Knutstorpsträffen 2003


Så blev det äntligen fredag den 8/8/2003. Dags att packa bilen och bege sig de cirka sju milen norrut till Kågeröd och Ring Knutstorp för att besöka BMW Club Schwedens stora årliga träff. Enda sedan jag besökte Knutstorpsträffen 2002 hade jag sett fram emot denna helg. Förra året lyckades jag pricka in att åka upp den dag då det ösregnade, men hade likväl en väldigt rolig, intressant och spännande dag. Den dagen satte jag ett ultimatum för mig själv: Till nästa träff SKULLE jag ha en BMW. Efter att detta ultimatum instiftats tog det knappt en månad innan jag faktiskt hade min nuvarande BMW, mer om den historien finner ni i min dagbok under frilansargalleriet.

Efter att ha hört berättelser och klenoder från campinglivet på 2002-träffen, var det självklart för min del att åka upp redan på fredagskvällen, för att tälta fredag och lördag natt. Något försenad anlände jag till campingplatsen ovanför banan runt 19:00. Strax därpå mullrade Anton "ant" Lillsund in med sin 318iS, som tack vare sportavgassystem lät som minst dubbelt så många cylindrar och dubbelt så stor motor. På Bild 1 står våra bilar bredvid varandra, och min framstår som ganska patetisk med sina 3 tum för små fälgar och till synes X3-inspirerade markfrigång. Mitt kylskåp (Bild 2) fylldes med Bier und Wurst och placerades i Johan "pcdoktor" Sjöströms husvagn (Bild 3). Till slut fick vi, med viss assistans från Peter "simba" Danielsson, upp vårt tält och även Karlskrona-gänget bestående av Micke Olsson och Patrik Nilsson dök upp med respektive Hotell 530iAT (Bild 4). Aftonen förflöt väldigt snabbt med hjälp av några öl, grillad korv och goda vänners sällskap. Trots det minst sagt hårda underlaget i tältet somnade både jag och min flickvän Anna snabbt.

Vi vaknade klockan sju på morgonen av att tältet tycktes ha förvandlats till bastu ­ det var oerhört varmt, solen stod på och inte ett moln på himmeln. Ett helt underbart väder, men jag hade ju inte mått dåligt av att få sova ett par timmar till, morgontrött som man är. Kliver upp och ser till min stora glädje att det redan börjar fyllas på med bilar i banans Paddock. Micke och Patrik som ska ta ut sina hotell på banan verkar lite hyperaktiva, men jag lyckas roffa åt mig en passagerarplats i Patriks läckra Petrol-Mica metallic med M5-fälgar (Bild 5). Innan jag knappt ens hunnit kliva ur 530:n ringer telefonen, nu är det Kristian "Konstapel" Larsson som vill ha en passagerare i sin galet fräcka Polizei-lackade 1502:a (Bild 6). "Nolltvåan" verkade trivas lite bättre på den knixiga och tekniska banan än vad 1800 kg E34 gjorde. Tyvärr så håller inte Kristians bromsar och däck samma prestanda som den trimmade motorn, så körningen får avbrytas lite i förtid på grund av starkt reducerad bromsverkan. Tack till Patrik och Kristian för de väsenskilda men lika härliga åkturerna, nästa år ska även jag ut på banan!

Efter detta träffade jag på AutoPower-Tommie, fullriggad med nyinköpt E39 540iA och kamerautrustning, som skulle ut och se vad nyförvärvet gick för på banan. Som ni kan se i filmerna från träffen så gör varken Tommie eller bilen bort sig, ens när det går riktigt fort på bankörningen! Dessvärre gick det inte lika bra för Tommie i Master Starter som i fjol, då han vann hela tävlingen! Däremot så vann han utan tvekan tävlingen "Flest AutoPower-dekaler på bilen" (Bild 7). Ungefär samtidigt slöt Micke "CoolBlueM3Coupe" upp med sin vackra och brutala M3 (Bild 8). Resten av dagen ägnades åt att njuta av det otroliga vädret och titta på BMW.

Bild 9 ser vi de bägge Filansar-Mickes bilar bredvid varandra.

Bild 10 har jag lånat från mitt reportage från STCC på Falkenberg. Den föreställer Rune Tobiassons racingspecade 3,5 CSL från 1972 med vilken han på Knutstorp gjorde ett bejublat framträdande. Avgasröret som skymtar på bilden var dagen till ära ersatt av sidepipes med betydligt mindre dämpning. Det vrålade något helt gudomligt om bilen, samtidigt som den var snabbast på banan under BMW Cup.

Bild 11 föreställer också en CSL: Helt nya E46 M3 CSL. Ett riktigt brutalt lättviktsbygge, utseendemässigt fullt i klass med sina äldre kollegor...

Bild 12 ...som denna delikata ljusblåmetallic 3.0 CSL...

Bild 13+14 ...eller denna stripade dito i silvermetallic, som visade sig ägas av vår "tältgranne"...

Bild 15+16 ...som i sin tur även stod som ägare till denna UTSÖKTA M5 E28 i nyskick ­ en riktig drömbil! Han hade även en E21 Alpina B6 3,5, som skymtar till vänster på bild 16!

Bild 17 visar uddafågeln Alpina D10 Biturbo ­ en oljebrännare med prestanda och dynamik i sportbilsklass. Bilen är utvecklad i nära samarbete med BMW, så det är nog inte helt fel att misstänka att en del av tekniken från denna bil kommer återfinnas, eller kanske redan återfinns, i BMWs nyare dieselmotorer. Hur som helst en mycket läcker bil, även om jag personligen föredragit en bensinmotor.

Bild 18 det är inte varje dag man ser så många E46 M3 på en och samma plats. Det är långt ifrån enkelt att bestämma sig för vilken färg och klädsel man tycker är snyggast...

Bild 19+20 ...personligen tycker jag att Laguna Seca-blå är en ovanlig men mycket läcker standardfärg(!). Den är dock snudd på omöjlig att fånga på bild. I verkligheten är den mer mörkturkos och mindre smurfblå, och gör sig således bättre. Jag har i och för sig aldrig varit känd för min diskreta smak, men att matcha sin Laguna Seca-blå lack med skinn i exakt samma nyans är lite väl magstarkt även för mig. Med ljusbeige skinn tror jag att man skulle få ett helt annat och bättre helhetsintryck av denna bil, speciellt då det är en cabriolet.

Bild 21 visar en mer diskret och stilren variant på temat E46 M3 Cab. Dessutom med 19" ­fälgarna som ger bilen ett jättelyft utseendemässigt. Till vänster skymtar en Phoenixgul dito ­ även detta en mycket läcker färg i mina ögon.

Bild 22+23 visar E46 M3 i en verkligt udda Individualskrud, med matchande interiör i ljusgrönt skinn. Snyggt eller ej ­ avgör själv! Själv tycker jag att det är en spännande färg, men inte vad jag valt. Sen är det ju också så att allting klär en skönhet...? Till vänster på Bild 22 syns ännu en E46 M3, denna gång i kulören Imolaröd, som i själva verket är mycket mörkare än det ser ut som här. Imolaröd är nog den färg som hamnat längst ned på min önskelista, om jag hade förmånen att köpa E46 M3, även om den egentligen är ganska snygg den också.

Bild 24, ännu en E46 M3.....eller? En av spionerna på campingplatsen rapporterar att detta i själva verket "bara" var en kraftigt modifierad och kittad E46 Coupé, med ospecifierad motor. Med tanke på hur dyrt det är med bilar i Danmark, och hur förhållandevis billigt det är med stylingprodukter där, förefaller det inte helt otroligt. Ett mycket välgjort bygge var det i alla fall! Personligen hade jag inte märkt något om spionen inte berättat om misstänkt små bromsar och suspekt interiör. En E46 M3 kostar ny i Danmark 1 177 000:- dkr.

Bild 25 En rad bestående av idel danska ekipage! Danskarna ska ha all heder för att de berikar "vår" träff med sin närvaro och sina fina bilar!

Bild 26 visar en riktigt clean och grym danskreggad E30, med motor från M635i, om jag inte missminner mig.

Bild 27 E30 -M3:orna trivdes bra på knutstorp, både på och vid sidan om banan verkade det som.

Bild 28 Fyra röda 318iS 16V på rad, alla med olika fälgar och olika stuk, tangerade av "BMWiggens" 318TIC.

Bild 29 Detta är allt annat än "en vanlig nolltvåa". Denna bil hade en (av 50 tillverkade) 16-ventilers Schnitzermotor på cirka 280 hästar! Den gick verkligen som ett skott, med ett väldigt karakteristiskt motorljud.

Bild 30 Jag erkänt svag för touringmodeller, och E36 är absolut inget undantag. Speciellt inte när de är lika snygga som den här välputsade, M-kitade bilen med läckra och stilrena fälgar!

Bild 31 E34 M5 Touring är och har alltid varit en av mina drömbilar, delvis tack vare sin höga "sleeperfaktor", och delvis för att det helt enkelt är en jäkligt snygg bilmodell! Vilken av dessa två färger (Daytonaviolett och Avusblå) som egentligen är snyggast har jag däremot väldigt svårt att bestämma mig för! Jag får helt enkelt fortsätta att drömma om att ha en av varje.

Bild 32+33 Mattsvart lack är helrätt på en bil med racestuk, men faktiskt även på en "vanlig" E34! Undrar om det var samma ägare till dessa båda bilar?

Bild 34+35 Peter "Simba" Danielssons 850i med början till CSi-stuk och nya sportljuddämpare som bjöd på trevligt muller. Även Peter vågade sig ut på banan en sväng under söndagen.

Bild 36 Förenade Bil höll i vanlig ordning försäljning av diverse BMW-artiklar. Det var dock ungefär samma utbud som vi klubbkvällen tidigare i år, så för min del blev det inga fynd denna gång.

Bild 37+38 Förenade bil visade även upp delar av sin otroliga samling fina BMW-klassiker, exempelvis M3-CSLen ovan och denna underbara M1, som av någon mystisk anledning hade Schweiziska skyltar.

Bild 39 Här ser vi Micke Olsson uppställd inför Master Starter- mötet mot en Alpina B10 3,5, en duell som Micke faktiskt vann! Grattis Micke!

Bild 40 En överblick över paddockområdet. Campingen skymtar ni uppe till höger.

Bilderna är tagna under både fredagen, lördagen och söndagen. Det var en helt otrolig och händelserik helg. Skulle jag berätta utförligt om alla händelser och upplevelser skulle detta lätt förvandlas till en doktorsavhandling, och det är inte min avsikt. Men värt att nämnas är BMW Cup, där ett gäng entusiaster tävlar i olika klasser. Jag hoppas att det mediala intresset för BMW Cup ökar, med flera förare och team som följd. Eller Master Driver, där alla erbjöds möjlighet att köra ett varv runt banan på tid. Ett mycket stort och varierande startfällt bjöd på spänning och underhållning, samt en hel del dramatik med de som var lite överentusiastiska på gaspedalen och åkte av. Och så vidare, och så vidare...

Det enda negativa med träffen var de personer som på lördagsnatten runt 02:00 tyckte att de hade rätt att spela fjortismusik väldigt högt och föra en massa oväsen. Detta tyder på mycket dålig empatisk förmåga och förståelse för andra. Inte för att jag själv är någon ängel, men att hålla full låda mitt i natten när folk ligger i tält och husvagnar runt omkring är inget annat än onödigt och korkat. Knappt ens efter tillsägelser slutade oväsendet. Skärpning, ni som känner er träffade!

Jag kan inte annat göra än att råda alla er som har möjlighet, att själva besöka Knutstorpsträffen nästa år, och då allra helst ta en "weekend" vid banan, med allt som hör till! Jag själv kommer att göra allt som står i min makt för att inte missa den!

Stort Tack till alla eldsjälar inom BMW Club Schweden, och alla vänner och andra som hjälpte till att göra denna helg till en av årets absoluta höjdpunkter!

Text: Kalle Hansen
Foto där annat ej anges: Kalle Hansen och Tommie Goldhammer
Foto övriga: Anton Lillsund

Publicerad 2009-03-09 15:07. Uppdaterad 2009-03-09 15:11.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser