AutoPower » Reportage » Knutstorpsträffen 2000
[ BoS-2024 ] [ BoS-2023 ] [ BoS-2022 ] [ BoS-2021 ] [ Bimmers of Sweden 2020 ] [ Bimmers of Sweden 2019 ] [ Bimmers of Sweden 2018 ] [ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ] [ Bimmers of Sweden Mantorp 2017 ] [ Bimmers of Sweden 2016 ] [ Knutstorp 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2014 ] [ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ] [ Lygnern runt 2014 ] [ Knutstorp 2013 ] [ Bimmers of Sweden 2013 ] [ Knutstorp 2012 ] [ Schmiedmann 2011 ] [ Bohuslänskörning 2011 ] [ BMW´s of Sweden 2011 ] [ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ] [ Vättern runt 2011 ] [ Mantorp 2011 ] [ BMWCS West Castrol 2010 ] [ Uddevalla 2010 ] [ Vättern runt 2010 ] [ Knutstorp 2010 ] [ E31-träff 2010 ] [ Bullaren runt 2009 ] [ Borås 2009 ] [ Knutstorp 2009 ] [ Knutstorp 2008 ] [ Knutstorp 2007 ] [ Gnällbältet 2006 ] [ Z-träff 2005 ] [ Knutstorp 2005 ] [ Gnällbältet 2005 ] [ Emmaboda 2005 ] [ Vårrally 2005 ] [ Putsträff 2004 ] [ Knutstorp 2004 ] [ Eskilstuna 2004 ] [ Gnällbältet 2004 ] [ Gävle 2004 ] [ Vårrally 2004 ] [ Putsträff ] [ Malmö 2003 ] [ Putsträff 2003 ] [ Karlstad 2003 ] [ Knutstorp 2003 ] [ Vårrally 2003 ] [ Södertörn 2002 ] [ Karlskrona 2002 ] [ TPC Uråsa ] [ Odensbacken 2002 ] [ Gelleråsen 2002 ] [ Gävle 2002 ] [ Gävle 2001 ] [ Alpina/M Västerås ] [ Alpina/M Uppsala ] [ Alpina/M Sala ] [ Knutstorp 2000 ] [ Gävle 2000 ] [ Västerås 1999 ] [ Gävle 1999 ]
Knutstorpsträffen 2000


Vi packade in oss i Tommies gröna 735:a och begav oss mot Knutstorp genom det vackra skånska landskapet. Vägarna blev misstänkt mindre och mindre men vi förstod att vi var på rätt väg när vi blev omblåsta av ett par vassa M3:or, den ena för övrigt körd av Tobbe från Need For Speed. Strax var vi framme och ställde oss i en jättekö av bumsar som alla väntade på klartecken att få åka in.

Ett fullpackat schema hämtades ut där ingen möda sparts för att alla skulle få åka så mycket som möjligt. Familjekörning, bankörning och alla andra varianter av körning om vartannat. Mycket imponerande. Vi siktade in oss på familjekörningen med vår sjuserie som visade sig gå mycket bra runt den vackra och extremt underhållande Ring Knutstorp. Tommies 16-tumsdäck höll i på ett imponerande sätt.

Vi behövde inte åka länge innan jag ångrade djupt att jag sålde iväg 323:an strax innan. Det misstaget gör jag inte om nästa år. Det här var ju grejen ju. Smiska så mycket man vill runt en kuperad och trixig bana.
I övrigt kunde man köpa tillbehör och kläder från BMW Sverige till förmånligt pris. Givetvis fanns även hela regalia-sortimentet från BMW CS tillgängligt. Tyvärr fanns det ingen som helst servering på Knutstorp under fredagen, men som tur var fanns det ett samhälle med en korvmoj i närheten som kunde langa fram hamburgare på löpande band.

Jag fick även förmånen att få åka ett varv i BMW CS-ordförande Bosse Jonssons mycket vackra 327 -52. Detta var en upplevelse. Att bilen har nära 50 år på nacken är svårt att tro när man försöker hålla sig fast i kurvorna.

Efter allt detta vidtog middag vilket ingick i anmälningsavgiften.

Vi tillbringade sedan kvällen hemma hos Tommie med att digitalisera lite film från fredagen samt att på Internet försöka leta reda på en busbil till salu i trakterna. Detta för att kunna köra bankörningen under helgen. Inga större fynd kunde göras utom möjligen en välutrustad 528i -83 med prutläge i Eslöv.


Raceklipp från fredagen Video Se filmen direkt -->
Ladda ned filmen (MPEG 3,0 Mb) -->
Åk med Tommie och Janne Video Se filmen direkt -->
Ladda ned filmen (MPEG 2,0 Mb) -->


327

Bosse förevisar 327:an för Tommie och mig



Line up

Uppställning för några varv på banan
Cupbilar

BMW Cup-bilar

Lördag


Vi kollade runt lite på bilfirmorna runt Malmö men dom flesta verkade ha stängt på lördagar och öppet på söndagar. Konstigt. Inga bilar hittades utan vi pep upp till Eslöv för att kolla in 528:an. Den hade körförbud och var inte alls lika välutrustad som det stod i annonsen. Det kändes inte rätt så jag struntade i det.

När vi strax innan irrade runt i Eslöv för att hitta bilfirman i fråga dundrade vi förbi en diskret lokal med tre odiskreta bumsar utanför. STOPP! skrek jag till Tommie som redan hade backen i. Där stod bland annat en limegrön 535i -90 som var otroligt snygg och läcker. Man hade tagit ur rutor och motor och lackat efter konstens alla regler. Inte fel om man vill väcka lite uppmärksamhet.

Bredvid den diskreta 535:an stod en mycket vacker fullutrustad Laxsilver 750iAL, från 1989. Tommie tände på alla cylindrar inför möjligheten att dubblera sitt cylinderantal utan att behöva köpa en bil till. Vi rusade in och bad om nycklarna för en provtur. Inga problem än så länge.

Provturen ökade tyvärr inte köplusten. Bromsarna var så dåliga att man tvingades pressa på bromspedalen tills foten vitnade för att skönja en viss hastighetminskning. Livsfarligt. Framvagnen skramlade som en verktygslåda och det var så fruktansvärd obalans i kardan redan vid 40 km/h att det kändes som att åka torktumlare. Väghållningen runt 60 var en obehaglig upplevelse. Antagligen hade någon monterat bort bakbalksbussningarna för att lätta bilen. När sedan växellådan nästan slutade dra var lyckan fullständig. Med motorn vinande på 4000 varv kröp vi tillbaka till bilfirman med 20 km/h. När vi stannade och skulle backa in på plats gick det inte att få i någon växel alls. Ridå. Fast detta var bara bagateller enligt säljaren och sådant låter ju alltid betryggande.

Tommie ser mer och mer skeptisk ut -->

535i

Den limegröna


750iAL

750iAL med problem




På banan igen




När vi anlände till banan hann vi med ett varv familjekörning. Tyvärr regnade det så banan var hal och det gick inte att hålla samma hastighet i kurvorna som på fredagens familjekörning. Därefter var det dags att ställa upp för Master Starter. Vi var under viss tidspress då vi anmält oss för att köra med samma bil, Tommies 735:a. Och det gjorde att det blev viss tidspress eftersom man körde klassvis och bara matade fram bilar. Tommie körde först mot en 535i med M5-motor. Sedan tog han sig snabbt runt banan och kom tillbaka samtidigt som sista bilen i Klass 2, en M3, stagade in. Vi var lite oroliga att få möta oss själva i stegen, men som framgår av motståndet var det ingen större risk att gå vidare från första omgången.

Master Starter vanns av en dansk, i en otroligt snabb odiffad E30 dubbelturbo, läckert lackad i guldmetallic. Bilen kom som skjuten ur en kanon de sista hundra metrarna vilket fick vilket motstånd som helst att se ut som om det stod stilla.

Deltävling 6 i BMW Cup kördes även under lördagen. Mycket kul och underhållande att se. För resultatservice, se Sportklubbens hemsida.

Även på lördagkvällen bjöds på trevlig och uppskattad middag med lämpliga subventionerade drycker.
735iA vs 535i/M5

735:an mot övermäktigt motstånd


E30 Dubbelturbo

Vinnaren i Master Starter tar ännu en skalp
Master Starter Video Se filmen direkt -->
Ladda ned filmen (MPEG 6,1 Mb) -->



M3 i konbanan

M3 lyfter artigt på hjulet i konbanan
Söndag


Finaldagen bjöd också på massor av bankörning. Andra uppskattade begivenheter var konkörning och Master Driver. Master Driver vanns av Jörgen Hansson i en 323i -86 bestyckad med 350-hästars 3,6 M5-motor, som kördes runt på 1.18. Konkörningen var mycket spektakulär att se med många och höga hjullyft i kurvorna. Värst var nog en brun E12:a som bjöd på en mycket publikfriande körning.

Bosse Jarnhäll hade triggat oss lite inför sista familjekörningen genom att köra varvet på 1.33 med sin 735iAL. Vi tänkte oss givetvis att bräcka det på samma sätt som vi enkelt tog hem konkörningen i 7-serieklassen, hihi. Nu blev det tyvärr inte så, vi bromsades hela tiden av M3:or. Jo, det är sant. Filmbevis finns. Nästa år skall vi försöka vara med på bankörningen också. Frågan är bara med vad för bil. M3 och liknande är ju rena dussinbilen på dessa träffar. Nej, en sjuserie skall det vara, och då helst en 740i. Givetvis lättad med urtagen högerstol, baksäte och allt annat som går att ta loss!
On Board Camera (söndag) Video Se filmen direkt -->
Ladda ned filmen (MPEG 2,0 Mb) -->

Taksänkt 02

Peter Almgrens taksänkta budget-02:a som är i daglig trafik



Till sist


För de allra yngsta anordnades ett uppskattat trampbilrace. Fyraårige sonen stod på startlinjen men drabbades av ett unikt blyghetsanfall och missade att göra sin banracingdebut. Nåja, Michael Schumacher brukar heller inte komma längre än till första kurvan och se hur det gått för honom.

Trots den stundtals mycket inspirerade körningen hände inga olycksincidenter under helgen. Visst dansade det av en och annan bil och visst lossnade det något hjul, men det får väl sägas höra till på en helg som denna. Ett bland folket mycket uppskattat evangemang, och jag har definitivt inte varit på min sista banträff. Extra roligt var det för mig att få träffa många av de som man mailat frenetiskt med i olika sammanhang.


Text & foto: Jan Söderman
Filmer: Tommie Goldhammer
02 tappar ett hjul

02:a tappar ett hjul under bankörning
Kokande däck

Kokt däck
M5 under bankörning

M5 vid Master Driver

Filmer




MPEG 879 kb
Ladda ned -->


MPEG 970 kb
Ladda ned -->


MPEG 1,5 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2,8 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2,5 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2,6 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2,5 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2,3 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2,5 Mb
Ladda ned -->


MPEG 1 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2.3 Mb
Ladda ned -->


MPEG 1,7 Mb
Ladda ned -->


MPEG 2 Mb
Ladda ned -->


MPEG 1,1 Mb
Ladda ned -->


MPEG 1,7 Mb
Ladda ned -->


MPEG 867 kb
Ladda ned -->


MPEG 639 kb
Ladda ned -->


Bilder

Klicka på bilderna för att förstora




2000-08-04/05/06
Publicerad 2009-04-15 12:32. Uppdaterad 2009-04-15 12:32.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser