05-25 08:30
Imponerande fokus!
/M

Mina bilar: [LÄNK]
DLC 2019-05-25 08:48
Det är underhållande att följa dig rs530dx! Kul att du bjuder till. Sen så är detta också kanske en lärdom. Att vässa en diesel utan att byta hårdvara som ex turbo och injektorer ger betydligt högre termisk last på just grenrör och turbo. Lagerskadorna skvallrar om höga oljetemperaturer och även högt turbinvarvtal. Det går ofta bra att trimma sin diesel just för att man inte tar ut effekten någon längre tid och då blir lasten acceptabel. Men du använder ju verkligen effekten så att tänka på är att inte ligga på fullast för länge, ex Autobahn framöver. Bra att du stannade i tid så kompressorn inte hann haverera helt och då fått in skrot i motorn.
rs_530dX 2019-05-25 11:24
Tackar! Tycker om att köra bil och tycker om att testa mina bilar tycker mest om acceleration och egentligen inte köra fort men man måste ju testa :-) så länge frifart finns kvar i Tyskland innan det försvinner. Andra byter fälgar och däck, stylar för tusentals jag föredrar en snygg bil i grunden och sedan köra den och byta lite delar då och då är ok för mig :-)

@DLC mycket bra analys du har koll märker jag. Tycker om att köra hårt men tar också hand om bilarna min mekaniker som tidigare racet en hel del sa precis som dig (termisk last, oljetemp när han såg bilderna). Nu var ju denna resa genom Tyskland extrem pressade den riktigt hårt (tidigare legat +200 och sporadiskt bara testat toppfart sänk snabbt till ca 200-230km/h igen), denna gång har jag legat länge pressat vi pratar de extrema fallen ca 10min nästan fullgas toppfart förutom då kört otaliga fullgasaccelerationer och legat över 200 på frisfartsträckor när jag inte pressat toppfart. Konstiga var jag alltid håller koll (ingen radio, lyssnar på drivlina, hur den beter sig ifall annorlunda mm) speciellt på tempen som på 530dTx skall vara oljetemp om jag inte är felinformerad. Den steg inte över mitten men jag kan ju missat någon stegring då man håller full fokus på vägen i de hastigheterna. Ett tillfälle minns jag den gick upp till ca 120grader då släppte jag av till 200 och den sjönk ner till 100grader igen.

Men otrolig imponerad av bilen och drivlina, haft den under 3år kört över 9000mil, har nu gått drygt 18000mil, kan köra den under 0,6l/mil. Kört den hårt, har över 150loggar från avstängt flygfält och ca 20körningar genom Tyskland och inte en droppe olja från motorn eller förbrukning eller så. Utan det var nu detta som hände vilket iofs skulle kunnat skett ändå (BMW hade inne en som gått 9000mil precis samma hade hänt de hade inte lyssnat och stort moln bakom bil, varvtal rusar och turbo + motorn gått kostnad 180000:-.)

Nu är min i alla fall i toppskick igen :-) men bilen har gjort mig väldigt sugen på en F11 M550d med trim sedan (lyft spärr 320km/h på den lol)

catch_me 2019-05-25 13:35
Kul läsning... Tråkigt med turbo och grenrör dock.

Ja M550d har varit en dröm bil ett tag nu. Meningslös dyr försäkring om jag får tycka mitt.
rs_530dX 2019-05-25 13:57
@catch_me tackar, trist men relativt kalkylerat att något kunde hända annars kör man inte som mig :-) turbo + grenrör kan ju gå sönder original också. Jag köpte bilen knappt tre år sedan hade gått 87000km nu har jag under tre år kört över 90000km trimmad dvs +180000km nu och kört bandagar, flygfält event med alla mina +150 loggar på acceleration + ca 20repor genom Tyskland full fart på frifartsträckor ligga +260 på GPS i ca 10min och göra det gång på gång + andra accelerationer eller farthållare i 230km/h genom Tyskland så många gånger tja kunde varit värre :-) "ta i trä" motorn ren och fin och inte dragit olja under mina tre år trots hårdkörning.

Verkstaden som bytte turbo och grenrör visade original 87000km där turbo, grenrör gått och de hade inte hört/lyssnat kört vidare moln bakom bilen varvtal rusar och motorn kaputt.

Min första BMW och väldigt imponerad av drivlinan och den ljudnivå, stabilitet i den farten helt grymt man tänker inte på att sakta ner för känns inte märkvärdigt.

