Forum Senaste Sok
Rubrik: Felkod P245C och P0101 på en 520d f10 2014
lcia09 2016-01-08 22:52
Har fått en felkod P245C Exhaust Gas Recirculation (EGR) Cooler Bypass Control Circuit Low och P0101 Mass Air Flow Circuit Range/Performance är det någon som vet vad dom betyder?

TheBear89 2016-01-08 23:13
Inte samma modell, men kanske läsvärt? [LÄNK]

Mvh,
Björn
pommez 2020-01-22 10:07
@Icia09 fick du rätt på vad felkoderna innebar och om så, hur löste du det?
Sitter nämligen med felkoderna;
P245C
P0101
P0031

Inga övriga symptom kan framkallas än att motorlampa lyser.
Ingen överkonsumption av bränsle
inga oljud eller dylikt

Bilen är en F11, 520D touring Xdrive från 2014.
pommez 2020-02-06 11:03
Uppdatering gällande mitt inlägg om felkoder och motorlampa.
I mitt fall berörde det sig om att säkring nr 42 hade gått och därför visades felkoderna.
Byte löste problemet och felet har ej visats igen och säkringen håller.
Oklart till orsak.

Återkommer i tråden ifall något förändras.
svenljung 2020-02-21 17:54
Vill bara bekräfta att byte av säkring 42 (bakom handsfacket) fungerade utmärkt. Den säkringen hade gått sönder och efter byte så fungerar allt igen.

Bakgrunden är att motorlampan började lysa för ca 6 mån sedan. Det fanns inga övriga konstigheter (såsom svårstartad, dålig gång, felmeddelanden, etc), därför har jag kört med lampan tänd.

BMW skulle ha 2700 kr bara för felsökning och då köpte jag en OBDII-scanner (ELM327) för 100 kr och fick felkoderna P0031, P0037, P0101, P245c och B2aaa.
Försökte först rengöra MAF-sensor utan lyckat resultat. Köpte därefter en ny MAF-sensor på eBay, men det fungerade inte heller. Hittade denna tråd lite för sent, men bytte säkring 42 och helt plötsligt fungerar allt som det ska.
Så prova detta tips från pommez först.

Bilen: BMW F11 520D, 2014.
AndyE30 2020-02-25 07:21
Lite OT men kan man ha underliggande felkoder utan att få ett felmeddelande i bilen? Jag har ett konstigt ljud vid start som sedan upphör, men inga felmeddelande eller dylikt. Men eftersom många verkar ha fel på EGR osv funderar jag på om det kan ligga någon felkod bakom.

Jag har esys sedan tidigare men på en gammal dator så jag har inte bemödat mig med att köra en diagnos tyvärr...

Mvh Andreas

Das leben ist kein probelauf!
pommez 2020-04-24 17:52
@svenljung så bra att inlägget hjälpte till, även om du fick lägga en slant först på avkodare.
Efter att ha bytt EGR ventil(återkallelse bmw) och där de vägrade återställa felkoder/ge mig dem utan felsökningskostnad beställde jag en egen avkodare och därefter lämna in till bilteknik i Lund.

@AndyE30 möjligt att det är samband med EGR, men väldigt oklart vad som gör att säkring 42 gick från första början. kan inte återskapa felet i alla fall.
Konstigt ljud har jag dock inte registerat i mitt fall.
svenljung 2021-03-03 19:10
Uppdaterar denna tråd med det faktiska felet och årgärder som jag gjort. Kanske någon annan som har liknande fel.

Som sagt, motorlampan lös och med hjälp av felkodsavläsare så fick jag ett antal felkoder. Anledningen till ett flertal felkoder var ju att säkring 42 hade gått. Eftersom flera komponenter är kopplade på samma säkring (MAF, O2Sensor 1 och 2, EGR) så var det svårt att veta vilken komponent som var trasig.

Då jag bytte säkring 42 första gången så lyste inte motorlampan på ca 6 mån och jag trodde att felet var åtgärdat. Men under hösten så återkom felet och efter att ha bytt säkring ett flertal gånger så var det ju något annat som var fel. Men vilken av dessa komponenter felade?

Jag har tyvärr inget varmgarage och det har varit lite kallt ute under vintern så jag har kört med motorlampan tänd några månader. Till slut tänkte jag att detta måste åtgärdas.

Jag använde Car Scanner och kollade Volt-nivån på Sensor 1 och 2. Sensor 1 visar 0 Volt då bilen är kall, men börjar visa värden så fort den har kommit upp i temperatur. Då sensor 2 visade 0 Volt hela tiden misstänkte jag att den är trasig. Dessutom visade MAF:en korrekta värden när bilen var kall, men så fort jag hade kört ett tag så visade den sitt max-värde konstant. Alltså, när sensor 2 skulle börja arbeta så gick säkringen och då visade MAF:en max-värde och sensor 1 0 Volt. För att säkerställa provade jag att koppla loss O2Sensor 2. De sitter tyvärr under bilen och för att komma åt den så måste bilen lyftas. Åkte till en mack och lyfte upp bilen och kunde koppla loss O2Sensor 2. I med en ny säkring och nollställning av felkoder. Voila :-) helt plötsligt så tändes inte lampan och säkringen var hel.
Hade kvar felkod P0036, men det berodde på att sensorn var urkopplad.
Beställde en ny sensor och bytte den.
När jag skruvade av den gamla sensorn så såg jag att kabeln nära sensorn var avskavd och det orsakade kortslutning så att säkring 42 gick. Efter nollställning av koder så finns inga nya rapporterade.

Litet tips ifall man ska byta O2 sensor 2 (efter katalysatorn).
Hyr en billyft för att hissa upp bilen. Mycket enklare arbetställning än att kravla på marken under bilen. Jobbet tar max 1 tim. Man får skruva bort främre skyddet och mellanskyddet under bilen. Ca 25 skruvar M8-hylsa. Sensorn sitter på passagerarsida och är lättillgänglig efter att skyddet är borta. Jag köpte en hylsnyckel för O2 sensor i tron om att den kunde användas, men det fungerade inte alls. Alldeles för trångt att komma åt med en sådan hylsa (iaf den jag köpte). Däremot kunde jag använda en vanligt öppen 22-hylsnyckel, som fungerade utmärkt, tillsammans med rostlösare och en hammare.

Eftersom jag har en 520D F11 och det är en 4-cylindrig motor så finns det bara 2 sensorer, en främre och en bakre efter katalysatorn. Alltså, det finns bara bank 1. Sensor 1 är den främre och sensor 2 är den bakre/nedre. Sensor 1 är åtkomlig ovanifrån medans sensor 2 är åtkomlig underifrån.

Nu hoppas jag verkligen att motorlampan inte tänds snart igen utan att felet är helt åtgärdat.

lenwib 2021-03-03 21:05
Inte "min" tråd, men va' gött när det blir en sådan här tydlig återkoppling! Heder åt dig, svenljung!

(Sen kan man ju lite grann inse, att en säkring inte bara bränner av så där utan vidare. Något har ju triggat och det gäller att leta. Och att ha lite tur.)

/Lennart
Besvara