AutoPower » Reportage » Alpina/M-träff i Västerås
[ BoS-2024 ] [ BoS-2023 ] [ BoS-2022 ] [ BoS-2021 ] [ Bimmers of Sweden 2020 ] [ Bimmers of Sweden 2019 ] [ Bimmers of Sweden 2018 ] [ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ] [ Bimmers of Sweden Mantorp 2017 ] [ Bimmers of Sweden 2016 ] [ Knutstorp 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2014 ] [ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ] [ Lygnern runt 2014 ] [ Knutstorp 2013 ] [ Bimmers of Sweden 2013 ] [ Knutstorp 2012 ] [ Schmiedmann 2011 ] [ Bohuslänskörning 2011 ] [ BMW´s of Sweden 2011 ] [ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ] [ Vättern runt 2011 ] [ Mantorp 2011 ] [ BMWCS West Castrol 2010 ] [ Uddevalla 2010 ] [ Vättern runt 2010 ] [ Knutstorp 2010 ] [ E31-träff 2010 ] [ Bullaren runt 2009 ] [ Borås 2009 ] [ Knutstorp 2009 ] [ Knutstorp 2008 ] [ Knutstorp 2007 ] [ Gnällbältet 2006 ] [ Z-träff 2005 ] [ Knutstorp 2005 ] [ Gnällbältet 2005 ] [ Emmaboda 2005 ] [ Vårrally 2005 ] [ Putsträff 2004 ] [ Knutstorp 2004 ] [ Eskilstuna 2004 ] [ Gnällbältet 2004 ] [ Gävle 2004 ] [ Vårrally 2004 ] [ Putsträff ] [ Malmö 2003 ] [ Putsträff 2003 ] [ Karlstad 2003 ] [ Knutstorp 2003 ] [ Vårrally 2003 ] [ Södertörn 2002 ] [ Karlskrona 2002 ] [ TPC Uråsa ] [ Odensbacken 2002 ] [ Gelleråsen 2002 ] [ Gävle 2002 ] [ Gävle 2001 ] [ Alpina/M Västerås ] [ Alpina/M Uppsala ] [ Alpina/M Sala ] [ Knutstorp 2000 ] [ Gävle 2000 ] [ Västerås 1999 ] [ Gävle 1999 ]
Alpina/M-träff i Västerås


  Den 13:e september var det åter dags att träffa likasinnade BMW-fantaster. Denna gång var mötesplatsen parkeringen utanför LO:s Bil, BMW-handlaren i Västerås.



  Jag kom fram 5 minuter innan utsatt tid och då stod redan en drömbil och väntade:
M-Roadster, Estoril-blå, med den hungriga uppsynen som såg ut att kunna äta vilken annan vanlig bil som helst...
Det var entusiaster från E-tuna som var ute och luftade pärlan.



  Därefter dröjde inte länge innan vi fick sällskap:
En röd Alpina B6 3,5 bromsade in och anslöt sig. Vännerna från Stockholm kom med andan i halsen: kallelsen till mötet upptäcktes dagen innan och då var Alpinans framvagn nerplockad i atomer... Natten tillbringades i garaget och pärlan var klar efter 23.00, redo att nöta vägarna i Västeråstrakten. Av bara farten monterades även ett fjäderbensstag.... Ingenting lämnades åt slumpen!

   En M5-svängde in sekunderna senare. Det visade sig vara en -94:a som bara hade gått 3.000 mil på 6 år. Bilen var utrustad med "Individual-paketet: speciell skinnklädsel, röda bälten och andra saker som man kan skriva på önskelistan till jultomten... Skicket var utsökt, nyskick med några små "förbättringar".

   En silverfärgad E39 (523i) hittade också till LO:s bil. Föraren indikerade att resan hade gjorts i rask takt (vilka siffror som nämndes kan vi naturligtvis inte nämna här...) - som arrangör tar man sådana "uppoffringar" som en klockren komplimang!

   En grön 325i Coupé smög in på parkeringen: mycket smakfullt utrustad, inget prål utan ren elegans - härlig bil att vila ögonen på! Liksom en E36 Touring (sänkt kanske?) som hittade till fram till oss. AutoPower Janne dök också upp med nyförvärvet (525iA Touring).

   I förbrödringens tecken representerades ett avlägset land av en anslutande coupe-bil av okänt märke. Detta bekräftade bara att alla som har intresset är mer än välkomna i sällskapet.


   Vi hann med litet erfarenhetsutbyte och studier av diverse bildetaljer på BMW-bilarna och därefter var det dags att låta bilarna rulla ut i deras riktiga miljö: vägar som skiljer bakhjulsdrivna bilar från framhjulsdrivna. Vi följde vägen mot Sala: en kolonn med 9 hungriga bilar - en mäktig syn i backspegeln! Vi svängde in på en liten väg som ringlar sig mot Skultuna. I samband med rekognoseringsturen, innan mötet, upptäckte jag grus på några ställen.

   Vid den "skarpa" körningen bestämdes att vi skulle hålla några sekunders lucka till framförvarande, breda hjul kan skicka gruset ganska brutalt mot bakomvarande. Vägen mot Skultuna är krävande: raksträckor blandas med kurvor som kan nypa till rejält, några uppförsbackar som avslutas med krön som får bilens fjädring att kämpa för att hålla fast hjulen vid karossen, etc. Totalt är sträckan drygt en mil långt men det räcker gott för att få upp bromsarnas temperatur.. Fråga Janne i E34-Touringen!


   Efter den sträckan visste deltagarna inte riktigt vad som väntade men den som väntar något gott... Det riktigt goda kom direkt på nästa sträcka: en kringelkrokväg mot Västerås, via Skerike. Vi pratar en liten väg som är bara litet bredare än en E30 med skärmbreddare men som bjuder på några riktiga upplevelser, hör här bara:

   Inledningsvis kommer en kurvkombination där man nästan ser bakljusen på den egna bilen, här åker mungiporna upp på förarna! Därefter en skarp kurva (minst 90 grader) och en lång raksträcka som verkar leda mot horisonten. FEL!!! Mitt i raksträckan döljer sig årets överaskning: Vägen går ner i en sänka (ca 100 meters nedförsbacke) som övergår i en 75 meters uppförsbacke (här får vridmomentet hjälpa till) och avslutningsvis ett krön som får magsäcken att ge sig ut på egna äventyr (i mitt fall: att hälsa på hos halsmandlarna). Därefter en raksträcka där kroppsdelarna hittar tillbaka till sina respektive platser, innan farten skall ner för att klara några väldoserade kurvor....

   Vägen erbjuder bra fäste, så bra att jag upptäcker att vänsterbenet är full av mjölksyra... Mitt i körningen kom jag på mig själv med att ha glömt att växla, motorns vridmoment hade gjort allt jobb! Tack för det Alpina (M30)!


   Nu hade mörkret tagit överhanden och vi tog oss till en McDonalds där vi fyllde ena parkeringen med våra bilar. En härlig känsla att betrakta bilarnas konturer i det svaga ljuset - man blir faktiskt varm inombords. Väl inne på restaurangen hade vi mycket att prata om!


   Tyvärr var detta årets sista träff: mörker, kyla och blöta höstlöv är en farlig kombination men vi som var med har några trevliga minnen att tänka tillbaka på när Kung Bore härjar utanför.

   Hoppas att vi ses igen på andra sidan årsskiftet, eller som de säger i amerikat: Stay tuned, there is more to come.....


Text: Ferenc Szabo
Foto: Ferenc Szabo & Mattias Karlström


E36 Coupé E36 Coupé
M Roadster Z3 M-coupé
M Roadster Z3 M-coupé
Mörkerkörning Mörkerkörning 1
Mörkerkörning Mörkerkörning 2
Mörkerkörning Mörkerkörning 3
Mörkerkörning Mörkerkörning 4
Mörkerkörning Mörkerkörning 5
Mörkerkörning Mörkerkörning 6

2000-09-13
Publicerad 2009-04-15 12:25. Uppdaterad 2009-04-15 12:26.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser