AutoPower » Reportage » Provkörningsträff Västerås 99…
[ BoS-2024 ] [ BoS-2023 ] [ BoS-2022 ] [ BoS-2021 ] [ Bimmers of Sweden 2020 ] [ Bimmers of Sweden 2019 ] [ Bimmers of Sweden 2018 ] [ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ] [ Bimmers of Sweden Mantorp 2017 ] [ Bimmers of Sweden 2016 ] [ Knutstorp 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2014 ] [ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ] [ Lygnern runt 2014 ] [ Knutstorp 2013 ] [ Bimmers of Sweden 2013 ] [ Knutstorp 2012 ] [ Schmiedmann 2011 ] [ Bohuslänskörning 2011 ] [ BMW´s of Sweden 2011 ] [ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ] [ Vättern runt 2011 ] [ Mantorp 2011 ] [ BMWCS West Castrol 2010 ] [ Uddevalla 2010 ] [ Vättern runt 2010 ] [ Knutstorp 2010 ] [ E31-träff 2010 ] [ Bullaren runt 2009 ] [ Borås 2009 ] [ Knutstorp 2009 ] [ Knutstorp 2008 ] [ Knutstorp 2007 ] [ Gnällbältet 2006 ] [ Z-träff 2005 ] [ Knutstorp 2005 ] [ Gnällbältet 2005 ] [ Emmaboda 2005 ] [ Vårrally 2005 ] [ Putsträff 2004 ] [ Knutstorp 2004 ] [ Eskilstuna 2004 ] [ Gnällbältet 2004 ] [ Gävle 2004 ] [ Vårrally 2004 ] [ Putsträff ] [ Malmö 2003 ] [ Putsträff 2003 ] [ Karlstad 2003 ] [ Knutstorp 2003 ] [ Vårrally 2003 ] [ Södertörn 2002 ] [ Karlskrona 2002 ] [ TPC Uråsa ] [ Odensbacken 2002 ] [ Gelleråsen 2002 ] [ Gävle 2002 ] [ Gävle 2001 ] [ Alpina/M Västerås ] [ Alpina/M Uppsala ] [ Alpina/M Sala ] [ Knutstorp 2000 ] [ Gävle 2000 ] [ Västerås 1999 ] [ Gävle 1999 ]
Provkörningsträff Västerås 99-08-14


Efterlängtad

Efter flera års uppehåll blev det äntligen en provkörningsträff i Mälardalsregionen, närmare bestämt i min hemstad Västerås. LO:s Bil ställde upp med lokaler och en provkörningsflotta som inte gick av för hackor. Vad sägs om den redan legendariska 400-hästars M5:an?

Ett annat drömfordon som fanns till förfogande var M Coupé, som nästan gjort rent hus med diverse superbilar i fackpressen. Vidare fanns nya 328i Coupé, 523i med det mycket snygga M-paketet. Tillsammans med ytterligare några 3- och 5-serie bilar fanns det sammanlagt åtta bilar för provkörning, tack för det.

Vädergudarna var också med oss. Soligt och torrt utan att för den skull vara olidligt varmt.
Från BMW-klubben ställde ordförande Bosse Jonsson samt Lars-Erik Larsson upp. Representerade Västerås gjorde Jouni Niva, som visade upp sin 2002 Turbo i utsökt skick. Lars-Erik hade med sig sin 3.0 CSL, en av de få äkta i Sverige. Bosse Jonsson hade lämnat sin 327 -52 hemma, åkte förmodligen en något modernare bumse.

Ett tiotal medlemmar var med från början, men under dagens lopp dök det upp betydligt fler. Uppskattningsvis var ett femtiotal BMW-entusiaster närvarande längre eller kortare tid under dagen. Bilder på några av bilarna som var närvarande kan ses via länk längre ned på sidan.

Flera anmälde sig på stående fot som medlemmar i klubben, när dom såg vilka fordon som fanns till förfogande.



Parkeringen på LO:s Bil





Genomgång av dagens regler


Bilarna som stod till förfogande

328i Coupé


Jag blev nedsprungen i den första jakten på M-bilarna, så försynt som jag är tog jag plats i 328i Coupé så länge. Jag hade 525i-Peter som co-driver. Han hade dock inte betalt årsavgiften, så han fick inte köra dessa bilar.........om man frågar mig var det värt 300 spänn vilken vecka som helst.

Prestandamässigt var 328:an helt OK, men kurvegenskaperna i hög fart var tveksamma. Den kändes odistinkt och svajig på vägen. Kanske berodde det på däckutrustningen, vet inte.


Fotopaus i Hökåsen


Aggressiv eller vad?







Undertecknad får sitt livs bilupplevelse (hittills)
M5!


Sedan var det dags att ta plats i M5! Med på alla M5-turer följde en representant från BMW-klubben, Jouni Niva verkade inte särskilt åkrädd som tur var.

Vilken j-a bil! Helt otroligt! När man körde i tät trafik märktes inte så mycket, men när det lossnade och man släppte loss kraften......vilket sound, och vilket tryck! Övervarvskyddet på tvåan klippte in direkt tyckte man, men vad gjorde det när bilen stormade vidare med samma förföriska råmande när man lade i trean. Den kändes dessutom stadig som ett lok i 170 km/h i samma högfartskurva som 328i hade varit sladdrig i 140!

Den här bilen hade som demonstrationsbil gått 3000 stenhårda mil, vilket dock enbart märktes på kopplingen, som var på väg att gå slut. Den slirade märkbart vid hård växling. Tydligen har kopplingarna på BMW Sveriges demobilar visat sig vara något underdimensionerade. Gamla M5 som i och för sig inte har samma otroliga vridmoment, hade en koppling som kändes rejsigare, det vill säga mer tungtrampad. Jag har inte hört att det skulla vara någon speciell åtgång på kopplingarna i E34:orna heller. Kopplingen i den här M5:an kändes lika lättrampad som vilken 520i som helst.

Trots den hårda körningen hördes inget som helst knirr och knarr ifrån bilen, kvalitén verkar vara i världsklass. Fjädringen kunde via en strömbrytare ställas i sportläge, men jag märkte ärligt talat ingen större skillnad, bilen var sportig så det räckte i "komfortläge".

M Coupé


Sedan över till M Coupé. Man "klädde på sig den" på ett helt annat sätt än M5. Trots att jag körde ned stolen i bottenläget så tog huvudet i taket. Men vad gjorde det. En helt annan närhet till körningen, som en E30 på stereoider ungefär. Otroligt läcker förarmiljö med blanka kromringar runt instrumenten. Den ylande sexan hördes mycket väl i kupén, och man skulle inte vilja ha det på annat sätt. Ingen antispinn heller som kvävde bilen i kurvorna, men de 275 mm breda bakdäcken höll i suveränt trots den enorma motoreffekten.

Bromsarna var en annan detalj som kändes väldimensionerad, efter ett par hårda inbromsningar tiggde co-drivern om nåd. Växellådan kändes ganska kärv jämfört med dom andra bilarna, man fick ta någon halvsekund på sig för att gå mellan tvåan och trean.



Den läckra interiören i M Coupé




M5? Nej, 523i med M-paket
523i


För lite jämförelse kördes 523i, med M-paket. Den ser ut som en M5:a förutom slutrören, som är ett istället för fyra som M5. Den kändes något hård i fjädringen i stadstrafik, men när vi tog ut den på krokvägen från Ansta mot Skultuna kändes den helt rätt. Att bromsa hårt inför en kurva och få en smula överstyrning in i kurvan kändes mycket tryggt och helt rätt!

Den brutala motoreffekten från de föregående provkörningarna saknades naturligtvis, men de 8,5 sekund det tar att nå 100 km/h borde ju räcka till vilken annan dag som helst. Komforten var hursomhelst klart i toppklass. Motorn sjöng diskret därframme, och det enda som hördes i motorvägsfart plus moms var ett diskret viskande från dörrlisten.
Slutord


Visning av LO:s Bils spatiösa verkstadslokaler ingick också för medlemmarna. Förvånansvärt få begagnade BMW-bilar fanns i hallen för försäljning till inspirerade spekulanter, men begagnade bumsar kanske går åt som smör i solsken.....

Ett stort tack till LO:s Bil, BMW Sverige och BMW Club Schweden för att ni ordnade det här arrangemanget och inte snålade in på rullande materiel. Det kan man kalla kundvård. Även om många av oss die-hard BMW fans åker halv- eller helgamla bilar påverkas ofta omgivningen av oss att köpa nästa bil av det enda rätta märket.

av Jan Söderman








Bilar från provkörningsträffen i Västerås






M3 E36 och E32 7-serie


Sen 2002


02 Cab


520i -77 7500 mil!


1602 -75, M3 -90, 2000 -70


Motorrum BMW 2000


E30 Alpinalook


635 CSi


M535i


Röd E28


Alpina B6 3.5


M3 E30


M3 Evolution E30


M5 E34 med racingstuk


M3 E36

1999-08-14

Publicerad 2009-04-15 12:38. Uppdaterad 2009-04-15 12:39.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser