Forum Senaste Sok
Rubrik: Fixa mer ljud i e91
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Riohlsson 2013-07-16 08:24
En 325d som vill ha mer dunka dunka.
Frågan är om jag kan koppla in lågnivå kabel på den stereo som sitter i nu. Är harman/Becker radion som sitter i. Letade fram på bildelsbasen för att se hur bakstycket ser ut. Men vad är alla utgångar?
[LÄNK]
///535power 2013-07-16 08:47
absolut bästa är att koppla in högnivå till en ljudprocessor typ som en audioson bit ten den har jag själv satt i en E91

då får du en linjär ljudkurva också och du får ut riktig lågnivå

sen byter du högtalarna inne i bilen och basarna under stolarna till 8" MB quart, gladen, audio systems, har färdiga högtalarkit. MB quart är att rekommendera alternativt Ampire.

steg räcker med ett bra 4 kanals som inte tar så mycket plats Ampire har class D 4 kanals som är skit små annars kan du köra vad som helst egentligen

denna setup kommer ge dig mycket av allt och ordentlig bas utan baslåda du kommer bli förvånad.

steget och ljudprocessorn kan du gömma under bagagerumsgolvet

färdiga kabelsatser som du kopplar mellan stereon och bilens kabelstam finns också att köpa så behöver du inte klippa i bilens kablage dock behöver du dra separata kablar till basarna.

Riohlsson 2013-07-16 09:33
Hmm... Har jag alltså basar under stolarna?
Faktiskt så tycker jag det spelar på rätt bra i bilen men lite mer vibrationer i håret hade ju vart mysigt :p
Hur var kopplar jag in ljudprocessorn?
Är det den vägen jg måste gå för att få lågnivå?
Och var köper man ljudprocessorn? :)
///535power 2013-07-16 09:48
Du kopplar in ljud processorn på högtalarkablarna som kommer ut från stereon.

nej det är inte den ända vägen du måste gå för att få lågnivå.
du kan köpa hög till låg omvandlar men dom kommer låta skräp i jämförelse till en ljudprocessor.

Original stereon har ju inbyggd EQ som du ej kan justera eftersom att den filtrerar bort bas inte all bas men mycket bas på bak kanalerna och sen så höjer den bara hela registrer till ca 85% volym sen ökar bara diskan volymen.

Ljudprocessorn nollar allt sånt så att det blir som på en vanlig eftermarknads stereo med lågnivå ut och dessutom kan du på ljudprocessorn reglera dessa värden men t ex Audioson bit ten har en auto funktion som ställer in allt själv.

E91 som jag byggde satte jag in MB quart fram systemet och ett steg till där steget kunde gå på högnivå direkt.

visst det lät okey men pga original stereons EQ så gick det inte att få till ett bra ljud.

så jag lade senare till en Audioson bit ten och skillnaden var enorm.

vilka som säljer Audioson bit ten vet jag icke men googla lite så hittar du säkert en hel del dock är ljudprocessorerna dyra men dom är värda pengarna

total kostnad kan hamna på runt 10 000:- med högtalare,steg och kablage och ljudprocessor
Riohlsson 2013-07-16 15:15
Funkar det att bara byta basarna under stolarna till 8" eller behöver jag fortfarande koppla slutsteg? Eller orkar bilens steg driva om jag byter ut dom till 8"?
///535power 2013-07-16 15:35
Ja det kan man göra så har jag själv gjort i min E90 så länge och det dunkar mer men fortfarande inte ordentligt som det gör med steg
Riohlsson 2013-07-16 16:30
Vilka basar är det som gäller om man gör så? Vad orkar orginalsteget driva för basar? :)
Riohlsson 2013-07-19 01:27
Tankarna går i att byta mot 8" basar under stolarna. In med ett steg också. Ska jag koppla alla bilens högtalare till steget eller ska man bara driva basarna med steget? Ljudprocessor låter jag vänta en stund men eftersom du säger det blir stor skillnad så kommer den säkert med in i bilden framöver ;)

Lite av en rookie vad det gäller billjud...
///535power 2013-07-19 11:14
Jag kör med Ampire's basar

jag skulle nog säga att det är rätt lönlöst att ha ett steg om du inte har en ljud processor som de-equalizerar huvudenhetens högnivå signal

jag håller själv på att kolla om de finns mindre hög till låg som klarar detta

men annars så kan jag starkt rekomendera MB Quarts framsystems-kit
Rikei 2013-07-19 13:23
Jag kör på MB Quart systemet samt ampire mbm 100:4 och Bit Ten.
Nu låter bilen sjukt bra. Fördelen med Bit Ten är att du kan ställa ljudet
precis som du vill ha det.. Dvs mer bas (tyngd eller snärt) samt flytta ut ljudet
med tidskompensation så att det även känns bredare.

Rickard
Riohlsson 2013-07-19 14:19
Alltså, in med ljudprocessor som kopplas på på lika sätt som en högnivå omvandlare? Och sedan ett steg som driver alla högtalare och basar i bilen?
Eller låter jag bilens system driva alla högtalare och processorn och steget får köra basarna?
Rikei 2013-07-19 14:21
Det driver alla högtalare...
Riohlsson 2013-07-19 20:47
en fråga till.. ska jag bygla båda basarna under stolarna på steget eller sätter jag en bas per kanal?
om bygla mellan kanalerna, ska man sätta en bas på + till - och andra basen på andra plus minus?

Var hittar jag färdiga kabelkit?

blir nog mest troligt så jag går all in på allt med ljudprocessor steg nytt framsystem samt basar :D
Rikei 2013-07-20 05:03
Mina basar är bryggade..
Det här systemet borde bli kanon. Du får
Dsp i steget och det är bara att koppla in.
[LÄNK]

Köpte mitt därifrån... Så om du kikar runt hittar du mb Quart och ampire steget.
Dock köpte jag bit Ten på blocket.. :)

Rickard
Riohlsson 2013-07-20 10:06
Hmm parallell kopplar man basarna och kabeln från steget bryggas?
///535power 2013-07-22 09:32
ja du parallell kopplar basarna till steget så får du ner motståndet
Riohlsson 2013-07-22 11:49
Alltså dra plus till plus från bas 1 till bas 2 och minus till minus på bas 1 till 2an och sen brygga jag en kabel från steget som kopplas in på respektive kabel som jag kopplat ihop basarna med? Eller är jag ute och cyklar? Seriekopplat blir det väl om jag drar från plus på bas 1 till minus på bas 2 och minus på bas ett går till steget samt att plus på 2an går till steget samt bryggning?
///535power 2013-07-22 12:00
nu hänger jag inte riktigt mer på hur du tänker men skall försöka förklara från mitt håll

om du har ett slutsteg med höger och vänder ut så har du 4 punkter att ansluta kablar på alltså plus och minus för höger och plus och minus för vänster

steget
R L
+ -+ -

om du har på basar med 1 talspole och dom har 4ohm så gör du fäljande

du har plus kabeln från båda basarna och tvinnar ihop och kopplar in på stegets R+ och gör likadant med minuskablarna och stoppar i L- så har du bryggat
Riohlsson 2013-07-22 16:47
aa då förstår jag. menade bara att jag kopplar ihop basarna med varandra. allttså bas 1 plus till bas 2 plus. och likadant med minus. sedan dra en kabel från steget som jag bryggar och sedan kopplar in på respektive plus kabel mellan basarna och respektive minus på basarna genom att till exempel sätta en kabelsko som man kan koppla dubbelt på. tänkte att det kanske var så man kopplade ihop basar om man byggde en egen låda ungefär. båda borde väl fungera. blir att beställa å fixa grejer iaf :D
Riohlsson 2013-07-26 21:13
Passar gladen basarna in under sätena utan modifikationer? Fick tag på mds eg8w basar av en polare men med dom så tar stolen i...
Riohlsson 2013-07-26 21:34
Fungerar det att montera dessa utan slutsteg? Orkar bilen driva dom?
Slutsteg kommer senare då man fått otrevliga oväntade utgifter i huset.. :/
[LÄNK]
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan