Den 9 augusti kallade Ferenc Szabo till en träff för förädlade BMW-bilar. Undertecknad har väl inte någon bil som kan betecknas som förädlad precis, men då jag bor en stenkast från mötesplatsen, Sala Bil, så åkte jag ändå dit för att göra ett litet reportage därifrån. Det dök upp fem förädlade bilar, fyra Alpinor och en M535:a. En stunds diskuterande om bilarnas fördelar vidtog, och vi imponerades kanske mest av Nils B8:a med en 4,6-liters V8 på runt 350 hk i. Ferenc berättade lite om sin målsättning, att starta ett register för Alpina-, Schnitzer-, Hartge-, Hamann - och M-bilar. Dessa bilar är det ofta lite bekymmer att hitta reservdelar till, och det finns även andra frågor som är lite speciella för dessa bilar. En informationsdatabas över bilarna och dess delar finns planerad. Vi bjöds sedan in på fika hos Sala Bil, där vi dreglande vandrade runt bland bilarna och drömde om den där Lottovinsten som borde dyka upp snart. Därefter var det dags att rasta bilarna lite. Jag fick åka med Ferenc i hans B10:a när vi styrde ut på den nyasfalterade vägen mot Salbohed. Den vägen, 256, rekommenderas helt klart för rolig bilkörning. Ganska snart konstaterades att krängning är ett närmast okänt begrepp i Ferenc B10:a, den låg som det berömda strykjärnet på vägen. Efter ett litet fotouppehåll i Salbohed vände vi åter mot Sala. Nu liftade jag med Pontus i M535:an, en bil som trots 15 års ålder inte visar några tecken på ålderskrämpor. Väl framme i Sala skiljdes vi åt med förhoppningen att fler blir inspirerade att komma och nöta lite asfalt nästa gång Ferenc kallar till träff.
|