Hasso tar en tur till Gävleträffen 2004
Bild 1 |
Bild 2 |
Bild 3 |
Bild 4 |
Bild 5 |
Bild 6 |
Bild 7 |
Bild 8 |
Bild 9 |
Bild 10 |
Bild 11 |
Bild 12 |
Bild 14 |
Bild 15 |
Bild 16 |
Bild 17 |
Bild 18 |
Bild 19 |
Bild 20 |
Bild 21 |
Bild 22 |
Bild 23 |
Bild 24 |
Bild 25 |
|
Bild 26 |
|
Att hoppa ur sängen en regning lördagmorgon och köra 50 mil t.o.r Gävle för en bilträff är väl bara vi biltokar som gör ???
Jag hade själv bara passerat Gävle med omnejd för ca 20 år sedan på väg till Regnsjö i Hälsingland , så det var helt okända hörn på vårt land som jag skulle besöka.
Men hämtar upp Janne i Västerås och far vidare mot morronfika hos Kenta i Sala. Solen började skina i Arboga så det verkar hoppfullt med vädret och det blir bara bättre ju mera vi närmar oss Rörviks flygplats eller Gävle/Sandvikens flygplats vilket nu är rätt ?
Väl framme så är kön lång bild 1-2 så man hinner gått byta några ord under köandet som ändå gick rätt så smidigt.
Bild 3 . Det köas även inne på "banan" för att köra konbana.
Fikat dukas upp men Kenta dukar för försäljning istället Bild 4.
En numera välkänd M5a köar också, den har ju varit på besök i Hassoland, så denna potenta vagn har jag provkört några veckor tidigare. Bild 5.
När jag satt mig att fika mullrar det till så där härligt så raggen reser sig i nacken, underbara toner ljuder och utan att se bilen så vet jag direkt vad som framkallar denna ljuva öronmusik " 540IS" !! bild 6-7.
En vagn som jag gillar skarpt, att få en sådan starkt potent och modifierad bil som även funkar att köra längre sträckor på vägen utan att behöva använda biltransport är en bedrift isäg. Jag hade bara haft mejlkontakt vid några tillfällen med Rickard tidigare, och det var mycket trevligt att träffa honom personligen. Ett kraftpaket till bil som enda problemet verkar vara att få rätt fäste för alla hästkrafter. Känner igen detta bekymmer från jänkartiden.
Många välputsade och fina vagnar bild 8-14 en del verkar inte sett gnuttan av hällregn som jag åkt i de första 4 milen.
Bild 15 och 21. Stephan "Kellener" Berglund laddar för körning, det visade sig att han styrde den "tunga" M5 genom konbanan på ett föredömligt sätt och även fick till strippkörningen på 402 meter på ett mycket bra sätt. Visst bilen går som attan, men det kräver en del bakom spakarna också.
Bild 16.Träffade också trevliga frilansarkollegan Abbe med sin ursnygga M3 E30. Men många fler fina vagnar, fanns så klart. Bild 17-20.
Kolla nyansskillnaden på de röda M3orna och trots att färgen bleknat på den ena är putsen oklanderlig för det är väl samma kulör i grunden ?
Även Janne fick på sig hjälmen och ta ett par repor med Abbes M3a. Bild 22-23- Snygg akter med dubbelpip och uppdaterade bakljus tycker jag. Bild 24.
Startfält för att köra "dragracings" klassiska 402 meter. Där även nyaste generationen av 5serien testar. Bild 25-26.
En mycket trevlig dag som arrangörerna genomförde på ett fördömligt sätt.
Text och foto Hasso
040704