Just ja, inte ens tänkt på försäkring + turbobyte på en sådan är ju tre stycken på en M550d LOL
rs_530dX 2019-11-22 22:32
Då har det varit höghastighetskörning på Autobahn igen :-) maxade ut mätaren några gånger :-)

Denna gång filmade jag mätaren istället för använda mätutrustning och GPS visare.

LÄnk => [LÄNK]
blixten 2019-11-26 14:02
Stannar mätaren när den når 260 även om bilen kör fortare?
rs_530dX 2019-11-26 14:58
@Blixten => på BMW modeller utom kanske M modeller så stannar den alltid på 263km/h även om den går fortare därav har jag kört med GPS utrustning innan för att mäta verklig toppfart.
catch_me 2019-11-26 15:03
Stämmer på min stanna den på 263 men lyckades 267 gps sen vart jag tvungen att släppa.
Transocean 2019-11-26 17:08
Går garanterat att programmera bort ?
rs_530dX 2019-11-26 17:39
@Transocean => tänkt samma tanke men borde man inte gjort det, om det vore möjligt, när man lyfter spärren? Min har ju lyft spärr till 285km/h.

Nu är jag inte säker på detta, men är det är samma på de digitala mätarna annars kunde man tro att det är något mekaniskt på de analoga mätarna. De digitala borde ju vara "enkelt" att fixa med mjukvara.

Har inte kunnat läsa mig till vad som just sätter spärren på 263km/h lite ologiskt att det inte ens är jämnt t.ex 260km/h?
catch_me 2020-07-15 13:45
Hej
Nu har jag bytt till en M550d och blir redan sugen på en optimering. Har sett klipp där en snubbe fixar 300km med sin trimmade M550d öven den digitale mätaren hänger med. min tyska är dålig så jag fattar ju noll vad han säger.
428 2020-07-15 13:58
Det funkar att programmera bort med digitalt kluster.

Se klipp.

[LÄNK]
rs_530dX 2020-07-15 18:27
@catch_me => har lagt ut min till försäljning just för att jag själv är intresserad av en F11 M550d som sedan skall trimmas. Lyft spärr till 320km/h gör lätt 300. Du måste koda om eller använda extern mätning.

Vet inte som du sett men Youtube kanalen autotopNL gör en review och trycker på på autobahn 281km/h på GPS utan problem sen får de trafik. De lovordar bilen med trim. Länk nedan:

[LÄNK]

Grattis till grymt köp! Hur upplever du bilen? Är den trimmad?
428 2020-07-15 21:49
@catch-me Är det den här Tyska gubben du menar?
[LÄNK]

rs_530dx. Gör din 530d lätt 300? Seriöst imponerad
Vad har du för trim?

550D original fixar det inte.


rs_530dX 2020-07-15 23:30
@428 => onej min 530dTX har en toppfartsspärr lyft till 285km/h ren mjukvara steg 1. Tråden och filmen är min bil filmen visar GPS hastighet, varit upp i dryga 263km/h mätt med GPS box 3 pers i bilen, mätarefart kanske 275-280km/h. 300km/h menade jag en trimmad M550d på ca 420hk som får lyft spärr till 320km/h. Original M550d har väl spärr på 250km/h, eller?
428 2020-07-16 00:10
Ok , Då missuppfattatde jag.

Ja det stämmer den har spärr vid 250 som alla BMW original.
Jag avsåg trimmad med borttagen spärr.

Autoppnl har ett annat klipp med en trimmad 550D med 431hk där de verifierar 277km/h som max.



428 2020-07-16 00:17
"Otrimmad med borttagen fartspärr". Denna förb#%..e menings/stavningskontroll som inte behärskar basal Svenska.
catch_me 2020-07-16 07:33
Bilen är magiskt och ja det är skillnad. Nej den är inte trimmad men vill först vänja mig sedan kanske optimerar till nästa är

428: Ja det han jag pratar om. Coolt med 300 det vill jag också ha :)

rs: Ja byte från 530d till 550d kommer kännas det lovar jag. speciellt du som åker Auotbhan du kommer att älksa det då den kommer till sin rätta i högre farter.
428 2020-07-16 10:19
Ja det är coolt. Min är bara "lätt trimmad" men fixar det på mätaren dock bara 293 på gps. Behöver bara ta bort spärren. Väntar dock lite till innan jag tar bort den då bilen är ganska ny. Nu har jag iofs bensinare vilket gör att det är lite enklare.

Fast det riktigt häftigt att de lyckats pressa en diesel till närmare 300 och 550D är en grym bil. Grattis :)
Besvara
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan