Ring Knutstorp. Att bara nämna denna plats väcker längtan och får det att vattnas i munnen för varje bilentusiast, åtminstone för oss som någon gång haft förmånen att besöka banan. Mitt ute på landet, i den lilla hålan Kågeröd utanför Svalöv i Skåne, ligger alltså banan som en gång om året förvandlas till alla BMW-entusiasters Mecka. I år var det förvisso svidande nära att det inte blev någon träff, på grund av ändringar i reglerna för bankörning med gatbilar, men BMW Sport Club tog saken i egna händer och såg till så att vi tokar ännu en gång kunde samlas och njuta.
...så blev det äntligen Lördag, den sjunde augusti 2004 - dags för årets upplaga av träffen! Jag var uppe i ottan, för att köra till jobb. - Köra till jobb? Vad yrar han nu om, skulle han inte till Knutstorp? - Jo, visst skulle jag till Knutstorp! Jag hade dock lovat min arbetsgivare att hålla i SACHS stötdämpartest under lördagen, och således var jag tvungen att klockan 07:00 infinna mig på jobb, för att hämta ut släpet med testutrustningen. Färden från Malmö till banan gick utan problem, jag kan vägen utantill vid det här laget, men jisses vad min 525iA -93 sörplade i sig soppa med det tunga släpet påkopplat! Endast i nedförsbackarna gick momentanförbrukningsmätaren ned under 1,4 liter/milen - tur att man inte kör med släp så ofta!
Bild 1 |
Bild 2 |
Bild 3 |
Bild 4 |
Bild 5 |
Bild 6 |
Bild 7 |
Bild 8 |
Bild 9 |
Bild 10 |
Bild 11 |
Bild 12 |
Bild 13 |
Bild 14 |
Bild 15 |
Bild 16 |
Bild 17 |
Bild 18 |
Bild 19 |
Bild 20 |
Bild 21 |
Bild 22 |
Bild 23 |
Bild 24 |
Bild 25 |
Bild 26 |
Bild 27 |
Bild 28 | Väl framme så riggades utrustningen upp tämligen snabbt och smidigt (bild 1) - förutom tältet som vi på grund av kraftiga kastvindar, och på grund av att tältpinnar och asfalt inte går så bra ihop, valde att inte montera. Först upp att, givetvis helt kostnadsfritt, testa sina stötdämpare var för övrigt ingen mindre än före detta BMWCS- ordföranden Bosse Jonsson i sin E39 Alpina B10 Touring. Under dagens lopp hade vi allehanda fina och roliga BMW uppe i testbänken, exempelvis E34 M5 Touring, 2002 med S14-motor, Alpina B6 3,5 och ett gäng E30 M3. Nedan följer berättelsen om Knutstorpsträffen 2004 - för enkelhetens skull bild för bild!
Bild 2 visar John Kjellssons "lätt" modifierade M3 GT. Samma stuk som Richard Göranssons STCC-bil, med svartlackerade fälgar med gul kant, och matchande REJÄLA Bromsar från Porsche -givetvis med gula ok! Bilen är för övrigt i ett gott skick, och den gick riktigt bra på banan!
På bild 3 har vi Anton Lillsunds likaledes modifierade 318is 16v. Anton körde från Hallstahammar med en packning som i princip bestod av fyra R-däck på fälg, ett tält och en kamera. Hans bil har ett tilltalande Race-bruksskick och är förutom uppstyvat chassie utrustad med Grupp N-chip och Simons sportavgassystem. Anton lät köra sin bil i den rullande landsväg som fanns tillgänglig på träffen och mätte upp smått fascinerande 157,2 hästkrafter i motorn - det är bara att gratulera!
När man ser bild 4 är det faktiskt inte så svårt att föreställa sig vilken bil denna fantastiska motor sitter monterad i; nämligen den som syns på bild 5. Vadå sportluftfilter? Här kör vi med raka trattar - inget tjafs! Denna fantastiskt vackra 02:a ägs av Mikael Kulanko, som även visade upp två av sina andra magnifika bilar; 3,0 CSL (bild 6) och M5 E28 (bild 7) - bägge i veritabelt nyskick!
På plats var även STCC-ledaren Richard Göransson (bild 8), som körde några varv på banan med en mycket speciell bil, nämligen en M3 CSL som blivit ytterligare lättad, fått rejälare bromsar och sist men inte minst: fått monterat en kompressor från norska ESS Tuning! Behöver jag ens berätta att bilen gick väldigt fort runt banan? Fast det är klart, med Göransson bakom spakarna så hade nog även en 518i kunnat få en hyfsad varvtid...
Malmö-Crew med bland andra Johan Sjöström , Tobbe Jantell och Johan Skiöld hade i vanlig ordning slagit upp respektive campingvagnar och riggat med grill, bord och ståndsmässiga fåtöljer! Bild 9
Bild 10 - Strax bakom dem, lite längre upp på sluttningen, slog jag och Olof Ovenholm läger - inte lika avancerat som de ovannämndas "camp-site", men väldigt trevligt ändå!
Bild 11 - Olofs portabla skräpmatsbuffé. BMW Sport Club hade anordnat en "träffmiddag" på lördagskvällen. Vi var så utmattade (Bild 12) att vi valde att hoppa över denna middag - istället frossade vi i chips, Cola, Ostbågar och salta pinnar. Middagen var dock enligt utsago VÄLDIGT fin och trevlig på alla sätt och vis, så det var nog lite dumt att stå över ändå. Behöver jag ens berätta att vi var ganska trötta på snacks dagen efter?
Bild 13 - Jag intygar härmed att man sover alldeles utmärkt bekvämt i passagerarstolen i E34. Möjligen att sidostöden var lite väl fasta i stoppningen, vilket inskränkte rörelsemöjligheterna. Jag sov åtminstone betydligt längre och svalare än vad jag gjorde i tältet ifjol!
På Bild 14 ser vi Victor "E38B12" i full fart under en av sina många repor i konbanan. Victor hanterade sin 525iM Touring tämligen graciöst, och hans bästa tider låg i nivå med en av de M3 E30 som också körde - inte illa!
Bild 15 - Olofs fina 320iK -88. Jag var med när Olof köpte bilen för drygt ett år sedan. Då var den i så kallat bruksskick. Under det år som han hade bilen kostades den på mycket, både i form av reservdelar och service, och i form av omvårdnad och puts! Lagom till Knutstorp så var den riktigt fin! En vecka senare så såldes bilen. Man ska ju sluta när man ligger på topp, som det heter!
Bild 16 - En utsökt Alpina B6 3,5 - helrätt utförande i blått med guldstripes och komplett, vackert originalskick. Helt klart den ultimata E30:n!
Bild 17-18 Till vardags är det inte så ofta man ser en M3 CSL, men under de två träffdagarna på Knutstorp så räknade jag till fyra stycken olika! På dessa bilder ser ni två av dem. Vilken bil! Insugsljudet när en CSL ger fullgas ut ur Ronnie Pettersson- kurvan måste upplevas för att man ska kunna förstå. Varför låter inte alla BMW så?
Bild 19 visar en M3 E30 ombyggd till DTM-stuk. Smakfulla och tidstypiska modifikationer samt dekaler gör denna bil till en estetisk fullträff. I bakgrunden skymtar för övrigt den mobila rullande landsväg som fanns på plats.
Mmmmmm... Bara M-bilar så långt ögat kan nå (Bild 20)! I förgrunden en M5 E34, följd av tre stycken Estorilblå M-coupé (ännu något som man bara ser på Knutstorp). Därefter en M3 E46 och längst bort träffens enda M5 E39. Så många fina bilar att man nästan blir tårögd!
Den gudomligt vackra M5: an som skymtade på bilden ovan - som synes i originalutförande och mycket bra skick.(Bild 21) Såhär ser förhoppningsvis min nästa bil ut!
Bild 22 - Anton Lillsund i full fart på banan.
Bild 23 - M3-duell i Ronnie Pettersson-kurvan: tre stycken E30 versus en styck E46 CSL - bilar som trivs alldeles utmärkt på banan!
I vanlig ordning så körs även två deltävlingar i BMW Cup under knutstorpsdagarna. På bild 24 ser ni de flesta deltagarna i årets serie - som synes ett imponerande startfält med allt från M535i till 1602 som deltagare!
Bild 25 - Denna stackare lyckades köra av sitt vänstra bakhjul på väg upp över "Tunneln"- krönet. Det såg väldigt dramatiskt ut, men lyckligtvis så klarade sig föraren helt utan skador. Bilen kunde dessutom rullas iväg efter att det borttappade hjulet lokaliserats och återmonterats - men man vågar nog gissa på att bilen inte var helt frisk efter att ha kanat ett hundratal meter utan vänster bakhjul.
Som vanligt så var Förenade Bil på plats med försäljning av diverse rabatterade prylar, reservdelar och accessoarer. De visade även upp valda delar ur deras bilmuseum, samt en rad nya bilar (Bild 26)
Avslutningsvis så har vi bild 27-28 som visar en av mina absoluta favoritbilar - Alpina B10 BiTurbo! Här i klassiskt grön originalskrud med typiska guldstripes och de allt annat än diskreta modellbeteckningarna på bagageluckan - precis som det ska vara. Jag kan bara hoppas att jag någon gång får möjlighet att äga en sådan bil!
För att sammanfatta den härliga träffhelgen så hade vi även i år en väldig tur med vädret, speciellt med tanke på vilken lindrigt sagt bedrövlig sommar vi upplevt. Höjdpunkterna med Knutstorpsträffen är för min del att snacka med alla bekanta, och andra entusiaster. Alltid lär man känna någon ny person, eller så kanske man får ett ansikte på någon som i vanliga fall döljer sig bakom ett kryptiskt användarnamn på forumet. Givetvis så bidrar även alla underbara BMW:s till att humöret är på topp - och stämningen är överlag otroligt gemytlig. Det är precis som om alla vi BMW-entusiaster är en stor familj, vilket är väldigt trevligt!
Jag vill passa på att sända ett stort tack till eldsjälarna i BMW Sport Club, som på rekordkort tid lyckades få ihop en alldeles ypperlig Knutstorpsträff! Vi är MÅNGA som uppskattade detta initiativ, det lovar jag!
En annan sak jag vågar lova är att vi syns på Ring Knutstorp, Andra helgen i augusti 2005. Nedräkningen kan börja!!!
Bis Dann!
Av: Kalle Hansen Foto: Anges på respektive bild. 040827 |