AUTOPOWER » E23 ÖVERSIKT
E23 Historia ] [ Tekniska data ] [ E23 genom åren ]
Prislista 86 ] [ E23 Trivia ] [ Galleri ] [ Specialmodeller ]

12825

Historia



Det var tider det
730 -77
BMW:s ersättare till den mycket lyckade 3.0-serien presenterades i trakterna av München och Kitzbühel i maj 1977. Den kallades av PR-folket "Morgondagens bil idag". Det hade tagit fem år att utveckla modellserien.

En månad senare rullade de första modellerna ut från tillverkningslinan i Dingolfing. Det var: 728, 730 och 733i. Dessa fick ett mycket bra mottagande och sålde som smör i solsken. Ett år efter introduktionen tillverkades cirka 3300 per månad.

Till Sverige kom E23 som 1978 års modell, då i skepnad av 728i och 733i. Vi har som bekant delvis fått hit andra modeller än större delen av övriga världen, beroende på våra hårdare avgasregler. 728iA uppgavs accelerera 0-100 på 12,5 och hade en toppfart på 189 km/h. 733iA:s värden var 10,6 respektive 198.

Mindre förändringar gjordes efter två års produktion, bland annat justerades kompressionsförhållandet i avsikt att få ned bränsleförbrukningen.

-82 års modell erhöll en ny modernare instrumentbräda, i samma stil som presenterats i E28. Nyheter var bland annat aktiv Check Control, serviceintervallindikator och bränsleförbrukningsmätare.

En större förändring gjordes till -83 års modell. Bränsleförbrukningen minskades med mellan 15 och 20 procent, tack vare dels en viktminskning, dels att fronten ändrades vilket medförde ett luftmotstånd 13 procent lägre än tidigare. (Från 0.44 till 0.383) Ytterligare en bidragande orsak var införandet av en ny automatlåda, nämligen ZF 4HP 22 med 4 växlar och lock-up på högsta växeln.
745i motor
E23 var tänkt att utrustas med såväl V8 som V12-motorer. Detta blev dock inte fallet av olika anledningar. Dessa motorer hade ingenting att göra med de V-motorer som presenterades långt senare och nu finns i flera BMW-modeller.

Istället bestämdes av kostnadsskäl att E23 skulle utrustas med en turbomatad version av 733i, kallad 745i. Modellnamnet kom sig av att man ansåg sig kunna ta ut 40% mer effekt ur en turbomatad motor (3.2 x 1.4 = 4.48). Senare fick 745i 3430 cc cylindervolym och borde då logiskt ha kallats 748i (!), men fabriken avstod från vidare invecklade uträkningar och behöll det inarbetade modellnamnet.

E23 kom i en hel del olika modeller, några mer ovanliga var dels 725i med 150 hästkrafter, som kom -83 på bland annat den Belgiska marknaden.
En skottsäker modell togs fram under modellåret 1981.
En annan omtalad modell var den Sydafrikanska versionen av 745i som hade 24-ventilsmotorn från M1/M5! För övrigt byggdes E23 i Sydafrika ända sedan 1978.
Nämnas kan också L7, en amerikansk superutrustad helläder lyxversion baserad på 735i, som såldes så sent som 1987 års modell.


Sen spionbild Elegant maskerad E23 under testning.
Spionbild på 730 i sent skede.Sen spionbild


AUTOPOWER » E23 ÖVERSIKT
E23 Historia ] [ Tekniska data ] [ E23 genom åren ]
Prislista 86 ] [ E23 Trivia ] [ Galleri ] [ Specialmodeller ]