AutoPower » Reportage » TPC på Uråsa
[ BoS-2023 ] [ BoS-2022 ] [ BoS-2021 ] [ Bimmers of Sweden 2020 ] [ Bimmers of Sweden 2019 ] [ Bimmers of Sweden 2018 ] [ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ] [ Bimmers of Sweden Mantorp 2017 ] [ Bimmers of Sweden 2016 ] [ Knutstorp 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2014 ] [ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ] [ Lygnern runt 2014 ] [ Knutstorp 2013 ] [ Bimmers of Sweden 2013 ] [ Knutstorp 2012 ] [ Schmiedmann 2011 ] [ Bohuslänskörning 2011 ] [ BMW´s of Sweden 2011 ] [ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ] [ Vättern runt 2011 ] [ Mantorp 2011 ] [ BMWCS West Castrol 2010 ] [ Uddevalla 2010 ] [ Vättern runt 2010 ] [ Knutstorp 2010 ] [ E31-träff 2010 ] [ Bullaren runt 2009 ] [ Borås 2009 ] [ Knutstorp 2009 ] [ Knutstorp 2008 ] [ Knutstorp 2007 ] [ Gnällbältet 2006 ] [ Z-träff 2005 ] [ Knutstorp 2005 ] [ Gnällbältet 2005 ] [ Emmaboda 2005 ] [ Vårrally 2005 ] [ Putsträff 2004 ] [ Knutstorp 2004 ] [ Eskilstuna 2004 ] [ Gnällbältet 2004 ] [ Gävle 2004 ] [ Vårrally 2004 ] [ Putsträff ] [ Malmö 2003 ] [ Putsträff 2003 ] [ Karlstad 2003 ] [ Knutstorp 2003 ] [ Vårrally 2003 ] [ Södertörn 2002 ] [ Karlskrona 2002 ] [ TPC Uråsa ] [ Odensbacken 2002 ] [ Gelleråsen 2002 ] [ Gävle 2002 ] [ Gävle 2001 ] [ Alpina/M Västerås ] [ Alpina/M Uppsala ] [ Alpina/M Sala ] [ Knutstorp 2000 ] [ Gävle 2000 ] [ Västerås 1999 ] [ Gävle 1999 ]
TPC på Uråsa



Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10

Bild 11

Bild 12

Bild 13

Bild 14

Bild 15

Bild 16

Bild 17

Bild 18

Bild 19

Bild 20

Bild 21

Bild 22

Bild 23

Bild 24

Bild 25
Bullet
Film 1
Bullet
Film 2
Jag fick en fråga av en polare (Kidde) om jag ville följa med till Uråsa (ett gammalt flygfält strax söder om Växjö) och kolla när Volvo Turbo Performance Club anordnar strippkörning med tidtagning på 402M.

Att detta blir ett minireportage kommer du att förstå i slutet då det ändå står klart vilket märke som härskar.

Humm, Volvo??? Men visst, jag har aldrig varit på liknande tillställning så självklart lockar det och vi ger oss iväg.

Klassindelning:
1. Framhjulsdrift utan överladdning
2. Framhjulsdrift med överladdning
3. Bakhjulsdrift utan överladdning
4. Bakhjulsdrift med överladdning
5. Fyrhjulsdrift
6. V8:or
7. MC (mest på skoj, blev inga tider)

När vi kommer dit strax efter nio så är det redan full aktivitet. (Bild1) Det som ändå slår mig är att det finns tre stycken BMW på plats för att köra. En E32 AC Schnitzer (Bild2-4) och två E30 (Bild5 & 6). För övrigt fanns där nog dom flesta märken representerade dock mest Volvo. Inte så konstigt kanske.

Hela grejen var uppbyggd på att men fick köra två och två mot egen tid och hur många gånger man ville eller hann.

Alla kör som galningar hela förmiddagen och det blir väl en del vettiga tider, men inget som riktigt imponerar. (Bild7-19) E32:an fick till slut en respektabel tid på 15,25 sekunder. Klart godkänt med tanke på att det inte är en liten lätt bil direkt.

När det är paus så ska ju magen ha sitt och när vi står och trycker ner en hamburgare så kommer det en BMW till, på trailer! När killen startar och ska backa av släpet så rycker det till i mig och kommentaren till Kidde är. HÖR, VAD FAN ÄR DET??? Ståpäls är bara förnamnet. Här osar det POWER utan överdrift. Burgaren försvann fortare än kvickt och vi nästan springer bort till starten för att INTE missa vad som kommer att hända.

När denna E30 rullar fram för att värma till däcken (Bild20 & Film1) så är det helt tyst bland publiken. När killen kör fram till starten (Bild21), ger gas och försvinner i ett rökmoln så är jublet och applåderna totala! (Bild22 & Film2)

Efter endast TRE rundor står det klart, inget snack. Dagens NÄST BÄSTA tid ALLA klasser har satts. Tiden blev 11,97!!! Det var bara en Cuda med V8:a som var värre. Han fick 11,72 men det var ju i en helt annan klass.

Det enda jag kan säga om detta är att. Det ÄR POWER att komma till en Volvoträff med ett Tyskt monster och visa vad skåpet skall stå. Han kom, han sågs och han SEGRADE!!!

Som ni ser på bilderna 23-25 så är det alldeles för fint väder för att köra fort. Luften är för varm redan innan den kommer in i motorn.

Jag har lyckats få tag i den lyckliga ägaren till denna E30 och nedan följer hans egna ord om vad som är gjort med bilen.

"" Modifierat på bilen är ju en hel del, men i korta drag är det en. S38 B38 motor som är kompressionssänkt och försedd med Mahle kolvar, hemmakonstruerad toppackning, grenrör, tryckrör, intercooler mm mm. som jag tillverkat själv. Turbon är en turbonetics T72 som är god för upp emot 1000hk. Autronic Sm2 styrsystem.

Drivlina: tryckplatta från alpina b7 turbo med en zinterlamell, original växellåda, kortad kardan, 535 bakaxel.

Det sitter just nu en hemmagjuten Rieger front + bakdel på.. inte för att det ska vara snyggt utan för att rymma intercoolern. Bilen ser förövrigt ut som själva faan, men det skiter jag fullständigt i då den inte går långsammare för det!

Har kört 11.03 på Mantorp i 3:e repan någonsin, tycker jag är rätt fränt iallafall. Sen helgen efter (2 veckor efter att vi fått ihop faanskapet) körde jag 221 km/h i slutfart på Säve.

Jag försöker bygga så mycket som möjligt själv och inte använda för mycket dyra exotiska delar utan mycket kommer från skroten helt enkelt.""

Ja, vad säger man???

GRATTIS!!! Så klart.

Jag lyckades filma lite med min digitalkamera och där av den riktigt dåliga kvalitén och utan ljud. Men det är i alla fall rörliga bilder på denna underbara E30. Ha överseende.

Vid kameran:
Micke Olsson
Kidde Lindahl
Uffe Pettersson

Vid tangenterna:
Micke Olsson
Erik Kilander
Publicerad 2009-04-15 17:10. Uppdaterad 2009-04-15 17:11.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser