Forum Senaste Sok
Rubrik: Carly software Full-Version
tofo 2019-03-04 00:09
Jag har köpt en Carly blåtands ODB-adapter.
Jag har använt Lite versionen av mjukvaran och den verkar fungera bra.
Jag funderar på att köpa Full-Version av mjukvaran men blev lite betänksam när jag ser att det är en ettårs prenumeration.

Är mjukvaruapplikationen "tidsbombad" och slutar fungera efter ett år.
Eller är det supporten man måste förnya varje år.
Lite konstigt är att det står att "Lifetime Updates" ingår i köpet av Full-Version.
Hur kan det vara Lifetime om man måste förnya Full-Version varje år?

Någon som vet något om detta på Autopower?

NGA 2019-03-04 13:02
Man skulle tro att det är Biltema som säljer det,med andra ord är det
rena skräpet,långt ifrån uppdaterad till X3 G01,jag skulle nog satsat på
Bimmercode verkar som man kommer åt mera när det gäller codning,
synd bara att du köpt en dyr adapter till Carly.Det med Lifetime är nog
bara för dom som köpt hela rasket från början,jag har haft det från början
och får gratis uppdateringar men vad hjälper det när det inte fungerar på
den bil jag har nu.
Narvselius 2019-03-04 13:53
Undrar själv vad Carly håller på med numera. Använde dem fram till för något år sedan, men blev allt mer missnöjd med att de blev allt senare med uppdateringar för nya modeller och spiken i kistan kom för mig med dels en svajig förbindelse med adaptern och deras nya affärsmodell i att byta ut lifetime membership mot en årlig prenumeration. Och inte direkt billig sådan heller.

Jag misstänker att de passerat zenit - det finns bättre lösningar på marknaden idag.

----
BMW CS/SC #6212
tofo 2019-03-04 14:36
Tack så jättemycket för era svar.
Ja jag håller med, Carly verkar vara rena Biltema. OBD-adaptern är av tveksam kvalitet i hårdplast. Det sitter 3 LEDs på den men det finns ingen märkning eller beskrivning på vad de olika LEDarna betyder. Skit samma, men det tyder på låg kvalitet. Vad mer har man missat?

Dessutom är den support jag har fått från Carly inte speciellt bra.

När jag frågade vad det är man prenumererar på varje år om det bara är supporten.
Då fick jag följande svar: "The App for BMW is a yearly subscription. You have to pay 55 Euro each year."

När jag då ifrågasatte vad man menade med "Lifetime"
Då fick jag följande svar: "alle the future Updates and Functions are included. "

När jag på det svaret frågade om "alla framtida uppdateringar" gällde om man betalat 55 euro första gången eller om man måste betala 55 euro varje år för att det skall gälla.

Då fick jag följande svar: "for BMW you have to pay yearly. But there are no extra costs for Updates or Functions."

Det är hopplöst att få ett vettigt svar. Är det en robot som genererar svaren? Det är nästan som att prata med medieansvarig på Swedbank;) Tydligen så är Carlys definition av "Lifetime" och "all future" lika med "ett år".

Nej det blir till att byta till Bimmer (tack för tipset). Jag får ta utgiften för Carly adaptern som lärpengar :( Hoppas detta inlägg gör att andra på forumet i alla fall inte gör om mitt misstag. Bimmer verkar dessutom ha ett lägre pris. De OBD-adaptrar Bimmer supportar ser ut att vara av bättre kvalitet dessutom. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Vilken man skall välja?

Sverige 2019-03-04 15:21
Haft Carly några år. Använder varje gång bilen körs (motorparametrar). Tycker att det funkar bra. Bara betalat en engångssumma för adapter och applikation. Nu med prenumerationskostnad verkar det inte lika bra...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Claes Hellberg 2021-03-01 19:09
Ett jävla lurendrejeri!
Det står att vissa funktioner är gratis, Carly lite.
Du får en gratis rapport, sen kostar det ca. 500 Kr/år......

AlexanderK 2021-03-01 20:41
Köpte också Carly inkl ett års prenumeration, men funderar på o ändra till Bimmerlink som inte tar betalt en gång per år. Betalar hellre 3-4 00 kr till ett par olika än att betala licens-avgift en gång per år.

AlexanderK 2021-03-01 21:09
Speciellt störigt är väl för övrigt att Carly är en prenumerationstjänst med automatisk förnyelse (läs längst ner i §12 i terms and conditions) om man inte själv meddelar att man inte vill förnya. Ska göra det imorgon faktiskt.
Stenback 2021-03-28 15:13
Jag köpte Carly innan den var prenumerationsbaserad, däremot verkar min adapter lagt av nu för lyckas inte connecta mot den i någon bil...

Bimmercode kanske är vägen att gå...
olaO 2021-03-28 15:38
Jag har nyligen börjat använda Bimmercode/Bimmerlink och varit helt nöjd hittills.
Stabil connection och låttförståelig app.
AlexanderK här ovan vet jag också kör Bimmercode/Bimmerlink.
Engångskostnad på apparna så det är positivt.
BT-adapter finns att köpa på hemmaplan med blixtleverans. (Jäv)

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min webshop:
[LÄNK]

Matthias 2021-03-28 17:21
Lite negativt, men är inte strategin hos många företag att inledningsvis bjuda på vissa produkter/tjänster och ha förmånliga villkor tills många hakat på och knutit upp sig för att sedan 'uppdatera villkoren'? Kanske händer med Bimmercode också?

olaO 2021-03-28 17:28
Då jävlar får de med mig att göra ;-)
Den kontakt jag har haft med Bimmerlink/Bimmercode är bara positiv.

Jag tror inte de kommer göra det, framförallt för att särskilja sig mot Carly.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min webshop:
[LÄNK]
haack 2021-04-01 07:22
Carly är säkert bra på mycket, men vad ni än gör, koda ingen f-serie med det bara.
Ett vänskapligt råd bara.

Mvh

www.facebook.com/bimmerkodning
Matthias 2021-04-01 09:08
Hej

Haack, kan du utveckla ditt råd lite

MAtthias

haack 2021-04-01 09:20
Carly har vid några tilllfällen sabbat moduler i bilan vid kodning. Oftast går det att återställa genom att injekta en ny cafd fil, och ibland har folk fått byta hela modulen.
Oftast går det bra att koda med Carly, men är oturen framme så kan det bli dyrt att reparera.
Bara för att apparna ser barnsligt enkla ut så är det inga leksaker, man kan sabba mycket om man är oförsiktig/har otur.

olaO 2021-04-01 12:39
haack, vad säger man generellt om Bimmercode/Bimmerlink ute i världen?

Stabilt?

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min webshop:
[LÄNK]
haack 2021-04-01 13:02
Har faktiskt inte hört ett enda fall där bimmercode sabbat något.
Men det är alltid viktigt att ha bra kräm i batteriet samt se till att tändningen inte slår ifrån under själva skrivtiden till ecu.
Som sagt, det är inga leksaker.

olaO 2021-04-01 13:18
Skönt att höra, jag har inte heller hittat något negativt kring Bimmercode/Bimmerlink
Ja mycket riktigt, man ska vara försiktig när man håller på.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

Min webshop:
[LÄNK]
Besvara