Samling i Sala för gemensam färd mot Rörberg
|
Paraplyväder...
|
På rad på startbanan
|
Alpina B7 i konbanan
|
En E30 sänder röksignaler
|
E36 Coupé, med höjningssats?
|
Två snabba bilar väntar på sin tur
|
540-möte på gång
|
Däckvärmning med 02:a
|
Hmmm... fembultade hjul på en 02:a, verkar misstänkt...
|
Strax en duell i tjejklassen
|
Det är inte ventiltätningarna som är dåliga...
|
Två "nolltvåor" som gick utav bara helv...
|
En svart 02:a som också kunde röra på sig
|
Cykel fram, bil (?) bak...
| |
" - Första året var vi tio som körde, i år är vi femton som arrangerar " Med dessa ord avslutades årets BMW CS-träff på flygplatsen i Rörberg utanför Gävle. Men vi backar bandet en bit och börjar från början
Att Gävlesektionen inom BMW Club Schweden arrangerar en träff varje sommar har blivit tradition, likväl som att bilar från Västeråsområdet samlas och åker tillsammans mot Rörberg. I år var det sex stycken bilar som mötte upp vid sjutiden på morgonen, och anförda av Jannes Pick-Up vände vi kylarna mot norr och gav oss av. Traditionen bjuder också att fler bilar ansluter i Sala, och det var en imponerande mängd bilar som redan samlats på mötesplatsen när vi rullade in där.
Efter en stunds bilsnack och fotograferande satte vi oss ännu en gång i rörelse, denna gång med en dakargul E39 som ledarbil. Själv åkte jag näst sist av de tjugo bilar som åkte i karavanen, och det var en imponerande syn att se alla BMW i en lång rad.
När vi åkte in i Gävleborgs Län blev dock vädret mycket sämre och ackompanjerade av vindrutetorkarnas lågmälda malande anlände vi till incheckningen vid flygplatsen. Som tredje bil bakom mig anlände en bil som definitivt inte passade in i ledet. Det var en polisbil som, med torkarna på högsta hastighet, tydligen skulle bringa ordning i ledet. Åsynen av ett antal BMW i karavan blivit för mycket för "Svensson" som ringt till Polisen och sagt att det var biltävling på E4:an. Deltagarna från Stockholm, som också åkte gemensamt, hade blivit stoppade i en regelrätt vägspärr, och även den lokala ordningsmakten i Gävle verkade proritera att jaga BMW-bilar i lugn karavan framför andra, kanske viktigare, ordningsfrågor.
Att det var många bilar på gång till träffen fanns det inga tvivel på, kön ringlade sig lång uppåt rv 67, och flygplatsparkering fylldes på i rask takt. Därför tog man beslutet att släppa in bilar på flygfältet i omgångar, så vi var ett tjogtal bilar som ganska omgående fick åka in och parkera på startbanan. Sedan blev det tyvärr en rejäl väntan på att alla skulle bli anmälda och komma in innan dagens aktiviteter kunde starta. Det kanske är läge för arrangörerna att förbättra anmälningsrutinerna för att snabba upp den processen.
Årets träff lockade närmare 140 anmälda bilar, och vid pass klockan 11 var alla på plats och med i "rullorna". Därmed kunde dagens första begivenhet, konkörningen, starta. Förra gången jag var på plats i Rörberg fick man köra två rundor i konbanan, den första som "övningsrunda". Men för att hinna med allt under dagen var det tvunget att begränsa körandet till en gång per bil. Detta medförde att många hade problem med att hitta rätt väg bland konerna, och den funktionär som försökte visa rätt väg förvirrade mest förarna samtidigt som han stod mitt i idealspåret. Att runda konerna längst bort i banan visade sig inte vara någon barnlek, många bilar uppvisade grav understyrning och startbanans belysning låg illa till flera gånger. Några förare gladde också publiken med små piruetter, bl.a en "Nipponbil" som letat sig in i startledet och som redan i höjd med andra uppsättningen koner kommit helt fel i kurs. Men i takt med att regnandet avtog och banan torkade upp fick vi se några fina prestationer.
Årets segrare i "Master Driver" blev Stefan Söderstedt i en 2002 tii tätt följd av fjolårets segrare Mats Gustafsson i en E30 M3.
Efter konkörningen byggdes så banan om inför "Master Starter 402,33 m". Nytt för året var att man delat in bilarna i fem klasser istället för de tidigare fyra. Det fanns även en "tjejklass" som samlade fyra deltagare. I vanlig ordning körde man två och två, och för den som ville värma på däcken lite inför starten fanns flygplatsens räddningsfordon "John Bärsärke" på plats och vattnade a lá "riktig" dragracing. På tal om riktig dragracing fanns det två specialbyggen på plats för att visa upp sig. Det ena var en Vålv
, Vobbl
, Vlov
, äsch Amazon med rejäla bakdäck och en välljudande V8. Den hade sällskap av en rosa skapelse, bestyckad med en vässad B20 och även den hade rejäla däck, förutom fram där det satt cykelhjul
Dessa bilar kördes några gånger var och uppvisade goda fartresurser, Amazonen var enligt uppgift endast några hundradelar från träffrekordet som sattes av en Cortina för några år sedan.
Gävlegänget har fått ihop en imponerande tidtagningsutrustning som mäter reaktionstid, körtid och även slutfart efter 402,33 meter. Dessa uppgifter matas direkt in i en dator där uppgifterna sedan kan ses direkt och jämföras med övriga tider som körts innan. I år ingick reaktionstiden i tävlingen, med trots detta uppvisade en del förare inga tecken på stress eftersom de tog god tid på sig sedan den gröna lampan tänts, eller kanske var de så stressade att det helt låste sig för dem? Några missade växlingar kunde höras men i stort sett var det finfina prestationer från förarna.
När alla som ville hade fått köra "strippen" två gånger fastställdes resultatlistan inom varje klass, och en "stege" gjordes upp för att kora träffens snabbaste bil. Segraren inom respektive klass korades redan i grundomgången, en ändring jämfört med när jag besökte träffen senast. Denna finalomgång blev lite avslagen då flera klassegrare, bl.a klass 4:s M3:a, redan åkt hem. Därför kom man relativt snabbt fram till den slutliga finalen där klass 3:s segrare, Poyee Fu, fick möta segraren i klass 5, Johan Blomqvist. Även om Poyee tog starten med sin 540 så var det inget snack om saken, efter 402,33 meter stod Johan som slutsegrare för dagen. Vid prisutdelningen fick han med sig en imponerande pokalsamling då han förutom totalsegern även fick pris för bl.a "snabbaste tid".
En mycket trevlig dag i sann BMW-anda var till ända, och även om vädergudarna tycktes vara emot oss på förmiddagen så har de nog ett visst BMW-tycke ändå. Vädret blev mycket bättre under eftermiddagen och flera stora svarta moln drog förbi utan att passera rakt över oss. Som mest bestod publiken, enligt en erfaren bedömare, av runt 300 personer. De flesta var förare i någon anmäld bil, eller medhjälpare/passagerare, men det fanns även många som enbart tog sig till Rörberg för att se alla fina bilar, och några andra vehiklar av udda märken...
Text & Foto: Christer Lindfors
|
Kö vid ankomsten
|
Flera bilar anländer till startbanan
|
Det dammade i alla fall inte...
|
E3:a lätt på svaj
|
E30-cab kryssar mellan konerna
|
Ska konerna verkligen vara under bilen?
|
Lastbil möter personbil
|
M5:or vid starten
|
I väntans tider...
|
Två snabba turbobilar
|
E30 M3 som värmer på däcken en smula
|
E34 M5 som också bättrar på fästet
|
E30 mot E38
|
En stor publikskara beskådar bl.a en Fålkschwagen
|
V8-bestyckad Amazon
| |