Forum Senaste Sok
Rubrik: Värme F11 - kallt till vänster, varmt till höger?!
Jimmyboy 2016-11-08 21:28
Upptäckte ikväll (-8 ute) att min F11 från 2011 blåser ut riktigt kall luft på förarplatsen medans den blåser ut, rätt tempererad, varm luft för passagerarplatsen samt där bak. Temperaturen ändras på passagerarsida när man ändrar temp på klimatanläggningen medans den blåser ut samma kalla luft på förarsidan. Friskluftsreglaget mellan de två utblåsen i mittkonsollen ändrar endast temp på passagerarsidans utblås.
Några funderingar på vad som är fel?

Till saken hör att bilen va inne på en stor reparation (33 tkr) i somras där hela instrumentpanelen och lite till demonterades för byte av förångaren till klimatanläggningen. Känns onekligen som att mitt nuvarande fel är pga denna reparation och att något är felmonterat eller ett spjäll som inte är återanslutet korrekt.
Har ännu inte hunnit kontakta Förenade bil i Helsingborg men jag är övertygad att de inte kommer erkänna någon brist i sitt arbete och att de kommer ta rejält betalt på nytt för fixa till min klimatanläggning igen.

Även min dieselvärmare är ur funktion, tror dock detta kan bero på att den låst sig pga startförsök där samtliga vilkor för start inte varit uppfyllda. Bör lösa sig med en radering av felkoderna samt återaktivering via datorn.

Mvh Jimmy
Jimmyboy 2016-11-18 11:12
Ingen som har någon erfarenhet av detta?

BMW har utfört en första felsökning (pluggat upp bilen mot datorn) och hittar inga felkoder. Fortsatt felsökning om 14 dagar. Suck.

Läste på utländska forum att för en hel del som haft symtomen hade läckage på ac-systemet och de pekar ut just förångaren som orsak i de flesta fall.

Mvh Jimmy

olve 2016-11-18 12:05
Kan va värmeventilerna.Hade det problemet på en E38,
Chip_saffire 2017-06-19 22:04
Hej, fick du någon ordning på detta? Jag upplever samma sak med min E61 2008.

Tycker den inte är så sugen på att ge luft vid fötterna/rutan heller.. dock kanske den inte gör det när det är varmt ute?

Har forskat i värmeventilen, men är nästan mer lur på att det är något spjäll? Kände på slangarna från värmeventilen idag och båda kändes varma.. dock kanske det är av strålningen från motorn...

Danne Umeå 2020-11-09 21:56
Hittade ni nån lösning.

Har samma problem på en e61
olaO 2020-11-09 22:39
Jag hade liknande problem på min e61 2010 och löste det genom att blåsa klimaenheten. Se denna tråd.
[LÄNK]

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
Danne Umeå 2020-11-23 01:09
Läste tråden du länkade till.

Har samma problem med min e61

Kallt på förarsidan men bra värme på andra ställen.

Vad menar du med "blåsa" kliman. uppdaterade han firmware eller resettade han den?

Har Rhinegold själv som bmw använder så jag gissar att det borde gå att göra med det programmet?
olaO 2020-11-23 09:04
Danne, jag uppdaterade programvaran med Winkfp. Då skrivs den totalt över på samma sätt som enheten var ny och utan programvara.
Vet inte om det går med Rheingold.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
Danne Umeå 2020-11-23 18:56
Tackar för tipset!
Besvara