AutoPower » Reportage » Kalle ordnar årets sista Malm…
[ BoS-2022 ] [ BoS-2021 ] [ Bimmers of Sweden 2020 ] [ Bimmers of Sweden 2019 ] [ Bimmers of Sweden 2018 ] [ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ] [ Bimmers of Sweden Mantorp Park 2017 ] [ Bimmers of Sweden 2016 ] [ Knutstorp 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2014 ] [ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ] [ Lygnern runt 2014 ] [ Knutstorp 2013 ] [ Bimmers of Sweden 2013 ] [ Knutstorp 2012 ] [ Schmiedmann 2011 ] [ Bohuslänskörning 2011 ] [ BMW´s of Sweden 2011 ] [ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ] [ Vättern runt 2011 ] [ Mantorp 2011 ] [ BMWCS West Castrol 2010 ] [ Uddevalla 2010 ] [ Vättern runt 2010 ] [ Knutstorp 2010 ] [ E31-träff 2010 ] [ Bullaren runt 2009 ] [ Borås 2009 ] [ Knutstorp 2009 ] [ Knutstorp 2008 ] [ Knutstorp 2007 ] [ Gnällbältet 2006 ] [ Z-träff 2005 ] [ Knutstorp 2005 ] [ Gnällbältet 2005 ] [ Emmaboda 2005 ] [ Vårrally 2005 ] [ Putsträff 2004 ] [ Knutstorp 2004 ] [ Eskilstuna 2004 ] [ Gnällbältet 2004 ] [ Gävle 2004 ] [ Vårrally 2004 ] [ Putsträff ] [ Malmö 2003 ] [ Putsträff 2003 ] [ Karlstad 2003 ] [ Knutstorp 2003 ] [ Vårrally 2003 ] [ Södertörn 2002 ] [ Karlskrona 2002 ] [ TPC Uråsa ] [ Odensbacken 2002 ] [ Gelleråsen 2002 ] [ Gävle 2002 ] [ Gävle 2001 ] [ Alpina/M Västerås ] [ Alpina/M Uppsala ] [ Alpina/M Sala ] [ Knutstorp 2000 ] [ Gävle 2000 ] [ Västerås 1999 ] [ Gävle 1999 ]
Kalle ordnar årets sista Malmöträff den fjärde Oktober och får en underbar helg på köpet!



Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10

Bild 11

Bild 12

Bild 13

Bild 14

Bild 15

Bild 16
Tanken bakom de "månatliga Malmöträffarna" föddes redan för ungefär ett år sedan i forumet. Efter mycket om och men blev det i alla fall så att jag och Mathias (Wendtan) arrangerade den första träffen för 2003 i april. Vi bestämde oss till slut för att träffen skulle hållas vid parkeringen till före detta Öresundsutställningen (idag Luftkastellet). Träffen kan väl inte beskrivas som annat än en succé. Närmre 80 BMW dök upp, vilket är helt otroligt! Att vi sedan inte riktigt planerat för SÅ många besökare, vilket gjorde att trafikstockning (!!) på väg ut från träffplatsen uppstod, var dock trist.

På grund av det uppenbart enorma intresset för träffar i Malmö, gjorde vi träffen till en månatlig happening. Träffar hölls i maj, juni och juli, men trots att vi alltid haft kanonväder har inte så många bilar dykt upp. Som mest var vi ungefär 20 stycken i juli. Det har dock varit trevligt ändå, och man har fått träffa många forum-besökare och även BMWPower/AutoPowers grundare Janne. Ni kan räkna med att det blir månatliga träffar även 2004!

I Augusti hölls ingen träff på grund av närheten till Knutstorpsträffen, och i September rann det tyvärr ut i sanden. Men en slutträff för året kändes på något sätt självskriven, och den fjärde oktober spikades som datum. Dagarna gick, och anmälningarna tickade in sakta men säkert med intresse visat från såväl Blekinge (Micke Olsson) som Stockholm (Asken och Staffan AKA "Starre"). Det bestäms sedermera att Asken och Staffan ska flyga ned, och låna CoolBlueM3Coupé- Mickes lägenhet över natten, då Micke själv ska till Stockholm. Ombytta roller!

Jag erbjuder mig att hämta nollåttorna på Sturups flygplats och skjutsa dem in till Malmö. Staffan i baksätet såg lite lätt illamående ut när jag demonstrerade de roliga och kurviga vägpartierna vid Torup/bokskogen, men annars gick det smärtfritt. Fråga inte hur det hände, men vi hamnar efter ett tag på Din Bils Audi-filial där det bjuds på jippo med bland annat Fredrik Ekblom på plats med sin STCC- vinnarbil från i år.

Asken provkör en S4 Avant och vi konstaterar alla att det är en trevlig bil som känns mycket välbyggd, stabil och säker. Dock så saknar vi den lilla extra körglädjen och spänsten i steget som man återfinner i exempelvis BMWs M-modeller. Staffan som till vardags kör en M3 SMG2 -02 verkar inte alls imponerad av Audin, och jag sitter mest och tokflinar i baksätet.

Därefter lånar vi Ekbloms privatbil: RS6 Avant. Denna bil är kort och gott BRUTAL. Det går trots blött underlag hiskeligt fort, men trots detta med bibehållen kontroll. En underbar bil, men tyvärr något tung och klunsig i böjarna. När det gäller rå styrka och rakt-fram-körning får dock även ett monster som M5 E39 se sig akterseglad, och mitt tokflin byts ut mot ett gapskratt. Således konstaterar att även en Avant från Ingolstadt kan bjuda på Fahrfreude med rätt man bakom ratten.

Vi tackar för provturerna och beger oss hem till mig för en snabbstädning samt avspolning av min bil. Under tiden vi donar sluter Olof Ovenholm, Micke Olsson och Johan "pcdoktor" Sjöström upp med respektive bilar. Inte förrän min bil nästan uppnått invändigt "Askenskick" beger vi oss.

Väl framme så riggar Asken upp sin mobila Power-shop på min motorhuv (bild 1) och Johan är inte sen att köpa sig en keps.

bild 2 ser ni Olofs relativt nyinköpta 320iK -88, och bredvid den dess tvillingbror: min bil.

Bild 3 visar Johans 530i -89 som dessvärre under hela sommaren haft problem med motorn och vägrar gå som den ska. Hoppas du får bukt med problemen Johan!

bild 4-6 ser ni Mathias nyligen inköpta 330Ci, som endast rullat cirka 1900 mil och är i skick som ny. Bilen har den ovanliga men i mitt tycke mycket snygga solidfärgen Dunkelblau. Mathias hade nog träffens största flin när han gled in med sin bil, och jag förstår varför! Grattis till en kanonfin bil Mathias!

Jens C (AKA Various) kör en 540iT (bild 7-8) och även hans son verkade trivas bäst i BMW. Åtminstone tills pappa skulle demonstrera ljudet i sitt Eisenmann-avgassystem, då blev ljudnivån nog lite för hög för den lille, som såg lite rädd ut. Vi andra bara njöt.

Bild 9-12 är översiktsbilder på den trevliga parkeringsplatsen med bara fina BMWs.

Titta noga nu, för så här skitig kommer ni nog aldrig få se Mickes 530iAT igen! (Bild 13). Mickes bil känner man lätt igen på en halv kilometers avstånd, han har troligen den enda Dunkelgrüna E34-touringen i Sverige. En mycket ovanlig färg!

Bild 14-15 visar Palles otroligt läckra 328iT med nymonterade Hargte 19"-fälgar. Technoviolett metallic, med M-paket och ljusgrått sportskinn ­ en bil HELT i min smak!

Träffens äldsta bil, en 518iS -87 (Bild 16), som är i gott skick för att ha gått närmre 30 000 mil! Nyligen inköpt av min gode vän Jacob.

Efter seansen vid Öresundsutställningen beger vi oss i samlad tropp till en hamburgerrestaurang vid köpcentrat Mobilia i Malmö. Detta visar sig dock vara dagens största misstag. Sist vi var på Mobilia efter en träff hade vi hela parkeringen för oss själva. Det var en söndagseftermiddag i Juli. En lördagseftermiddag i Oktober verkade det dock som om alla Malmös invånare samtidigt skulle till Mobilia. Inte en ledig P-plats!

Vi var utsvultna och nöden har ingen lag, så folk spred ut sina bilar på allehanda tillåtna och icke-tillåtna platser i närheten, innan vi avnjöt en i vanlig ordning delikat burgarmåltid. Lyckligtvis tror jag att alla klarade sig utan P-böter.

På kvällen efter träffen hade jag, Johan, Micke, Asken och Staffan bokat bord på den lokala tyska Restauranten "Lilla köket Restaurant und Bierstube". Där avnjöt vi vars en rejäl måltid, ackompanjerad av många Oktoberfest- öl. Därefter begav vi oss ut på en trevlig rundtur bland Malmös krogar och nattliv. Jag anlände hemmavid igen cirka 04:30, efter en full(!)späckad men otroligt trevlig dag!

Jag vill slutligen tacka ALLA som besökt eller hjälpt till med årets Malmöträffar! Hoppas att Ni haft lika kul som jag, och att jag återser Er alla, och förhoppningsvis ett gäng nya BMW-tokar, till våren igen! Vi syns i forumet!

Vid meguiar-40-behållare och ölglas,
Kalle Hansen

Foton: Mathias Wendt och Micke Olsson
Publicerad 2009-04-06 17:39. Uppdaterad 2009-04-06 17:41.
Copyright © 1997 - 2022 www.AutoPower.se


Annonser