AutoPower » Reportage » Stor Z-träff i Jönköping 2005
[ BoS-2024 ] [ BoS-2023 ] [ BoS-2022 ] [ BoS-2021 ] [ Bimmers of Sweden 2020 ] [ Bimmers of Sweden 2019 ] [ Bimmers of Sweden 2018 ] [ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ] [ Bimmers of Sweden Mantorp 2017 ] [ Bimmers of Sweden 2016 ] [ Knutstorp 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2014 ] [ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ] [ Lygnern runt 2014 ] [ Knutstorp 2013 ] [ Bimmers of Sweden 2013 ] [ Knutstorp 2012 ] [ Schmiedmann 2011 ] [ Bohuslänskörning 2011 ] [ BMW´s of Sweden 2011 ] [ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ] [ Vättern runt 2011 ] [ Mantorp 2011 ] [ BMWCS West Castrol 2010 ] [ Uddevalla 2010 ] [ Vättern runt 2010 ] [ Knutstorp 2010 ] [ E31-träff 2010 ] [ Bullaren runt 2009 ] [ Borås 2009 ] [ Knutstorp 2009 ] [ Knutstorp 2008 ] [ Knutstorp 2007 ] [ Gnällbältet 2006 ] [ Z-träff 2005 ] [ Knutstorp 2005 ] [ Gnällbältet 2005 ] [ Emmaboda 2005 ] [ Vårrally 2005 ] [ Putsträff 2004 ] [ Knutstorp 2004 ] [ Eskilstuna 2004 ] [ Gnällbältet 2004 ] [ Gävle 2004 ] [ Vårrally 2004 ] [ Putsträff ] [ Malmö 2003 ] [ Putsträff 2003 ] [ Karlstad 2003 ] [ Knutstorp 2003 ] [ Vårrally 2003 ] [ Södertörn 2002 ] [ Karlskrona 2002 ] [ TPC Uråsa ] [ Odensbacken 2002 ] [ Gelleråsen 2002 ] [ Gävle 2002 ] [ Gävle 2001 ] [ Alpina/M Västerås ] [ Alpina/M Uppsala ] [ Alpina/M Sala ] [ Knutstorp 2000 ] [ Gävle 2000 ] [ Västerås 1999 ] [ Gävle 1999 ]
Stor Z-träff i Jönköping 2005


AutoPower.se - Stor Z-träff i Jönköping 050820

En dag i början på augusti så ringer Maria och frågar om jag vill närvara på deras stora Z-träff för att plåta och eventuellt skriva en artikel.
Eftersom jag då gillar stora delar av förslaget, Maria, Z-bilar, träffar och inte minst, köra med min "nya" cabbe så blir svaret:
Javisst kan jag göra det men... Som det ser ut nu så har jag något sjukt mycket att göra så jag kan inte lova när artikeln blir klar och därmed så kommer förmodligen många tycka att det tar på tok för lång tid med bilderna. Maria tyckte då att det är helt okej, bara det är klart innan våren så man kan ha något att sukta över innan dem flesta ska ställa på sina pärlor igen efter en låååång och tråkig vinter.

Okej, sagt och gjort. Lördagen den 20 augusti lastar jag in ungarna och Wille (grannen) i bilen för avfärd mot Jönköping.
Väl framme i Jönköping så kan ju inte jag låta bilen vara skitig så den måste tvättas först även om jag bara ska vara "fotobil".
En snabbtvätt och en motorvägstork senare så är vi hemma hos Maria för att lägga upp dagen. Maria är ju arrangör så hennes ord är lag, idag.
Det visar sig att vi kommer få en katt bland hermelinerna, en Corvette. Humm, ok, killen hittar visst något sjukt bra på alla småvägar runt Jönköping så låt gå för denna gång. Kan ju bli lite kul bilkörning.

Nu vet jag inte vad allt folk heter men ska ändå försöka få till lite text till varje bild.

Bild 1:
Samling utanför Jacobssons (BMW återförsäljare). Bara några minuter efter angivet klockslag har det redan dykt upp sju Zätor utan tak och en med.

Bild 2:
Några förväntansfulla deltagare. Däribland Maria.

Bild 3-5:
Detaljerna gör det. Denna Z3:an hade någon kromedition och jag måste säga att det var otroligt smakfullt gjort.

Bild 6:
En hel hög förväntansfulla Z-ägare på väg in på Jacobssons för en rundvisning i lokalerna.

Bild 7:
Kundmottagningen är smakfullt inredd med en hel del montrar där BMW visar upp både tillbehör, reservdelar och associationer.

Bild 8:
Dagens sämst tvättade Zäta alla kategorier.

Bild 9:
Avfärd från Jacobssons. Klart mäktigt att se ett koppel av Z-bilar rulla iväg.

Bild 10-15:
När 14 stycken Z-bilar kommer inrullande och parkerar där man inte får parkera och där det dessutom passerar en hel del folk till fots så blir det en del uppståndelse. Kul att se att det trots allt finns ett stort bilintresse i Sverige.

Bild 16:
På väg ut på landsbygden i ett enda långt koppel. Som sista bil så märker man idel glada miner från mötande trafik och alla gångtrafikanter.

Bild 17-24:
Ett försök att fånga bilarna rullande så det blir lite action. Hyfsat svårt att hinna med då vissa inte förstod att man inte behöver hålla +6000 rpm och 150 km/h förbi kameran då ljudet ändå inte fastnar på bild. Ingen nämnd men heller ingen glömd.

Bild 25:
Uppställning på Tabergs topp.

Bild 26-39:
Många av bilarna gjorde sig riktigt bra i ljuset som infann sig på toppen.

Bild 40-42:
Tabergs topp ligger 343 meter över havet och är riktigt högt. Mäktigt är också när det samlas så pass många Z-bilar på ett och samma ställe. För mer information om Tabergs topp, se www.tabergstoppen.se/

Bild 43-48:
I skuggan av alla träd på väg ner från toppen så blev det ganska stämningsfullt ljus att plåta i.

Bild 49:
Träffens överlägset kaxigaste bromsljus!

Bild 50:
Flera Zätor uppställda på Atollen, Jönköpings stora samlingsplats för motorfolk.

Bild 51:
Marias Z4 ser minst sagt arg ut från denna vinkel med sina feta Braytonfälgar.

Bild 52-53:
Dagen till ära så har Maria jagat sponsorer så det kunde bli en utlottning bland deltagarna på riktigt smaskiga prylar.

Bild 54:
Turligt nog så vann denna tjej en BMW-keps. Notera att hon har två kepsar på sig, den undre är en med Ådilogga. Ordningen är numera återställd med andra ord.

Bild 55:
Dagens arrangör Maria, klockren koll på allt och eftersom hon är en stor vän av ordning och reda såsom från papper till verklighet, en perfekt dag!

Bild 56:
Ett särskilt pris utdelades till mest långväga Zäta. Om jag inte missminner mig så var killen från Malmö.

Bild 57:
Nästan hela gänget samlat för ett gruppfoto i kvällssolen efter en helt underbar dag i Zätas tecken.

Bild 58:
Dagens i mitt tycke den snyggaste Z3:an, riktigt läcker färg och kromet var verkligen pricken över i.

Bild 59:
På väg hem i kvällssolen.

Bild 60:
Det blir inte tydligare än så här. Den som inte ser att detta är en Zäta bör uppsöka optiker. Följ ovansidan på skärmen mot rutan, från rutan snett neråt mot framhjulet genom sidoblinkersen och avsluta med att dra linjen på tröskeln bakåt. Vad får du då? Jepp, ett Z!

Ett stort tack till Maria som frågade om jag ville närvara och för en otroligt väl genomförd träff!

Text och foto: Micke Olsson
Foto: Wille Olsson
2006-03-13


Publicerad 2009-04-14 13:19. Uppdaterad 2009-04-14 13:19.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser