AutoPower » Reportage » BMW Club Schweden Gävle-träff…
BMW Club Schweden Gävle-träff 8/7 2000



En dag i Gävle

Ett av de främsta skälen till att jag gick med i BMW Club Sweden, ja kanske till och med skälet till att jag skaffade BMW, var den årliga träffen i Gävle. Redan innan jag i mars köpte min BMW, hade jag läst reportage av Jan Söderman om just denna träff. Jag tyckte att hela idéen lät mycket tilltalande. Man kunde få köra kvartsmilen med sin "vanliga" BMW, utan särskilda krav på utrustning, vilken jag fann synnerligen bra, eftersom behovet av att förebereda den egna bilen blev minimalt. Bekvämt och roligt med andra ord! Ett tag såg det dock ut som om jag inte skulle kunna komma iväg till Gävle då jag och min fästmö eventuellt skulle resa bort just denna helg, men det gick som tur var att flytta fram något.

Tillsammans med AutoPower-gänget (Janne, Christer och jag - Tommie råkade ut för haveri och kunde inte komma) och ett par BMW-ägare till bildade vi en sex bilars konvoj till Rörbergs flygplats.

Anmälan

Kö till anmälan



Sekretariatet

Sekretariatet benar ut vilka som är på tur
Hajen IV

Hungriga hajnosar

Registrering


Strax efter klockan halv nio anlände vi och registrerade oss. Avgiften var 150 kronor och då ingick, förutom själva tävlingsmomenten, en liter Mobil 1 och en fräck T-shirt. Väldigt mycket för pengarna, alltså! Vi var bland de första att registrera oss (jag fick startnummer 8, vilket passar eftersom jag bor i Stockholm ;-)) men sedan strömmade bilarna in. Efter en timme hade det kommit en sjuttiotal ekipage! Vid tio släpptes vi in på själva flygfältet där de olika evenemangen skulle äga rum. Arrangörerna informerade om säkerhet och gav tips och råd inför körningen. Sedan började tävlandet.

M3 i konbanan

M3 i konbanan


Upplägget


Årets upplaga av Gävleträffen innehöll två tävlingsmoment: konbana och drag race (402.33 meter). Konbanan ställde stora krav på förare och bil. Det gällde att ha precis rätt fart för att inte tappa greppet och få sladd. Somliga förare tyckte dock att det viktigaste inte var att vinna utan att spinna och sladda mest. Rekordet sattes nog av en 528i E12 med ett halvt kilo luft i däcken.

Strippen, drag race-momentet eller kvartsmilen (kärt barn har ju många namn) ställde inte lika höga krav som konbanan, men det är klart att man måste hitta gasen när det blir grönt (själv lyckades jag träffa både gas och broms med min klumpfot). Reaktionstiden är självklart av mycket stor vikt. Hur mycket kräm bilen hade spelade däremot mindre roll eftersom alla bilar delats in i klasser. Jag hamnade i klass 3 (låter bekant) med min 540 där ganska många bilar återfanns. Skulle faktiskt tippa att klass 3 var störst med en massa M3 E30, M5 och ett par V8:or (540 + 740).
Gummiröken låg tät

Alpina B6 ritar dubbla lakritsstreck


Gummiröken låg tät II

Publikfavorit trots brist på putshysteri



Fyralitersåttorna gör uppFyralitersåttorna gör upp
Tävlingen


Klass 1 var för de mest "ekonomiska" bilarna (525 tds och 520iS -87) och klass två för de lite mer sportiga (323Ci och 528i E39). Klass tre då med ännu mer pulver (V8 och M3 E30) och klass 4, ja den klassen innehöll alltifrån kraftiga M5 3.8 till Joakim Sahlins monster M3 turbo med närmare 600 hk!

Konbanan avverkades först och här märktes det att pulver under huven inte automatiskt innebar en bra placering. Vann gjorde en Västeråsare i en M3 E30. När detta moment var avverkat följde drag racet. Man fick själv para ihop sig med den man ville köra mot. I varje lopp kördes två bilar och de flesta ställde i detta moment som kanske är roligast eftersom man kör samtidigt som en annan förare (i kvalet gällde nämligen personlig tid och inte vem som vann det individuella loppet). När alla hade avverkat två kvalheat fick de bästa vara med i en final som kallas stege. I stegen går man bara vidare om man vinner loppet mot sin motståndare. Som segrare i stegen, och innehavare av nytt evenemangsrekord, stod Joakim Sahlin från Järfälla med sin M3 E30 turbo.

M3 mot Anglia

Enda sättet för Joakim Sahlin att få lite motstånd



Läckra bilar


Mellan de olika loppen kunde man vandra runt och åtnjuta en rad läckerbitar av olika slag. En Zeemax-kittad M5 var nog snyggast och den vann också "Peoples choice". I övrigt representerades de flesta BMW-modeller faktiskt på träffen.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att träffen var mycket lyckad. Det dåliga väder som meteologerna utlovat (hotat med) uteblev helt och istället sken solen i stort sett hela dagen! Arrangörerna informerade jättebra och det flöt på rakt igenom utan några stopp. En lokal idrottsförening stod för markservicen och sålde korv, dricka, glass mm.

Jag tror att de flesta åkte hem från träffen med en lite förstärkt känsla av stolhet över sitt BMW-ägande! Alla som äger eller gillar BMW borde få uppleva en träff av det här slaget. Dagens njutningar och upplevelser har verkligen fått mig att förstå innebörden av uttrycket "Freude am fahren"!
Stage

Peter Fleen, Sala, väntar på att få slita in de sprillans 17-tummarna
AutoPower då?


AutoPower var som vanligt där under devisen "hellre kämpa väl än vinna" eller vad det nu heter.

Enda som körde konbanan var Jan Söderman i sin vilt krängande 323i E21. Gick in som trea i klass 2, men det räckte inte långt.

Däremot körde alla drag racing med blandat resultat. Att köra 540iA i getingboet klass 3 var visserligen lättsamt, men trots att bägge racen mot en 740i vanns blev placeringen en bit ned i fältet. Jan Söderman körde i klass 2 där motståndet var rimligare, men inget fanns att göra mot 328:or och 323-coupéer.

Dock gick det bättre för Christer Lindfors som stolt kunde hämta ut pokalen för silverplatsen i klass 1. Nu var det ju bara två som körde klass 1, men ändå :-) Vann gjorde en 525tds, och dessutom var det nog första gången en bil i klass 1 gjorde burnout innan racet!



Av Mattias Karlström

Foto Jan Söderman, Christer Lindfors


Krängning?

Jannes 323i blottar hela underredet för den intet ont anande publikenChrister laddar upp

Christer laddar för final i klass 1






Blandade bilder från Gävleträffen 2000




740i

Pontus Nordins fullutrustade 740i!

633i Turbo

633 CSi -77 dubbelturbo på strippen

850 CSi

850 CSi

518i? Skulle inte tro det...

"518i" bakpå en Alpina B10

Alpina C1

Alpina C1



02

02:or. Original Turbo till höger

Hände inte på träffen

Fanns redan innan träffen

Ej putshysterisk

528i -79. Läs mer -->

E28

Mikko Luiro´s fina 525i -86

325i Cab -87

Abbe´s påkostade 325-cab



M5 E28

Snygg E28

E36

M3 GT -95

M5

M5 -90

M5 E28

Mikael Ericksons M5 -85

525i

Peter Fleens 525i -88




M3-Race

M3 E30:or gör upp

Touring

520i Touring

E28 utan andnöd

Daniel Vavra´s snabba 535i Turbo

M3

M3 E36

E39

M5 E39


Publicerad 2009-04-15 12:35. Uppdaterad 2009-04-15 12:35.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser