Forum Senaste Sok
Rubrik: Hur upplevs styrningen till F11?
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Henke77 2012-01-01 11:14
Har nu kört +300 mil i nya bilen och upplever styrningen väldigt okänslig.
Den liksom låser sig eller "fastnar" och det blir lite hugget när man styr. Upplever också att bilen kräver konstant passning och justering när man kör (orolig på vägen).
En kollega som hämtat ut sin samtidigt, upplever samma känsla, vi har dock helt olika fälgar och däck på.
Någon annan med samma känsla? Misstänker att det elektriska styrservot inte är aktivt vid landsvägskörning och ger en viss fördröjning, därav ryckigheten, upplever dock inte att den är konstant.....


fastEddie 2012-01-01 16:32
Har inte märkt ett jota. Måste in på verkstad ASAP tycker jag.
gunnare 2012-01-02 11:57
Jag har samma problem på min 520d F10 -11.
BMW hävdar att dom aldrig hört talas om problemet på någon annan bil, men det är inte sant - det finns många som klagat på framför allt amerikanska forumsajter.
Jag fick inte ens gehör för att det var något problem, förrän på tredje verkstaden jag besökte med bilen. Den stackars mekanikern där har kämpat med att komma tillrätta med "trögheten", utan att lyckas. Det som är gjort är omprogrammering av samtliga styrenheter i bilen (3 ggr), fyrhjulsinställning, byte av styrväxel samt demontering/återmontering och injustering av båda fjäderbenen fram. Man har provar med olika hjul och olika däcktryck. Ingen skillnad.

F10/F11 har ju elektrisk servostyrning, som "stänger ned" när den inte behövs. Så länge servon jobbar, dvs i lägre farter och på krokig väg, märks inte mycket annat än att styrningen är lite okänslig, och att den inte riktigt går tillbaka till mittläget när man släpper ratten utan den måste "tvingas" sista centimetrarna.
På motorväg blir problemet desto mer irriterande. Särskilt om det blåser eller vägen är lite spårig så bilen måste "passas" blir det jobbigt - de små korrigeringarna runt styrningens mittläge kräver ganska mycket kraft, och till det kommer att "feedbacken" i styrningen är närmast obefintlig vilket är obehagligt när väggreppet är dåligt.

Egentligen finns det inte så mycket som kan körva, så det är obegripligt att BMW inte hittar felet. Såvitt jag kan avgöra, så är kärvningen mekanisk. Eftersom den inte går att upptäcka med framvagnen upphissad (då går allt lätt och fint) bör det rimligen vara någon komponent som kärvar då den belastas med bilens tyngd. Då finns egentligen bara fjäderbenets topplagring, och möjligen övre spindelleden. Eller så kärvar det inte då hjulet är utfjädrat, i så fall skulle det kunna vara någon av de nedre kullederna, en styrled eller själva styrväxeln (fast den är ju utbytt på min bil).
Jag har kört 5-6 andra F10/F11, och ingen av dem har haft det här problemet (jag har verkligen känt efter), så det är definitivt inget jag inbillar mig.
Börjar tröttna nu - bilen har varit inne 5 gånger utan att något blivit bättre - de ska få en chans till, sedan börjar jag läsa konsumentköplagen och EU:s konsumentskyddsdirektiv för herrarna på BMW. Jag kan tolerera att det finns fel på en ny bil, men då ska det rättas till när man påpekar det - att felet finns kvar efter 5 verkstadsbesök är inte acceptabelt på en bil som kostar 400 K.......
Henke77 2012-01-02 13:02
Tur att det finns andra på forumet.
Exakt så som du beskriver problemet är det jag har.
Vad har du för däck på? Storlek? Fälgar?
Håll oss gärna uppdaterade, hade en vinglig/osäker färd till fjällen förra veckan....


qsacage 2012-01-02 14:07
Oj, lät inget kul alls. Kan föreställa mig att ni är lite halvsura när man köpt ny bil för nästan en halv miljon och felen inte "kan" hittas eller åtgärdas.

Det här känns som en sån där grej som inte "får" hända efter bilen gått i produktion.
Kenta 2012-01-02 14:19
Jag har inte dessa problem på min F11 som jag kört ca 3300 mil.
Visst var min E91 något känsligare och mer exakt gällande styrningen men det som blir konekvensen med den elektroniska styrservon som BMW valt att gå över till för att spara droppar!
gunnare 2012-01-03 18:01
Jag har standardhjul på min bil, 225/55-17 både sommar- och vinterhjul. Känner ingen skillnad, provade tom. att pumpa upp vinterdäcken till 4 bar utan att det blev ett enda dugg bättre.
Jag tror felet sitter i fjäderbenens topplagring, alternativt i någon spindelled.
gunnare 2012-01-03 18:06
För att förtydliga: detta är inget problem som är generellt för F10/F11, jag har kört flera (åtminstone 5 st) som alla känts helt normala i styrningen. E9X har såklart lite "sportigare" styrkänsla (för att inte tala om sambons 116d, som är rena gokarten), men min F10 är rent obehaglig och jobbig vid körning på rak väg, i synnerhet motorväg då det blåser så bilen måste "passas". Jag får ont i underarmarna av att behöva sitta och spänna mig hela tiden, för att inte ilen ska vingla som det satt ett fyllo bakom ratten!
Henke77 2012-01-11 11:58
Jag har pratat med BMW, skall in nästa vecka, får se vad de kommer fram till.


ohne 2016-01-31 08:23
Måste återuppliva denna tråd. Hur gick det för dig gunnare med bilen. Har exakt samma problem (mycket vind- och spårkänslig) i hastigheter över 90-100km/h. Kör med orginalfälgar, nästan nya dubbade hakka 7, 225 55 17 (97T).
LGstar 2016-01-31 10:15
alla har väl inte elektronisk styrning?

inte x-drive väl?
Brynet 2016-01-31 11:42
Jo, elektrisk servo som endast jobbar
när den behövs. Står still när du kör rakt.
Det fick jag förklarat när jag hämtade min.
Känsligheten är uppgraderad på facelift.

Mvh Jonas.
Mubafly 2016-01-31 12:48
Jag var på BMW igår och provkörde bland annat 520d. Kände precis det du beskriver när jag körde motorväg med blåst. Man fick konstant styra upp och försöka centrera bilen. Min kollega var med och han kände det också men vi skyllde på spåren i en rätt gammal motorväg. En ny 520d ska ju inte ha sådana problem...
Agile 2016-01-31 21:36
Samma med min men, som med den F31 jag tidigare hade som kändes vinglig, så justerade jag upp däcktrycket samt balanserade om lite, jag körde där med ganska högt däcktryck på sommardäcken, 3,0 bak o 2,7 fram. Gjorde samma justering på min nya F11 nu.. 2,9 bak o 2,6 fram (varma o vinterdäck) och problemet är inte märkbart längre.. Tyvärr medför det ju lite stötigare gång om man kör inne i stan eller på dålig väg men inget jag lider av då bilen i princip bara går motorväg.

Slitaget har heller inte varit ett problem. Bilarna går runt 3500 mil per år och sliter helt jämt

De flesta bilar jag testat har samma upplevda problem och kollar man då däcktrycket så är det, i mitt tycke, alldeles för lågt och ofta högre fram än bak. Skicka i mer luft bak så brukar "vingligheten " minska.
Le Boeuf 2016-02-01 07:17
Enligt vad jag har hört så har inte f10/11 med xDrive elservo utan hydrauliskt servo. Känns även så när man testar en sån, känns precis som en e90/91 som också har hydraulservo.

På f30/31 verkar alla modeller ha elservo, där har uppdateringar gjorts på styrningen till det bättre.
Johan314 2017-07-26 22:46
Hejsan!

Vill väcka liv i denna tråd då jag upplever exakt samma problem som beskrivs här (har även hittat liknande i andra amerikanska/europeiska forum). Det hela började med att bilen blev tungstyrd och nu efter semestern blev jag mer och mer uppmärksam på bilens konstiga beteende.

Speciellt är det när jag kör >70km/h på motor- och/eller landsväg. Då vill bilen följa "spåren" längs vägen, och ibland så hårt så att bilen själv byter fil - det kan gå rätt fort när man kör i 110 så jag måste passa bilen hela tiden (obs! onormal passning!). När detta händer så kan jag inte heller rätta till bilen eftersom ratten då "låser" sig under en kort stund och hugger till rejält...en väldig fräck känsla måste jag säga.
På helt perfekt asfaltväg rullar bilen som den skall.

Vidare så rättar sig inte heller ratten helt till mittläget vid högersvängar (vänster går bra), sista biten kräver extra tag från mig.

Har kollat däck och däcktryck, de är OK! Har läst till mig att RFT däck kan medföra detta beteende (sk. "tramlining"). Men förstår inte att en premium bil ska drabbas så mycket av ojämnheten i vägen - brorsans gamla Golf från 2004 rullar hur fint som helst....

Funderar på att ta den till Bravia Verkstad :(

Tacksam för input.


bluetrain 2017-07-28 14:17
så ska det inte vara. in med den på verkstad!
konstrukter 2017-07-28 15:01
Jag har samma "problem", och tycker att allt är till breda däck och jag har Bridgestone. När jag sätter vinterdäck går den helt normalt.

Känsligt bmw styrsystem :(
Kaparn 2017-07-28 16:59
Jag tycker det är rätt känsligt även på min bil. Integralstyrning. Verkar som om bakhjulsstyrningen stökar till det. Det ska gå att stänga av men vet inte hur.
Värst på vinterdäck 245/50-18 mycket bättre med 245/45-18.
Och bättring med EDC i Sportläge.
Johan314 2017-07-28 17:55
Tack för era svar!

Har själv Bridgestone 225/55-17. Både sommar- och vinterdäcken är RFT och har samma dimensioner.

Jag ska köra bilen i sportläge ett tag för att se om det gör någon skillnad :S

Vidare undrar jag om detta kan gå som "maskinskada" i helförsäkringen? Vagnskadegarantin har gått ut och Bavaria i Solna tar så mycket som 2500kr/h för felsökning. Första tiden jag har fått är om 2-3 veckor..suck! :(



smygaren 2017-08-22 08:06
Hejsan!
Jag upplevde också att bilen var hemskt spårkänslig och att man fick passa den hela tiden vid motorvägsfart när jag köpte den.
Det satt då 225/55x17 Bridgstone Potenza RFT däck.
Jag bytte rätt omgående däck till Pirelli däck och utan RFT istället och det blev en helt annan bil.
Besvara
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan