Dag 2 - Bilorientering, Peoples Choice
Efter övernattning i Gysinge är Gävlegrabbarna uppe tidigt för att förbereda för dagens aktiviteter. Ingen semesterkur att vara träffarrangör. Själv kan jag ligga på söta örat till halv 10. Skönt. Vädergudarna visar sig inte från sin bästa sida tvärtemot igår. Det är jämnmulet och regnmolnen hänger tunga. Lagom till klockan 10 när andra dagens aktiviteter startar börjar ett lätt regnande som övergår till ösregn.
Lika bra att åka iväg på bilorientering. Vi är ett gäng på tre cabbar, Pontus i 740:n och jag med pickupen som ger oss iväg. Första anhalten är backa mot pinne. Även om man vet att den grenen kommer gitter jag aldrig träna på det utan stannar som vanligt en patetiska 8 cm från pinnen. Inget vidare.
Den cirka 12 mil långa slingan, lagd på krokiga underhållande vägar varieras sedan med frågor och andra tävlingsmoment. Frågorna är tydligen kluriga eftersom endast tre tävlande senare visar sig ha alla rätt, däribland undertecknad. Tänk om alla tävlingar frågade om E-koder och när elspeglar blev standard och sådant.
Vädret förbättras vid första kontrollen och solen tittar fram. Cabbarna tar ned taken. En Z3 ansluter vid första frågekontrollen, men han baxnar på det knaggliga underlaget och bryter. Vi andra fortsätter dock utan större problem även om ett par av de sänkta cabbarna möjligen trivs bättre på jämnare underlag. Jag kör ju med osänkt monstertrucklook på min E30-pickis och har följdaktligen inte minsta problem med underlaget.
Däremot med dom praktiska momenten. Jag har ju redan nämnt backning mot pinne. Nästa praktiska övning gällde identifiering av 5 vanliga delar. Tyvärr fick man inte se delarna i fråga, utan endast känna dom med händerna i en låda. Hittar aldrig grenrörpackningen och gissar patetiskt nog fel på laddningsrelät. Som jag ändå bytt några stycken i mina dar.
Rulla lågprofilhjul i konbana visade sig inte heller vara någon paradgren för mig, och ändå borde jag fått träning så det räcker. Felet är väl att man rullar dom rakt hemma. Jag får i träningssyfte anlägga en konbana från förrådet till garageuppfarten hemma, hihi. Kaffepaus var inprickat i Storvik på den trevliga hembygdsgården Kvarnbacken. I anslutning till Kvarnbacken fanns även ett museum, fyllt till brädden av gammal teknik och även några äldre bilar utanför. Ingen BMW dock.
Tillbaka i Gysinge hade tillsammans med det fina vädret många bilar anlänt. BMW Club Schweden sålde klubbregalia med en E30 touring som butik. Mycket lämpligt. Meningen var att också att BMW-återförsäljaren som var huvudsponsor samt BMW Sverige skulle ställa upp med ett gäng provkörningsbilar. Men därav blev intet, man uteblev helt enkelt. Mycket tråkigt, då dessa provkörningar inte skall underskattas. För egen del minns jag med glädje de omfattande provkörningsträffar som hölls i slutet av åttiotalet och några år framåt.
I väntan på att resterande bilorienterare skulle komma in var det läge att gå och titta på de cirka 40 fina bilar som stod uppställda på parkeringen. Bland de mer ovanliga modellerna fanns två M5 E28 av samma årsmodell, 1986, men med helt olika framtoning. Den ena var Mikael Ericksons 6900-milade finare-än-nya, specialbeställd med speciallack och specialinredning. Förutom den superfina exteriören var underredet i skick som nytt, inga fastrostade skruvar där inte.
Den andra M5:an var en 22000-milare i normalt E28-skick, det vill säga mycket bruksig. Det kan ju ha sina fördelar med en M-bil som det inte behöver vara uteslutet att ställa på stormarknadsparkeringen också, eller hur?
Många andra snygga och roliga bilar fanns också att titta på. Salacabbarna, Pontus Nordins kalasfynd till 740i, Abbes 325-cab, AC Schnitzer-modifierad motivlackad 528-touring, ett par 02:or, rejsig trenolla för att bara nämna några. Nämnas bör även Joakim Wenngrens fordonspark. Att nämna M5 -89 och 735i -90 i samma mening som utsökt originalnyskick brukar inte längre vara gångbart, men i detta fallet går det bra. M5:an hade till och med de tredelade originalfälgarna kvar. Coolt.
Prisutdelning för bilorientering och Peoples Choice tog vid och jag hade några små förhoppningar på en pokal för bilorienteringen. Det räckte dock inte så långt utan tre mer långväga gäster stod på prispallen med Andreas Hansson från Ånge som segrare med en 728i turbo.
Jaha, det var det, det, trodde jag. Peoples Choice kvar. Jag hade röstat på Mikael Ericksons M5 E28. Döm om min förvåning när jag fick mottaga Peoples Choice-priset för min pickup. Otroligt kul. Att ett sånt budgetbygge kunde ta hem ett sådant pris i en sådan konkurrens. Eller som Christer skämtsamt (?) sade hemma i Västerås - "Hade du hela familjen med och röstade?". Nu var det ju inte så, så jag tackar dom som röstade. Mycket uppmuntrande.
Sedan återstår bara ett stort tack till Gästrikesektionen som lyckas överträffa sig själva varje år. Mycket trevligt och lyckat. Skriv upp mig för en helhelg år 2002 också!
Massor med bilder --> Tider och resultat Gävlesektionens hemsida -->
Text och foto: Jan Söderman |
|