Forum Senaste Sok
Rubrik: Vi som har problem med F10/F11
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
mkk230 2011-02-19 08:56
Här kan vi skriva in alla problem som vi har på våra F10/F11 så har vi dem på ett ställe..

Lämnar in min bil på torsdag för kontroll av vinande/tjutande ljud på fläkten.

mkk230 2011-02-23 19:39
Idag har jag lämnat in min bil till verkstad för kontroll om vinande ljud på fläkten. När jag startade bilen så funkade inte digitala förbruknings displayen under varvtalsmätaren om det nu heter så.

Så två problem hade jag, när jag skulle lämna in nyckeln så visade service killen att jag hade ca 5 felmeddelanden oxå på bilen. Ena var abs bromsen, att jag hade kört med öppen dörr osv osv.

Detta kunde vara den kalla vintern som orsakar sa han.

Riktigt trevlig kille som visade runt i deras system.

mkk230 2011-03-06 06:54
Plockade ut bilen förra veckan. De sa att dom har justerat & smörjt fläkten. Så det har slutat vina/tjuta. Åkte hem & det började tjuta ännu mer. Ringde upp bc. En annan kille sa att då måste vi byta ut den. Efter det hörde dom av på mail & att de vill lyssna på fläkten & att jag ska komma in. Åkte in & dom hade ingen tid men ena killen sa att det är så ny bil så det ska bytas.

Fick en ny tid.
VARFÖR så ska det vara komplicerad, bilen är inne & varför lyssnar dom inte.
Jag påpekade flera ggr att motor måste vara varm osv. Jobbigt att åka in & sen säger dom att det är klart men det är värre. 2 problem med 2 bmw har jag haft nu!
steaman 2011-03-06 07:12
Vi har haft problem med att låsmekanismen i förardörren frusit, antingen så att dörren inte fick att öppna eller så att dörren gick att öppna men sedan inte gick att stänga.

Det visade sig vara ett känt problem med en vajer i dörren där det tränger in vatten mellan vajern och skyddshöljet. Vajern har nu bytts ut till en förbättrad modell, som har tätningar i ändarna. Men man bytte inte ut samma vajer i passagerardörren på grund av att dragningen av vajern är annorlunda så att frysning inte uppkommer.
millerone 2011-03-06 08:56
Hörde om en F11 där lagren i bakaxeln rasat efter 80mil..
steaman 2011-03-06 09:00
Låt oss hålla oss till fakta om dokumenterade problem och inga rykten.
ErikThörn 2011-03-06 09:25
Finns ett puma meddelande om vinande klimatsystem. Man ska byta överdelen av värmepaketet. Be din bmw verkstad kolla de! Ett litet projekt som kräver demontering av hela instrumentbrädan samt mittkonsoll!
Newman 2011-03-06 10:58
Min kollega har fått byta låskista samt att bilen skall in för att se över den vinande fläkten. Jag hämtade ut en exakt likadan bil samma dag och har inte haft några problem med detta. Bara tur?
millerone 2011-03-06 14:21
Steamen: Känner personen i fråga som jobbar på verkstaden. Vart ska vi dra gränsen? Ska det scannas in kvitton och bilder för att det ska anses "befogat" material här. Forumens poster är inte underlag för mer än just forumposter. Ska inte nödvändigtvis användas i biltidningsreportage, rättsliga förundersökningar etc. Utan öppna diskussioner med diverse bidrag av olik reliabilitet. Sådan är precisionen i forumsmiljö. Du måste väl ha förmågan att se skillnaden på olika typer av kommunikationsmedium. Ett internetforum är en typ. Ett Kontoutdrag ett annat. Ett besktningsman uttalande ett tredje, och så vidare. I en forumsmiljö är det upp till varje enskild skribent och dito läsare att hantera info enligt egen förmåga. Sen ska det självklart inte förekomma rasistiska påhopp, barnporr och annat som är olagligt och inte hör till forumets olika kategorier. Eller?
steaman 2011-03-06 14:36
Om du läser ditt första svepande inlägg så har du svaret!

mkk230 2011-03-06 14:39
Jag har dragit upp att en kille/bekant hade samma problem i Umeå & dom hade bytit ut fläkthuset.Företaget där var nån auktoriserat verkstad till bmw men här talar vi o bmw bilcentralen, dom som borde kunna ha mera ideer att lösa dessa skit problem. Dom måste ha förbyggande uh på sin verkstad, verkar som inget är lysande från dem.
Narvselius 2011-03-06 17:18
Håller med steaman. Det kostar inte mycket att faktiskt uppge varifrån man fått uppgifterna. Dessutom är det skillnad på enstaka fall och generella problem, så man kan undersöka lite innan man drar igång rykten etc...

----
BMW CS #6212
Bimmerfrei 2011-03-06 17:38
Och här kommer mina problem:

Vinande fläkt - fixat.
Missljud från bakaxeln - fixat.
Styrning som drog snett samt usel styrkänsla - fixat (även om styrningen känns mer som en japansk minivan än en BMW).
Ryckande motor - fått en ny spridare, bilen inne just nu för utredning efter att varningslampan tänts för andra gången. Motorn har ryckt sedan leverans men det var först när första spridaren havererade som den visade ett felmeddelande.
Hårddisk som inte lyckas kopiera CD-skivor korrekt - gett upp hoppet om fix.
Halvljus som pekade upp i himmeln - fixat.
Tjutande/skärande ljud från direktinsprutningen - skall tydligen låta så enligt ÅF...

Bilen kostade ungefär 500 papp ny, skulle någon fråga mig idag vad som hade varit ett rimligt nypris skulle jag säga 200. Superkvalitet, yeah right.
iMike 2011-03-06 18:47
Står med två offerter i handen. E Coupe 220 CDI och F1020dM. Följer med stort intresse den här tråden en vecka till innan vi slår till.
steaman 2011-03-06 18:50
Kan någon beskriva vad det är för vinande ljud från fläkten, följer ljudet varvtalet eller är det konstant?

Jag har inte märkt något fläktljud på vår bil, men nu kommer jag bli mer observant.

ErikThörn 2011-03-06 19:30
Låter som att problemet är att verkstäderna inte lyssnar på era problem!

Ryckiga bensinmotorer med direkt insprutning med lean burn teknik är ju inget nytt. De börja ju redan med mitsubishi:s gdi motorer på slutet av 90-talet. Alltså är de ju inget konkretfel egentligen då ingen förbränningsmotor går bra när den får hälften så mycket bränsle som sig borde. Allt detta skulle säkert kunna lösas med en annan programvara där lean burn tekniken programmeras bort. Men detta görs ju inte då man vill ju pressa ner dom där sista cl i förbrukning plus dom sista koldioxid utsläppen. De fina är ju att bmw 35-motor med turbo inte har lean burn och dom går ju fin fint och ryckfritt!!

Vad de gäller fläktljuden borde de vara ganska vanligt förekommande då de finns puma på dom.
Msn 2011-03-06 19:31
mkk230,steaman. Det är jag som fixade min vinande fläkt på BMW Umeå. Precis!Erik Thörn en nytt fläkthus och det tog bara några timmar att lösa då de redan gjort det på en annan f10 tidigare. Nu inget vinande ljud. Ljudet går inte att missa har man det så går det inte att missa. Problemet med laddningsproblem hittade de dock inte lösningen på. Skyllde på för mycket kortkörning under kalla dagar (ingen radio eller värmesittsar igång). Vilket kval. skitsnack har aldirg hört detta problem hos andra bekanta som köpt nya audi a5 sp. Så visst finns det barnsjukdommar på bilen men bilen har super komfort.

mkk230 2011-03-07 06:47
Msn tog dig som bekant när jag förklarade problemet.
Missljudet från fläkten kommer när motorn är i normal temperatur, de två fläktarna i mitten & att det ska vara varmluft so ska strömma ut. 21 grader brukar jag höra det som mest.

Imike jag lämande in w212 E250d förra veckan oxå. Hade någon servopumpfel som MB kallade in alla nya E klass.. Det var ju en säkerhetsrisk därför har vi åkt in.

Bmw har inga säkerhetsmissar ännu men däremot småstrul finns det massvis av.

mkk230 2011-03-07 06:49
Märkte ett annat fel, att den lilla myntluckan inte öppnar sig helt utan halvt.
Narvselius 2011-03-07 11:29
Bimmerfrei - du menar inte att de fortfarande har problem med ryckningar och spridare på bensinmotorn?!? Jag trodde att de tagit problem lite mer på allvar och bl.a. därför valt att gå ned i effekt gentemot E61:an. ( Jag har ju själv en F1X motor i min bil pga av att jag fick en ny motor i december, men eftersom jag har E61:ans mjukvara har jag 272 HK.)

----
BMW CS #6212
PPilot 2011-03-07 12:43
Som jag skrev i en annan tråd så har jag också vinandet från fläkten.
Nu tar Bilcentralen in bilen för 'teknisk genomgång' vad nu det betyder. Det finns som sagt en puma på detta så jag begriper inte riktigt vad dom avser med genomgången men förhoppningsvis leder det till åtgärd.

En annan sak som irriterar är USB-uttaget, om jag har en sticka/HD med musik kopplat till uttaget måste jag koppla ur/koppla in mediet igen om bilen haft tändningen avstängd en längre stund för att den ska kunna spela upp från den.
Annars står det bara 'Läser media..' i displayen.
Någon mer som har detta fenomen?

Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan