Forum Senaste Sok
Rubrik: Erfarenhet av 530e
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Hane73 2017-10-02 19:06
Hej!
Jag är intresserad av att skaffa en 530e som personalbil. Någon som har erfarenhet av den? Jag är van med kombi så hur är bagageutrymmet? Jag hinner aldrig åka förbi BMW och titta själv så tänkte kolla om någon har den 😀.
Mvh/Hans
Chris87 2017-10-02 19:44
Jag föreslår att du tar dig tiden att åka till en BMW återförsäljare för att titta. Det som är stort för en person kan anses som litet utav någon annan. Sen är det alltid bättre att bilda sig en egen uppfattning genom att titta och utvärdera själv än att lyssna på andra åsikter, speciellt om något subjektivt som det du frågar om. Sedanen är mindre än en kombi, men om skillnaden är tillräcklig för dig kan enbart du svara på.
Kristoffer_L 2017-10-02 21:05
Har motsvarigheten i 3-serien (330e) och är nöjd med den. Om 530e är en bekvämare variant med samma räckvidd hade jag hellre haft den. Min går att köra väldigt snålt och är samtidigt riktigt snabb! Har iofs ganska nära till jobbet (17 km) så det blir billig pendling men en/ett par långturer på ca 15-20mil i veckan blir det ändå. Ligger på 3,3L/100km totalt efter drygt 1000mils körning. Kommer nog aldrig mer köpa en dieselfyra igen...

Men för att få ut mest av en hybrid krävs att man har tillgång till ladduttag, gärna både hemma och på jobbet.
gaspo 2017-10-03 00:09
Ta dig tid!
Rule Germania 2017-10-08 12:41
Hej!

Lite erfarenheter efter drygt 2 månader och 500 mil med min nya 530e;

Fullt batteri på morgonen; bilen anger 37 - 39 km räckvidd. Jag har 11,5 km till jobbet, och efter en tur och retur till jobbet i E-Drive Max-läge så brukar jag ha 4 - 6 km kvar på displayen. Så praktisk körning ger för mig drygt 25 km räckvidd, knappt 30 km. Då innehåller vägen c:a 7 km väg skyltad med 100 km/h , där takten ibland går upp mot 110 - 120 km/h. Så med ett ägg under gaspedalen så kommer man kanske upp i 30 km elektrisk räckvidd...

Jag hämtade ju bilen i München, och hade inte möjlighet att ladda bilen förrän jag kom hem. Så det var bara de första c:a 30 km som gick på el då. På de c:a 120 milen hem gick m.a.o. bensinaren, och vid hemkomsten låg snittförbrukningen på 0,73 liter/mil. Då skall man ha i minnet att c:a 100 mil var på autobahn. I södra Tyskland var det mycket köer och hastighetsbegränsningar till 60, 80, 100 och 120. Men efter Nürnberg så var det huvudsakligen frifartssträckor med måttlig trafik. Nu höll jag som mest 150 - 155, då jag blev anmanad att köra in motorn med max 160 km/h / 4500 rpm de första 200 milen.

Efter hemkomsten har nu dem sammanlagda snittförbrukningen gått ned till c:a 0,58 liter/mil och den bör fortsätta sjunka. Däremot ligger förbrukningen på ren bensinkörning (utan el) kring 0,65 l/mil i svenska hastigheter.

Kör man i E-Drive Max (enbart på el) så får man räkna med att bilen är betydligt mer sävlig än med bensinaren igång. Man hänger med bra i trafikrytmmen, men sprinten till 100 tar snarare stax över 10 sekunder än 6,3 sekunder. Å andra sidan åker man tyst och behagligt. Det är härligt att kunna glida ut nästan ljudlöst från parkeringsplatsen och sedan flyta iväg med begränsat ljud från däcken och så småningom vindbruset.

Vill man å andra sidan dra på snabbt, så över med spaken till vänster in i sportläge och man har en helt annan respons och kan fortfarande åka ifrån de flesta om man känner för det. Nackdelen är det surriga ljudet från fyran när man drar på - det är oskönt, redan jämfört med dieselsexan i min förra 530 D för att inte tala om jämfört med den raka bensinsexan i min gamla E39:a. Men man kan inte få allt - åtminstone inte samtidigt!

Den största nackdelen med 530e (och 330e) är väl egentligen att de inte finns i kombiutförande. Vi är bara två kvar i hushållet sedan ungarna är utflugna och klarar oss hjälpligt med de 410 liter som finns bak i 530e. Men här rekommenderar jag som övriga ovan att besöka ÅF och provlasta! Låna helst hem bilen och prova med olika bagage och eventuell barnvagn! I mitt fall gjorde jag detta redan då 330e kom, och konstaterade att det bagage vi brukar ha med på längre semesterresor inte fick plats. Lite bättre var det när jag provlastade 530e, men jag fick i alla fall gå ned en storlek på min resväska. (Fruns stora är kvar).

Sedan saknar jag möjligheten att montera dragkrok. Det går att göra på MB E-klass 350e, som också har ett lite större bagageutrymme. Det är däremot inte lika väl disponerat eftersom det finns en c:a 10 cm hög kant halvvägs in i kofferten. På det hela taget tycker jag fortfarande att 530e är en bättre bil än Mercan, som också är 60 - 70 tkr dyrare än BMW´n. Ännu dyrare blir det om man skall köra Volvo S90 T8. Här tycker jag att Volvo prisar ut sig, speciellt med en sedan som är byggd i Kina!

I sammanhanget kan nämnas att näst senaste numret av AMS (20/2017) innehåller ett test av BMW 530 e tillsammans med MB E 350e, Tesla S 75D och Volvo V90 T8. Alltså tre laddhybrider mot en riktig elbil. Det står mycket intressant i testet, men jag har svårt att hålla med om slutsatserna. Volvo V90 T8 vann före Tesla med BMW på tredje plats och Mercedes sist....Utan hänsyn till prislappen....

Det är faktiskt BMW 530e som vinner IQ-ronden, främst på bäst ekonomi!!! I övrigt är väl omdömet at 530e är bra på allt, men i konkurrensen inte bäst på något (utom ekonomin då).

En sista sak som jag saknar är tillvalet Aktiv Integralstyrning, som lustigt nog fanns med i prislistan även för 530e, men som inte gick att få med i konfiguratorn.

Annars är 530e riktigt ordentligt utrustad redan från början. Jag lade bara till Luxury Line (för att få med läder, krom och träpaneler) och sportstolar samt valde färg, fälgar och interiörfärger efter min smak. Ja, så slank det med en DAB-radio också så att det skall gå att köra i Norge....

Några bilder från premiärturen på Grossglockner Hochalpenstrasse i Österrike. Först på södra sidan om Hoch Tor på 2504 m.ö.h. ;
[LÄNK]
Sedan parkerade med Edelweiss-spitze i bakgrunden;
[LÄNK]
Slutligen uppe på parkeringen på Edelweiss-spitze på 2571 m.ö.h. ;
[LÄNK]
[LÄNK]

Så på det hela taget är jag mycket nöjd med bilen, och ser fram mot många sköna mil och år med min 530e.

My two cents.
Lasse Eklunda 2017-10-08 13:02
Ser trevlig ut :-) Tack för att du delar av dej av erfarenheterna.

Hane73 2017-10-08 18:27
Tack för det utförliga inlägget. Jag ska ta mig tid och åka till vår lokala BMW handlare. Jag är dock lite osäker på bagageutrymmet redan innan jag sett det. Vi har 2 barn på snart 6 år som börjar med sin aktiviteter nu och vi åker regelbundet på långturer med bilen och då ska alltid nästan halva huset med :-).

MVH/Hans
eis 2017-10-08 20:16
Hur funkar den på morgonen, får man värme i kupén direkt tack vare elen? Såg att du kört 530D innan, någon annan nackdel jmf med den?
Rule Germania 2017-10-09 02:12
Hej eis!

Det glömde jag skriva. Bilen innehåller automatik för att värma eller kyla kupén till inställd avfartstid. Det gäller bara att ha alla luftspjällen maximalt öppna. Än så länge har bilen varit perfekt tempererad på morgnarna. Återstår att se om det fungerar lika bra till vintern.

En randanmärkning - om man inte håller tiden, utan åker en halv eller en timme senare än inställd avfartstid - så straffas man lite på körsträckan. Det verkar som om bilen tar energin till uppvärmning/kylning från batteriet snarare än från laddkabeln.

Om 530d vs. 530e;
Som "die hard petrolhead" som Jeremy Clarksson brukade säga, så älskade jag vridmomentet i trelitersdieseln kombinerat med den manuella lådan. Det gick nästan alltid att få till en riktigt snabb landsvägsomkörning genom att växla ned två, tre växlar och ge fullgas bakom långtradaren precis när mötet passerade. Det kan jag sakna idag. Jag har inte riktigt vant mig vid automatlådan, och motorpaketet i 530e kan inte leverera lika mycket vridmoment som 530d-dieseln gjorde.

Jag lyckades faktiskt en gång acellerera ifrån min polare i hans SLK 55 AMG, trots att hans V8 hade c:a 100 hästar mer än min oljebrännare. Vi låg i vänsterfil bakom en bil som segade om en husbil i 100 knyck. Lagom till bilen framför körde tillbaka in i högerfilen gav jag fullgas i fyrans växel med direkt respons som följd, och seglade sedan ifrån SLK´n och min polare som inte kunde fatta hur det gick till. (Slöare respons i automatlådan och "bara" 510 Nm istället för mina 540 Nm var mitt svar).
eis 2017-10-09 18:31
Tack Rule

Är lite sugen på en 530e, och eftersom jag har en 535dx så förstår jag ditt resonemang till 100%. Tyckte dock 530e var bättre än förväntat efter en provkörning.

Värme frågan är intressant, min 428 tar ju evigheter att bli varm jmf med 535
consiglieri 2017-11-28 13:04
Jagkör 330e uppe i Norrland, och hittills inte varit några värmeproblem. Tycker den värmer lika bra som min förra X3 diesel. Antar att 530e är lika bra(dålig).
BMWmsport 2017-11-30 13:52
Min granne har köpt en 530e och verkar nöjd so far! Jag tycker dem lycktas enormt bra med designen, riktigt snygg med m-paket shadow ;)
Med känsla 2017-11-30 15:38
Men det är oerhört liten skillnad utseendemässigt på en F10 och G30 måste jag säga, dessutom till G30-s nackdel tycker jag.

/Anders
Transocean 2017-12-28 18:15
Ja då har man varit på Bavaria i Oslo, det lutar åt 530e. Vi byggde denna bil [LÄNK]

är det ok eller saknas något? Valde luxuryline i stället för M-sport, åsikter? Blir det för mycket svart med safirsvart, svart dakota och svart innertak?
Red_wings05 2017-12-28 19:02
Transocean: Kul med en till hybridägare på forumet.

Färg är alltid en smaksak men jag hade valt en ljus klädsel när bilen är svart. Gillar Ivory och Oyster väldigt mycket, men lite tuffare att sköta om så klart,

Det jag saknar som jag inte hade velat vara utan är uppgradering till åtminstone HiFi paketet, även om du bara lyssnar på radio blir det stor skillnad. Multifunktionell instrumentpanel hade jag nog inte heller varit utan, alternativt HUD.

Sen har jag vant mig vid den aktiva farthållaren som var standard när jag köpte min 330e så det hade jag valt till, liksom driving assistant. Men de två första hade gått först om jag hade behövt prioritera.
Transocean 2017-12-30 16:06
Ja då blev det en Sophistogrå sportline E-drive edition, leverans om 6 -8 veckor. Wallbox på köpet. Gläder mig som ett litet barn....
Red_wings05 2017-12-30 18:34
Grattis!
BMWmsport 2017-12-31 00:24
Grattis! Tycker nya femserien helt klart är den snyggaste 5an hittils, påminner en del om 3 seriens former o linjer faktiskt.
henke lexus 2018-01-01 10:35
Transocean: Hade det inte blivit billigare att köpa en Tesla Model S för dig i Norge?
Transocean 2018-01-01 13:10
Gott nytt år till alla,

nej, Teslan hade blivit ca 100 k dyrare (med 75 kw). Och med större batterier bra mycket dyrare. Fick också ett bra inbytespris på E90:n.

Sen så vill jag inte äga en Tesla, är allergisk mot småfel och amerikansk kvalitet typ. Plus att den är lika vanlig som en Golf i Norge och finns på marknaden sedan 2013. Dessutom kör jag ofta ner till Düsseldorf så bilen måste också tåla att bli pressad i vänstra fil i flera timmar i höga hastigheter.

En sak som jag inte riktigt förstår är att 530e kan köpas med x-drive i nord-amerika men inte i europa. Inte får man den som kombi heller :-)










Rule Germania 2018-01-02 13:40
Hej och Grattis!

Om Du kör i Norge borde Du lägga till DAB-radio så det inte blir tyst i etern...
Men DAB-radio kanske ingår standard i norsk-beställda BMW!? Vi andra får betala drygt 4000 SEK för att kunna lyssna på radio om vi besöker Norge med en G30.

Lycka till med nya G30´n!
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan