Forum Senaste Sok
Rubrik: Oljebyte Z3
Spikon 2016-05-02 17:38
Köpte en Z3 -01 2,2 l förra året i april. Tidigare ägare hade bytt olja året innan och kört några hundra mil. OK tänkte jag då byter jag oljan i år vid påställningen i maj men sen tänkte jag att det kanske är bättre att byta oljan i höst inför avställningen. Kollade oljan idag och den är gulbrun till färgen mellan fingrarna. Byta nu eller i höst?

jsn 2016-05-02 20:09
Så nuvarande olja har ca 2 år i motorn? Byt nu isf.
Spikon 2016-05-02 20:49
Jahaja då blir det väl två oljebyten i år då, är det så känslig? Skadan är väl redan skedd då om den har stått med gammal olja i motorn över vintern. Oljebyte bör väl ske i samband med avställningen?
Ulf530 2016-05-03 08:08
Om oljan har gått några hundra mil och är max 2 år gammal så är det ingen som helst fara att vinterförvara bilen med den "gamla" oljan.
Men givetvis under den självklara förutsättningen att motor etc fungerar som den ska, t ex ny termostat så att den alltid snabbt kommer upp i driftstemperatur (mycket viktigt på sommarbilar som går lite och korta sträckor!).

Självfallet föredrar man att köra motorn med ny olja (hellre än att förvara den med ny olja...).
Byta bör man göra en gång per år, även om det blir få mil.
Om den står i varmgarage, eller någorlunda jämn temperatur, så är det ingen fara att byta vartannat år om man kör få och lugna mil.
(Hård drift, sportig körning, tävlingskörning etc, kräver MYCKET tätare intervaller, särskilt på turbomotorer.)

Men om det är riktigt gammal olja i en motor,
som är t ex förbrukad, oxiderad, smutsig, vattenbemängd, etc,
så bör den alltid bytas omedelbart, oavsett om man ska köra eller förvara...
Prins Valiant 2016-05-03 08:59
Jag hade bytt olja nu, för att den befintliga har funnits i bilen i två år och över två vintrar.
Jag hade bytt olja nu, kört några hundra mil i sommar med fint klimat som inte bör ger fukt i oljan. Ställt av bilen i höst med fortfarande en fräsch olja. Kört nästa säsong och bytt nästa höst.
Endast om jag hade haft överskott på pengar hade jag bytt olja med några hundra mils mellanrum.
Men en annan sak, har du bytt olja i bakaxeln. Den oljan har kanske 15 år på nacken. Värt en spolning och byte.
Johan B 2016-05-03 10:08
Byt oljan och filtret nu så VET du att oljan är fräsch och att det är rätt olja.

Beroende på hur mycket du kör, kan du byta oljan innan avställningen i höst eller skippa det. Om du skippar oljebytet, gör en ordentlig långkörning och varva ur motorn lite så du ångar bort ev. vatten och bränslerester i oljan som alltid bildas - särskilt vid kortkörningar.

Det är troligen ingen "skada skedd".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Spikon 2016-05-03 11:52
Tack för bra svar! Jag byter nu och innan avställning nästa år.
Tomas

Danne80 2016-05-03 12:58
500kr för olja och filter är ju inte så mycket att snacka om, så hade jag varit i din situation så hade jag bytt olja nu, och sen även till höst innan avställning.
NGA 2020-09-01 14:40
Vad tror ni om en z3 2,0 sexa 2 oljebyte på 10 år och 4000 mil hur stor skada har motorn tagit av en sådan behandling,och den klonkar en del också mellan 1 o 2 :an sen lite småskador på lack även airbag lampan
släcktes inte men det kan väl ligga i passagerarstolen och bromsarna behövde även dom en översyn ev.nya skivor vad kan kan man betala
för en sådan bil är 40-50tkr vettigt eller.
Årsmodellen var 2000
Prins Valiant 2020-09-01 17:30
Först oljan, och detta är mina amatörmässiga funderingar. Jag hade tittat på oljan, svart som tjära, icke bra, brun som gammal olja, bättre. Känns den fet om man tar lite olja från stickan mellan fingrarna.
Om det är en bra olja från början så tycker jag inte att 2 x 2000mil = 4000 mil är en katastrof, men det är viktigt att oljelampan släcks direkt vid start av varm motor. Dessutom körs denna bil troligtvis bara på sommartid, vilket är bättre än vinterstarter med gammal olja.
Troligtvis har oljan tagit några mil av motorn totala livslängd, men finns inga direkta klånk och missljud i motorn, har det ej skapat akuta problem.
Det andra är mer besvärande med airbagen. Jag hade nog inför ett köp frågat om en analys av problemet, ev. t.o.m. erbjudit att betala det hela. Utgå ej ifrån någon liten brytare, det kan vara hela elektronikburken som är kass. Min son bytte en sådan på sin Mazda, en bit över 10.000 kr. Eller räkna med en rep på minst detta belopp, och var lycklig om det blir billigare.
Oljebyte av 20 år gammal olja i växellådan kan förmodligen hjälpa mot klonk.
Om den endast gått 4000 mil kan din prisindikation vara vettig.
Bromsarna är inget speciellt eller dyrare än andra bilar.
olaO 2020-09-01 18:48
Vill bara inflika att airbagproblem på dessa bilar oftast lätta att fixa.
Även om det är styrenheten så är det inga svårigheter att byta den till en beggad och koda in med NCS-expert (som ingår i ett inpa-kit)

Men en felkodsavläsning innan köp är att rekommendera.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
NGA 2020-09-01 19:13
Jag glömde milen den har gått 19000 mil, jag har carly men då behövs en adapter för det är väl det runda uttaget,men får skrotarna sälja airbagprylar.
olaO 2020-09-01 22:52
De får inte sälja laddningar men de är det sällan eller aldrig problem med. Styrenheter finns. Både i Sverige och internationellt.

Du kommer behöva en 20-pins adapter.
Men fungerar Carly till Z3?

Vanligaste airbagfelen på den generationen bilar är:

Sensormatta i passagerarsätet.
Glapp i stolens huvudkontakt som ger felkod på bältesspännare.
Släpring i ratt
Styrenhet

På de bilar som har sidoairbags så är det väl på en och annan som det glappar i dörröverföringen på.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
Izzy 2020-09-04 20:54
Gulbrun....

Ingen fara...då är oljan OK.....är den däremot svart och känns som potatismjöl ifall du gnuggar ihop dina fingrar....då känner du vad som gnuggar mellan vevaxel och lager samtidigt!
NGA 2020-11-19 15:36
Tänkte byta alla oljor och vätskor på min z3 2.0 med 25% diffbroms men det är kanske lyx att byta i växellåda och bakaxeln bilen har gått 4100 mil hur är det med servooljan, resten har ju en två års intervall förutom motorolja och filter har nyss köpt bilen och det är lite klent med uppgifter vad som är bytat så därför tänkte jag nollställa allt vad det beträffar oljor och vätskebyte så man vet vad som är gjort
den har ju många mil kvar att rulla.Har ni koll på beteckningen på oljerna på ni gärna dela med er.Tack på förhand.
Sverige 2020-11-19 17:36
Ja har man själv bytt, så vet man att det är bytt.
Kolla RealOEM.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Izzy 2020-11-19 19:06
Byte vid max 1500 mil. Gärna var tusende mil. Jag gillar att byta då mätaren slår över till nästa jämna tusental. Det sägs att kamkedjor etc. inte mår bra av långa serviceintervall ( typ 2500 mil).

Castrol Magnatec kanske skulle passa din bil.

Izzy
Izzy 2020-11-19 19:08
Jag menar motoroljan. Växellåda kanske vid 10.000 mil...Ju oftare desto bättre, BMW och MB är ju mycket inne på att vissa oljor aldrig behöver bytas....men det tror jag inte på.

Izzy
Prins Valiant 2020-11-19 20:38
Jag tror inte att ingenjörerna på BMW och MB har tänkt sig att bilarna skulle rulla i nära 20 år. BYT OLJOR i växellåda och bakaxel!
Om inte annat har oljorna utvecklats på dessa år.
När det gäller automatlådor var det någon som sa att huvudsaken för tillverkaren är att lådan överlever garantitiden. Om den sedan rasar, so what.

NGA 2020-11-19 22:10
Skall man köpa olja på bmw eller kan man köpa annat märke,är det skillnad på olja om det är diffbroms på 25% eller inte.
Ulf530 2020-11-20 10:15
Läs instruktionsboken.

Och använd något av följande hjälpmedel (se nedan som exempel de flesta oljemärken har liknande hjälpmedel)
[LÄNK]
[LÄNK]

Diffroms, om det är en lamell-diff, kräver LS-tillsats; "Limited-Slip".
Besvara