AutoPower
»
Reportage
»
BMW Club Schweden Gävle-träff…
[ BoS-2024 ]
[ BoS-2023 ]
[ BoS-2022 ]
[ BoS-2021 ]
[ Bimmers of Sweden 2020 ]
[ Bimmers of Sweden 2019 ]
[ Bimmers of Sweden 2018 ]
[ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ]
[ Bimmers of Sweden Mantorp 2017 ]
[ Bimmers of Sweden 2016 ]
[ Knutstorp 2015 ]
[ Bimmers of Sweden 2015 ]
[ Bimmers of Sweden 2014 ]
[ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ]
[ Lygnern runt 2014 ]
[ Knutstorp 2013 ]
[ Bimmers of Sweden 2013 ]
[ Knutstorp 2012 ]
[ Schmiedmann 2011 ]
[ Bohuslänskörning 2011 ]
[ BMW´s of Sweden 2011 ]
[ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ]
[ Vättern runt 2011 ]
[ Mantorp 2011 ]
[ BMWCS West Castrol 2010 ]
[ Uddevalla 2010 ]
[ Vättern runt 2010 ]
[ Knutstorp 2010 ]
[ E31-träff 2010 ]
[ Bullaren runt 2009 ]
[ Borås 2009 ]
[ Knutstorp 2009 ]
[ Knutstorp 2008 ]
[ Knutstorp 2007 ]
[ Gnällbältet 2006 ]
[ Z-träff 2005 ]
[ Knutstorp 2005 ]
[ Gnällbältet 2005 ]
[ Emmaboda 2005 ]
[ Vårrally 2005 ]
[ Putsträff 2004 ]
[ Knutstorp 2004 ]
[ Eskilstuna 2004 ]
[ Gnällbältet 2004 ]
[ Gävle 2004 ]
[ Vårrally 2004 ]
[ Putsträff ]
[ Malmö 2003 ]
[ Putsträff 2003 ]
[ Karlstad 2003 ]
[ Knutstorp 2003 ]
[ Vårrally 2003 ]
[ Södertörn 2002 ]
[ Karlskrona 2002 ]
[ TPC Uråsa ]
[ Odensbacken 2002 ]
[ Gelleråsen 2002 ]
[ Gävle 2002 ]
[ Gävle 2001 ]
[ Alpina/M Västerås ]
[ Alpina/M Uppsala ]
[ Alpina/M Sala ]
[ Knutstorp 2000 ]
[ Gävle 2000 ]
[ Västerås 1999 ]
[ Gävle 1999 ]
BMW Club Schweden Gävle-träff 8/7 2000
En dag i Gävle
Ett av de främsta skälen till att jag gick med i BMW Club Sweden, ja kanske till och med skälet till att jag skaffade BMW, var den årliga träffen i Gävle. Redan innan jag i mars köpte min BMW, hade jag läst reportage av Jan Söderman om just denna träff. Jag tyckte att hela idéen lät mycket tilltalande. Man kunde få köra kvartsmilen med sin "vanliga" BMW, utan särskilda krav på utrustning, vilken jag fann synnerligen bra, eftersom behovet av att förebereda den egna bilen blev minimalt. Bekvämt och roligt med andra ord!
Ett tag såg det dock ut som om jag inte skulle kunna komma iväg till Gävle då jag och min fästmö eventuellt skulle resa bort just denna helg, men det gick som tur var att flytta fram något.
Tillsammans med AutoPower-gänget (Janne, Christer och jag - Tommie råkade ut för haveri och kunde inte komma) och ett par BMW-ägare till bildade vi en sex bilars konvoj till Rörbergs flygplats.
Kö till anmälan
Sekretariatet benar ut vilka som är på tur
Hungriga hajnosar
Registrering
Strax efter klockan halv nio anlände vi och registrerade oss. Avgiften var 150 kronor och då ingick, förutom själva tävlingsmomenten, en liter Mobil 1 och en fräck T-shirt. Väldigt mycket för pengarna, alltså! Vi var bland de första att registrera oss (jag fick startnummer 8, vilket passar eftersom jag bor i Stockholm ;-)) men sedan strömmade bilarna in. Efter en timme hade det kommit en sjuttiotal ekipage! Vid tio släpptes vi in på själva flygfältet där de olika evenemangen skulle äga rum. Arrangörerna informerade om säkerhet och gav tips och råd inför körningen. Sedan började tävlandet.
M3 i konbanan
Upplägget
Årets upplaga av Gävleträffen innehöll två tävlingsmoment: konbana och drag race (402.33 meter). Konbanan ställde stora krav på förare och bil. Det gällde att ha precis rätt fart för att inte tappa greppet och få sladd. Somliga förare tyckte dock att det viktigaste inte var att vinna utan att spinna och sladda mest. Rekordet sattes nog av en 528i E12 med ett halvt kilo luft i däcken.
Strippen, drag race-momentet eller kvartsmilen (kärt barn har ju många namn) ställde inte lika höga krav som konbanan, men det är klart att man måste hitta gasen när det blir grönt (själv lyckades jag träffa både gas och broms med min klumpfot). Reaktionstiden är självklart av mycket stor vikt. Hur mycket kräm bilen hade spelade däremot mindre roll eftersom alla bilar delats in i klasser. Jag hamnade i klass 3 (låter bekant) med min 540 där ganska många bilar återfanns. Skulle faktiskt tippa att klass 3 var störst med en massa M3 E30, M5 och ett par V8:or (540 + 740).
Alpina B6 ritar dubbla lakritsstreck
Publikfavorit trots brist på putshysteri
Fyralitersåttorna gör upp
Tävlingen
Klass 1 var för de mest "ekonomiska" bilarna (525 tds och 520iS -87) och klass två för de lite mer sportiga (323Ci och 528i E39). Klass tre då med ännu mer pulver (V8 och M3 E30) och klass 4, ja den klassen innehöll alltifrån kraftiga M5 3.8 till Joakim Sahlins monster M3 turbo med närmare 600 hk!
Konbanan avverkades först och här märktes det att pulver under huven inte automatiskt innebar en bra placering. Vann gjorde en Västeråsare i en M3 E30. När detta moment var avverkat följde drag racet. Man fick själv para ihop sig med den man ville köra mot. I varje lopp kördes två bilar och de flesta ställde i detta moment som kanske är roligast eftersom man kör samtidigt som en annan förare (i kvalet gällde nämligen personlig tid och inte vem som vann det individuella loppet). När alla hade avverkat två kvalheat fick de bästa vara med i en final som kallas stege. I stegen går man bara vidare om man vinner loppet mot sin motståndare. Som segrare i stegen, och innehavare av nytt evenemangsrekord, stod Joakim Sahlin från Järfälla med sin M3 E30 turbo.
Enda sättet för Joakim Sahlin att få lite motstånd
Läckra bilar
Mellan de olika loppen kunde man vandra runt och åtnjuta en rad läckerbitar av olika slag. En Zeemax-kittad M5 var nog snyggast och den vann också "Peoples choice". I övrigt representerades de flesta BMW-modeller faktiskt på träffen.
Avslutningsvis kan jag bara konstatera att träffen var mycket lyckad. Det dåliga väder som meteologerna utlovat (hotat med) uteblev helt och istället sken solen i stort sett hela dagen! Arrangörerna informerade jättebra och det flöt på rakt igenom utan några stopp. En lokal idrottsförening stod för markservicen och sålde korv, dricka, glass mm.
Jag tror att de flesta åkte hem från träffen med en lite förstärkt känsla av stolhet över sitt BMW-ägande! Alla som äger eller gillar BMW borde få uppleva en träff av det här slaget. Dagens njutningar och upplevelser har verkligen fått mig att förstå innebörden av uttrycket "Freude am fahren"!
Peter Fleen, Sala, väntar på att få slita in de sprillans 17-tummarna
AutoPower då?
AutoPower var som vanligt där under devisen "hellre kämpa väl än vinna" eller vad det nu heter.
Enda som körde konbanan var Jan Söderman i sin vilt krängande 323i E21. Gick in som trea i klass 2, men det räckte inte långt.
Däremot körde alla drag racing med blandat resultat. Att köra 540iA i getingboet klass 3 var visserligen lättsamt, men trots att bägge racen mot en 740i vanns blev placeringen en bit ned i fältet. Jan Söderman körde i klass 2 där motståndet var rimligare, men inget fanns att göra mot 328:or och 323-coupéer.
Dock gick det bättre för Christer Lindfors som stolt kunde hämta ut pokalen för silverplatsen i klass 1. Nu var det ju bara två som körde klass 1, men ändå :-) Vann gjorde en 525tds, och dessutom var det nog första gången en bil i klass 1 gjorde burnout innan racet!
Av
Mattias Karlström
Foto
Jan Söderman, Christer Lindfors
Jannes 323i blottar hela underredet för den intet ont anande publiken
Christer laddar för final i klass 1
Blandade bilder från Gävleträffen 2000
Pontus Nordins fullutrustade 740i!
633 CSi -77 dubbelturbo på strippen
850 CSi
"518i" bakpå en Alpina B10
Alpina C1
02:or. Original Turbo till höger
Fanns redan innan träffen
528i -79.
Läs mer -->
Mikko Luiro´s fina 525i -86
Abbe´s påkostade 325-cab
Snygg E28
M3 GT -95
M5 -90
Mikael Ericksons M5 -85
Peter Fleens 525i -88
M3 E30:or gör upp
520i Touring
Daniel Vavra´s snabba 535i Turbo
M3 E36
M5 E39
Annonser