AutoPower » Reportage » Kalle på putsträff i Stockholm
Kalle på putsträff i Stockholm



Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10

Bild 11

Bild 12

Bild 13

Bild 14

Bild 15

Bild 16

Bild 17

Bild 18

Bild 19
"Ska du åka 65 mil enkel resa för att titta på lite bilar? Du är inte riktigt klok!" - Så kan det låta från de personer som inte riktigt förstått poängen med BMW-träffar. I realiteten är det nämligen så att man åker på träffar, inte så mycket för att titta på bilar, som för att snacka och umgås med likasinnade och vänner!

Denna gång var det de kända Power-profilerna Asken och Micke Olsson som tillsammans med Jörgen Sandell på Stockholms Bilvård bjöd in till vinterträff i putsandets tecken. Förhandssnacket om träffen började redan i oktober, efter vår trevliga "≈rets sista Malmöträff", då Asken avslöjade att han tänkte hålla en träff i början på 2004. Som tur är så är jag långt ifrån ensam om att "inte vara riktigt klok", och även Johan "PCDoktor" Sjöström och nämnde Micke Olsson var sugna på att åka upp till Stockholm för denna förmodade ljuspunkt i vintermörkret.

Därefter har snacket gått hela vintern, och det bestämdes sedermera ett datum, nämligen lördagen den sjunde februari, och att jag och Johan, som båda bor i Malmö, skulle köra upp med Johans 530i -89 till Jönköping. Där skulle vi möta upp med Micke, parkera Johans bil hos "Z3-Maria" som bor där, och åka vidare till Stockholm i Mickes 530iA Touring -93. Tanken var att vi skulle åka upp redan fredagen den sjätte, och sedan hem söndagen den åttonde - en hel weekend med andra ord!

Sagt och gjort, ganska exakt klockan 14:30 fredagen den sjätte februari lämnade jag och Johan Malmö med Marias adress programmerad i handdator-navin. Resan till Jönköping gick både fort och bekymmersfritt. Väl framme så hade Maria bullat upp med rejält fika (Bild 1) vilket satt som gjutet efter drygt 30 mils färd. Det blev drygt en timmes fikande och snackande, och Maria visade oss runt i sitt otroligt smakfulla hus. Tyvärr skulle hon inte följa med på denna träff, och det blev dags för oss att sätta kurs mot Residens Asken i fjollträsket.

Min och Johans packning och förnödenheter stuvades in i Mickes bil (Bild 2). Navin ställdes in på destination Hässelby och vi körde för att tanka. Johan är omtänksam av sig och var tvungen att redan här provsmaka "läsken" så att den inte var utgången eller förgiftad (Bild 3). När vår munskänk godkänt dryckesvarorna körde vi återigen ut på E4 i riktning norr. Våra farhågor och de rykten man hört om den /stergötska trafikpolisens hänsynslöshet bekräftades denna kväll - vi såg två polisbilar under hela resan, BƒGGE var utanför Norrköping, och de hade stoppat VARSIN bil. Huvva! När vi nådde Södertälje började det snöa lite smått.

Vi nådde vårt mål strax innan klockan 22:00, helt enligt planerna. På plats var redan Starre, Hasso och givetvis Asken själv. Nu åkte dryckesbuffÈn upp på bordet, och det blev mången öl och mycket bilsnack. Gurun var i sitt esse (Bild 4) och vi hade en väldigt trevlig kväll som inte slutade förrän tidigt på lördagsmorgon. På tal om lördagsmorgon så steg vi upp vid 09:00 och mådde förhållandevis jättebra. Alla utom en, och Johan konstaterade snabbt att uttrycket Hassoskick nu fått en ny innebörd: (Bild 5 och 6). Som tur var så mådde jag betydligt bättre än man kunnat tro när man ser denna grimas (Bild 7).

Efter en rejäl frukost hos Asken var det dags att bege sig till resans mål och putstokarnas mecka - Stockholms Bilvård på Valhallavägen. Hasso hade fått för sig att Spy Bar för dagen låg i Hässelby och mådde inget vidare, så han stannade kvar hos Asken i horisontalläge.

Jörgen hälsade oss välkomna och gick igenom dagordningen (Bild 8). Det skulle bjudas på föreläsning om bilvård, tävling med fina priser, fika, samt att Robert från AutoMiracle (Bild 9) skulle demonstrera sina färdigheter och få en riktigt otäck buckla att försvinna från en Ford. Uppslutningen till träffen var stor (Bild 10) och faktum är att samtliga 35 anmälda dök upp, vilket får anses som ovanligt men mycket trevligt! Man fick träffa på ett par nya ansikten som man kände igen från Forumet, men tyvärr var det inte tid att snacka med alla så mycket som jag velat, hoppas det ni ursäktar och att det kommer fler tillfällen!

Första punkt var den nämnda tävlingen, som gick ut på att gissa årsmodell och miltal på den svarta Porsche 911 som man skymtar på bilderna 9, 10 och 17. Det var inte helt enkelt, men att det var 993-modellen såg jag direkt. Jag gissade på att det var en 93:a som rullat 9500 mil, vilket enligt mig inte var helt illa pinkat med tanke på att det visade sig vara en 95:a som rullat 11000. Jag hade nog inte den sämsta gissningen, men var inte tillräckligt nära för att kvalificera mig för pallplats. En lycklig förstaprisvinnare får följa med Jörgen och hårdtesta Porschebilar en hel dag på Mantorp Park, i regi av Porsche Sverige, grattis Jonas! Däremot så erhöll jag och Johan vars ett prispaket, bestående av en fin fickplunta och nyckelring, som "belöning" för att vi var de som åkt längst för att komma till träffen!

Nästa punkt på agendan var fika och därefter Jörgens föredrag om bilvård (Bild 11 & 12). Jörgen gick igenom olika metoder för att skydda sin lack, och förklarade på ett sakligt vis för- och nackdelar med exempelvis "vanlig" vaxning och Ditec-behandling. Han gick genom hur man på bästa sätt vårdar sin inredning, och förklarade vikten med att regelbundet smörja in skinnklädsel. Vi fick tips på vilka medel som är bra, och vilka som bör undvikas. Jag tycker att det var bra gjort av honom att kunna hålla sitt föredrag utan att få det att framstå som reklam för hans firma och tjänster, utan även komma med tips för oss glada amatörer som gärna putsar själv. Kort och gott - ett kanonföredrag!

En BMW-kännare ser direkt att motorn på Bild 13 är en nya generationens V8 med Valvetronic-tekniken. Kikar man dessutom på Bild 14 så förstår man att den i detta fall sitter i nya 545i. Det var Borgs Bil i Vällingby som var vänliga nog att låna ut sin 545iA -04, men bilen skulle vara tillbaks i deras garage klockan 15:15, och någon var tvungen att ta på sig den tunga bördan att köra den dit. Konstigt nog så var det genast fem personer som anmälde sig som frivilliga, och undertecknad var inte sämre. Undrar om Asken blev ledsen för att ingen ville åka i hans VW Transporter... BMW:n som ju fått en ordentlig tvätt av Jörgen blänkte och stack verkligen ut bland alla smutsiga bilar i Stockholmstrafiken.

545:an är verkligen en underbar bil, både att köra och åka. Den högvarviga åttan känns aldrig orkeslös, och jobbar smidigt tillsammans med den sexstegade automatlådan. Det är lätt att uppnå alldeles för höga hastigheter utan att egentligen vara medveten om det. Vi lyckades hålla vår tidsfrist med viss marginal... Micke ville inte kliva ur bilen, och visst klär den honom bra? (Bild 15). Snudd på tårögda lämnade vi över nycklarna till säljaren på Borgs, och klev in i Askens buss. Efter att ha lämnat av Benny, som skulle få skjuts hem till Närke med Hasso, åkte vi ännu en gång mot Valhallavägen, denna gång för att hämta upp Askens före detta (Numera Askens fars) X5 4,4iA, som varit hos Jörgen för återbehandling av Ditec-lackförseglingen. X5:an är det svarta spegellika som syns till höger på Bild 16!

Till höger på Bild 17 ser vi Jörgens egen Porsche 993. Nu är jag ju varken någon kännare eller större entusiast av Porsche, men 993 är enligt mig deras snyggaste modell - speciellt med det fabriksmonterade "bodykit", och med de fälgar som Jörgens bil har. Riktigt brutalt och läckert!

På kvällen var en middagstillställning på krogen Tre Remmare i Stockholm inplanerad, och vi anlände sent omsider, törstiga och hungriga. Samtliga i sällskapet beställde in krogens mytomspunna Pepparstek, och jag tror inte att någon blev besviken (Bild 18). Middagen var delikat, och jag blev helt proppmätt. Knappt ens att ölen slank ned! Mättheten och mattheten efter brakmiddagen på Tre Remmare gjorde att resten av kvällen blev en ganska lugn, men likväl mycket trevlig tillställning, som avslutades med att Asken och Starre bjöd på Guidad tur i natt-Stockholm (Bild 19).

Ska man så summera helgen och försöka smälta alla intryck så blev det mycket bilåkande i alla dess former! Bara Askens VW fick rulla närmre 40 mil, endast under denna helgen, endast inom Stockholm och endast stadskörning. Att den två ton tunga bussen trots detta nöjde sig med en dieselförbrukning på 0,8 liter/milen är inget annat än exceptionellt! Bortsett från allt bilåkande så hade jag helt enkelt en helt otroligt rolig helg! Full fart hela tiden - inte en död sekund, och nya roliga aktiviteter och upplevelser hela tiden! Det var helt klart värt väntan och den över 65 mil långa resan! Om kritikerna, som jag nämnde i början av texten, hade fått uppleva något liknande så hade de nog haft mer förståelse för ens galenskaper!

I baksätet med kameran i högsta hugg,
Kalle Hansen

Foto där annat ej anges: Kalle Hansen
Övriga foton: Micke Olsson

Tack till:
Asken och Micke som ordnade träffen och allt därtill!
Johan och Micke som lät mig åka med.
Jörgen på Stockholms Bilvård för att du lät oss komma på besök och för att du bjöd på dig själv.
Automiracle för en proffsig uppvisning av hur man eliminera till synes omöjliga bucklor.
Borgs Bil i Vällingby för lån av 545iA och X3.
Starre, Hasso och Janne (samt givetvis alla som kom på träffen!) för trevligt umgänge!
Maria för gästvänligheten och fikat gånger två!
Publicerad 2009-04-06 11:59. Uppdaterad 2009-04-06 12:00.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser