Alpina/M-träff i Uppsala


Alpina




Den 24 augusti kallade Ferenc Szabo till den andra träffen för Alpina/Hartge/Hamann/Schnitzer/M-bilar. Träffen inleddes på Novation i Uppsala, den lokala BMW-återförsäljaren. Ett startkt sug att se några förädlade BMW in action (har nästan bara sett dem hos bilhandlare tidigare) gjorde att jag efter jobbet styrde kosan från Solna till Uppsala. Som vanligt föredömligt förberedd hade jag inte kollat upp var Novation låg, vilket gjorde mig några minuter sen, men det gjorde ingenting. När jag anlände stod det flera häftiga kärror uppradade utanför Novation.

Uppsalaträffen visade sig bräcka den i Sala något, med följande storstjärnor i rollistan: en Alpina B8 4.6, en Alpina B10 3.5, en Alpina B10 BiTurbo, en Alpina B6 2.8, en M5 E39 och ett par lite kraftigare standardvagnar som kanske tänjer en aning på uttrycket standard. Jag syftar på en 325 cab med bland annat trimkam (200+ hk), en 328CiA och min egen 540iA. Till denna skara, mycket potenta vagnar, sällade sig även några ytterligare BMW-intresserade.

Efter att ha imponerats ett tag av de fina förädlade bilarna vidtog en schnitzlad tur i närheten av Uppsala. Med Ferenc i ledningen, ingen verkade göra anspråk på just den positionen, drog ett mindre tåg iväg vid halv åtta-tiden. Jag placerade mig sist i ledet, av respekt för de övriga, ett beslut som visade sig helt korrekt skulle det visa sig.

Färden gick på vackra småvägar med oproportioneligt många kurvor till allas förtjusning. Nästan omgående hamnade jag något efter (läs: 300 meter) men jag lyckades hålla relativt jämnt tempo med bilarna framför - i alla fall under acceleration. Vid inbromsning var det sämre. En kombination av slitna belägg och gammal bromsvätska resulterade i tydlig fading efter de första tjugofem hårda inbromsningarna. Det faktum att bilen är automatväxlad bidrog också negativt eftersom bromsarna fick ta hand om hela tyngden utan någon hjälp från motorbroms. Eventuellt kanske det hade kunnat hjälpas upp av att växla lite "manuellt" med automaten, men eftersom den inte är konstruerad för denna typ av hantering är resultatet kanske inte enbart positivt.

Tack vare lite vanliga bilister kom jag slutligen helt ikapp "drag"-bilarna längre fram och färden avslutades, väl åter i Uppsala, helt korrekt på en "Trafikkontrollplats". Träffen var mycket rolig med trevligt sällskap och utmanande körning. Nästa träff kan bli än roligare om ännu fler fina vagnar sluter upp. Vare sig det är en M3 E30 eller en Alpina B8 4.6 är det lika kul och vara med och dela på erfarenheter och njuta av varandras bilar. Och avslutningsvis: även om träffarna främst är tänkta för förädlade bilar, är alla med BMW-intresse självfallet välkomna att titta och förundras över vilket fantastiskt spännande och intressant bilägande BMW utgör!



Bilder från träffen


(Klicka på bilderna för att få upp en större version)

Uppställning!!

<-- Uppställning!

Uppställning!!!

Utanför Novation i Uppsala -->

<-- Alpinor uppradade

Huvar i givakt! -->

<-- Utanför Novation

M5 E39, 400 hk, 500 Nm -->

B10 biturbo

<-- Stilstudie M5 E39

En snygg häck är inte helt fel

Stilstudie M5 E39 -->

B10 3,5

<-- Rejäla 18"-fälgar

B10 3,5

Stilstudie M5 E39 -->

B10 3,5

<-- Kylflänsar à la Alpina

Alpina B6 2.8 -->

<-- Motor Alpina B6 2.8

B6 2.8, 200 hk -->

<-- Alpina B10 3.5

Motor B10 3.5 -->

<-- B10 3.5, 252 hk

B10 biturbo

 Fet framspoiler på B10 BiTurbo -->

Opp me huven...

 <-- Alpina B10 BiTurbo

En snygg häck är inte helt fel

B10:or -->

 <-- Alpina B10 Biturbo

Motor Alpina B10 Biturbo -->

Opp me huven...  <-- Motor Alpina B10 Biturbo

B10 Biturbo, 360 hk -->

M535i -85

 <-- "Action"-bild från körningen

Vackra landskap, vackra bilar -->

Motor!

 <-- Köbildning...

Mer köbildning... -->

M535i -85  <-- Bestarna får svalka sig B10 3,5

Alpina B6 2.8 pustar ut -->

Inte någon trött 316 precis...  <-- Välförtjänt "pit"-stop vid MAX  



Text: Mattias Karlström
Foto: Christer Lindfors, Jörgen Johansson och Mattias Karlström


2000-08-24
Publicerad 2009-04-15 12:14. Uppdaterad 2009-04-15 12:15.
Copyright © 1997 - 2019 www.AutoPower.se


Annonser