Bild 1 |
Bild 2 |
Bild 3 |
Bild 4 |
Bild 5 |
Bild 6 |
Bild 7 |
Bild 8 |
Bild 9 |
Bild 10 |
Bild 11 |
Bild 12 |
Bild 13 |
Bild 14 |
Bild 15 |
Bild 16 |
Bild 17 |
Bild 18 |
Bild 19 |
Bild 20 |
Bild 21 |
Bild 22 |
Bild 23 |
Bild 24 |
Bild 25 |
Film 1 |
Film 2 |
Jag fick en fråga av en polare (Kidde) om jag ville följa med till Uråsa (ett gammalt flygfält strax söder om Växjö) och kolla när Volvo Turbo Performance Club anordnar strippkörning med tidtagning på 402M.
Att detta blir ett minireportage kommer du att förstå i slutet då det ändå står klart vilket märke som härskar.
Humm, Volvo??? Men visst, jag har aldrig varit på liknande tillställning så självklart lockar det och vi ger oss iväg.
Klassindelning:
1. Framhjulsdrift utan överladdning
2. Framhjulsdrift med överladdning
3. Bakhjulsdrift utan överladdning
4. Bakhjulsdrift med överladdning
5. Fyrhjulsdrift
6. V8:or
7. MC (mest på skoj, blev inga tider)
När vi kommer dit strax efter nio så är det redan full aktivitet. (Bild1) Det som ändå slår mig är att det finns tre stycken BMW på plats för att köra. En E32 AC Schnitzer (Bild2-4) och två E30 (Bild5 & 6). För övrigt fanns där nog dom flesta märken representerade dock mest Volvo. Inte så konstigt kanske.
Hela grejen var uppbyggd på att men fick köra två och två mot egen tid och hur många gånger man ville eller hann.
Alla kör som galningar hela förmiddagen och det blir väl en del vettiga tider, men inget som riktigt imponerar. (Bild7-19) E32:an fick till slut en respektabel tid på 15,25 sekunder. Klart godkänt med tanke på att det inte är en liten lätt bil direkt.
När det är paus så ska ju magen ha sitt och när vi står och trycker ner en hamburgare så kommer det en BMW till, på trailer! När killen startar och ska backa av släpet så rycker det till i mig och kommentaren till Kidde är. HÖR, VAD FAN ÄR DET??? Ståpäls är bara förnamnet. Här osar det POWER utan överdrift. Burgaren försvann fortare än kvickt och vi nästan springer bort till starten för att INTE missa vad som kommer att hända.
När denna E30 rullar fram för att värma till däcken (Bild20 & Film1) så är det helt tyst bland publiken. När killen kör fram till starten (Bild21), ger gas och försvinner i ett rökmoln så är jublet och applåderna totala! (Bild22 & Film2)
Efter endast TRE rundor står det klart, inget snack. Dagens NÄST BÄSTA tid ALLA klasser har satts. Tiden blev 11,97!!! Det var bara en Cuda med V8:a som var värre. Han fick 11,72 men det var ju i en helt annan klass.
Det enda jag kan säga om detta är att. Det ÄR POWER att komma till en Volvoträff med ett Tyskt monster och visa vad skåpet skall stå. Han kom, han sågs och han SEGRADE!!!
Som ni ser på bilderna 23-25 så är det alldeles för fint väder för att köra fort. Luften är för varm redan innan den kommer in i motorn.
Jag har lyckats få tag i den lyckliga ägaren till denna E30 och nedan följer hans egna ord om vad som är gjort med bilen.
"" Modifierat på bilen är ju en hel del, men i korta drag är det en. S38 B38 motor som är kompressionssänkt och försedd med Mahle kolvar, hemmakonstruerad toppackning, grenrör, tryckrör, intercooler mm mm. som jag tillverkat själv. Turbon är en turbonetics T72 som är god för upp emot 1000hk. Autronic Sm2 styrsystem.
Drivlina: tryckplatta från alpina b7 turbo med en zinterlamell, original växellåda, kortad kardan, 535 bakaxel.
Det sitter just nu en hemmagjuten Rieger front + bakdel på.. inte för att det ska vara snyggt utan för att rymma intercoolern. Bilen ser förövrigt ut som själva faan, men det skiter jag fullständigt i då den inte går långsammare för det!
Har kört 11.03 på Mantorp i 3:e repan någonsin, tycker jag är rätt fränt iallafall. Sen helgen efter (2 veckor efter att vi fått ihop faanskapet) körde jag 221 km/h i slutfart på Säve.
Jag försöker bygga så mycket som möjligt själv och inte använda för mycket dyra exotiska delar utan mycket kommer från skroten helt enkelt.""
Ja, vad säger man???
GRATTIS!!! Så klart.
Jag lyckades filma lite med min digitalkamera och där av den riktigt dåliga kvalitén och utan ljud. Men det är i alla fall rörliga bilder på denna underbara E30. Ha överseende.
Vid kameran:
Micke Olsson
Kidde Lindahl
Uffe Pettersson
Vid tangenterna:
Micke Olsson
Erik Kilander