En kulturresa genom Södertörn
Bild 1 |
Bild 2 |
Bild 3 |
Bild 4 |
Bild 5 |
Bild 6 |
Bild 7 |
Bild 8 |
Bild 9 |
Bild 10 |
Bild 11 |
Bild 12 |
Fredag eftermiddag 16.30. En svart BMW pickup stannar med skrikande däck och rykande bromsar utanför Aros Auto i Västerås vid stängningsdags. I morgon har oldtimersektionen på BMW Club Schweden kallat till träff i Nacka och oldtimern är inkurant. 1800:an har fått topplockspackningen bytt men de sista packningarna har visat sig svåra att uppbringa. Bengt på Aros Auto improviserar lite och ger mig en bunt packningar till moderna bilar från 70-talet att prova. M20 avgaspackningar visar sig fungera efter lite modifiering av bulthålen. Utmärkt. Två gånger byts oljan innan den är hyfsat fri från vattenrester. Bilen tickar från ventilerna men klockan har hunnit bli mycket och det är tidig revelj i morgon så finjustering får anstå. Hem för att få några timmar sömn.
Lördag morgon kan jag i alla fall ge mig iväg i 1800:an som nu går som en klocka. Visserligen en ovanligt bullrig klocka. Åker norra vägen dit, via Enköping, Rotebro och letar mig vidare ut till Nacka. Jag är tidig och passar på att tanka, erfarenheten säger att det går åt bensin på träffarna. Anländer Quality Hotel en kvart i samling. Hm, har jag tagit fel på dag eller vecka? Inte en kotte syns. Jag cirkulerar på parkeringarna och får så syn på en bekant bil. Den gröna 2800 CS som vann Concouren på Eskilstuna Veterandag, en jätteträff med över 100 utställda bilar. Otroligt fin bil renoverad till superskick. Bara inredningen är värd ett eget kapitel, brunt skinn i helt sagolikt skick. Den ser ny ut invändigt och doftar vad som närmast kan beskrivas som exklusiv skinnsoffebutik (bild 11). Jag språkar med ägaren, Roland, ett slag och strax dyker nästa bil upp.
Det är oldtimersektionens ordförande Björn Meister som dyker upp i en - håll i er nu - 523i E39! Björn har hunnit sälja sin 502:a till Norge och inväntar nu att 523:an skall bli gammelbil. Nästa som anländer är en skönt mullrande 540iA touring innehållande Danne (Dandelue på forumet), kompis och stor hund. Som stortrivs att åka touring (bild 9). En utsökt 323i Baur E21 ansluter (bild 2). Det är Annika som lägger ytterligare mil till de 4800 som bilen rullat. Sist men inte minst kommer Bosse och Irma i den välkända och vackra 327:an från 1952 (bild 3).
Det är dags för orientering och det beslutas att vi skall åka i samlad tropp istället för med tre minuters lucka som det var tänkt. Det är jag glad för då jag är själv i bilen och det alldeles oavsett att jag har noll lokalsinne. Kluriga frågor finns att besvara och vi kommer tillika att få oss en rejäl skvätt kultur då uppehåll är inplanerade på några av traktens mer historiska sevärdheter. Vi åker iväg i bilarnas åldersordning, äldsta bilen först (bild 6). Man kan nästan säga att vi representerar de senaste sex decennierna. Bosse först i sin 52:a, jag i min bil från 1969, Roland i coupé 70:an, Annika i sin tidiga 80-talare, Dannes 540-touring är från 95 och Björn får representera 2000-talet med 523:an.
Vi rullar på i god fart på härligt slingrande vägar och stannar här och där för att insupa lite kultur och svara på frågor, både om sevärdheterna och om BMW. Vi stannar först vid Österhaninges kyrka som ursprungligen uppfördes cirka 1320 (bild 8). Den är dock utbyggd och renoverad vid senare tillfällen. Bilarna gick helt perfekt, enda som hände var att Bosse fick hänga upp avgassystemet vid ett tillfälle (bild 5). Jag skrämde slag på bakomliggande när jag var halvvägs nere i diket och vände vid ett tillfälle. Den officiella förklaringen var att jag försökte fotografera under körning, men egentligen ville jag bara visa att även en BMW från 60-talet klarar ett älgtest...
Strax var vi framme vid Årsta Slott (bild 10). Vi parkerar på slottsgården och går in och äter en välsmakande lunch. Slottet fungerar även som klubbhus/restaurang för den lokala golfklubben och många golfare höjer på ögonbrynen åt vår okonventionella parkering framför slottet. Det står en Rolls Royce parkerad alldeles bredvid oss så man borde inte vara helt ovana vid exklusiva vagnar.
Efter lunchen drar vi oss i riktning mot målet, Rosenöns konferensanläggning. Vi fikar och Björn rättar svaren på tipstävlingen. Roland vinner förstapriset, en vindjacka. Jag hamnar tvåa vilket inbringar en STCC modellbil från guldåret 1999 när Fredrik Ekblom vann.
En mycket trevlig träff en skön höstdag som borde lockat fler entusiaster än oss som var där. Vi hade i alla fall en bra dag och tackar BMW Club Schweden och Björn Meister för ett trevligt och genomtänkt arrangemang.
Text och foto:
Jan Söderman 2003-09-28