AutoPower » Reportage » Alpina/M-träff i Sala
[ BoS-2022 ] [ BoS-2021 ] [ Bimmers of Sweden 2020 ] [ Bimmers of Sweden 2019 ] [ Bimmers of Sweden 2018 ] [ Träff hos Schmiedmann maj 2017 ] [ Bimmers of Sweden Mantorp Park 2017 ] [ Bimmers of Sweden 2016 ] [ Knutstorp 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2015 ] [ Bimmers of Sweden 2014 ] [ Stående AutoPower-träffar i Göteborg ] [ Lygnern runt 2014 ] [ Knutstorp 2013 ] [ Bimmers of Sweden 2013 ] [ Knutstorp 2012 ] [ Schmiedmann 2011 ] [ Bohuslänskörning 2011 ] [ BMW´s of Sweden 2011 ] [ Hallandsåsen/Svedinos 2011 ] [ Vättern runt 2011 ] [ Mantorp 2011 ] [ BMWCS West Castrol 2010 ] [ Uddevalla 2010 ] [ Vättern runt 2010 ] [ Knutstorp 2010 ] [ E31-träff 2010 ] [ Bullaren runt 2009 ] [ Borås 2009 ] [ Knutstorp 2009 ] [ Knutstorp 2008 ] [ Knutstorp 2007 ] [ Gnällbältet 2006 ] [ Z-träff 2005 ] [ Knutstorp 2005 ] [ Gnällbältet 2005 ] [ Emmaboda 2005 ] [ Vårrally 2005 ] [ Putsträff 2004 ] [ Knutstorp 2004 ] [ Eskilstuna 2004 ] [ Gnällbältet 2004 ] [ Gävle 2004 ] [ Vårrally 2004 ] [ Putsträff ] [ Malmö 2003 ] [ Putsträff 2003 ] [ Karlstad 2003 ] [ Knutstorp 2003 ] [ Vårrally 2003 ] [ Södertörn 2002 ] [ Karlskrona 2002 ] [ TPC Uråsa ] [ Odensbacken 2002 ] [ Gelleråsen 2002 ] [ Gävle 2002 ] [ Gävle 2001 ] [ Alpina/M Västerås ] [ Alpina/M Uppsala ] [ Alpina/M Sala ] [ Knutstorp 2000 ] [ Gävle 2000 ] [ Västerås 1999 ] [ Gävle 1999 ]
Alpina/M-träff i Sala


Alpina
Den 9 augusti kallade Ferenc Szabo till en träff för förädlade BMW-bilar. Undertecknad har väl inte någon bil som kan betecknas som förädlad precis, men då jag bor en stenkast från mötesplatsen, Sala Bil, så åkte jag ändå dit för att göra ett litet reportage därifrån.
Det dök upp fem förädlade bilar, fyra Alpinor och en M535:a. En stunds diskuterande om bilarnas fördelar vidtog, och vi imponerades kanske mest av Nils B8:a med en 4,6-liters V8 på runt 350 hk i. Ferenc berättade lite om sin målsättning, att starta ett register för Alpina-, Schnitzer-, Hartge-, Hamann - och M-bilar. Dessa bilar är det ofta lite bekymmer att hitta reservdelar till, och det finns även andra frågor som är lite speciella för dessa bilar. En informationsdatabas över bilarna och dess delar finns planerad.
Vi bjöds sedan in på fika hos Sala Bil, där vi dreglande vandrade runt bland bilarna och drömde om den där Lottovinsten som borde dyka upp snart.
Därefter var det dags att rasta bilarna lite. Jag fick åka med Ferenc i hans B10:a när vi styrde ut på den nyasfalterade vägen mot Salbohed. Den vägen, 256, rekommenderas helt klart för rolig bilkörning. Ganska snart konstaterades att krängning är ett närmast okänt begrepp i Ferenc B10:a, den låg som det berömda strykjärnet på vägen. Efter ett litet fotouppehåll i Salbohed vände vi åter mot Sala. Nu liftade jag med Pontus i M535:an, en bil som trots 15 års ålder inte visar några tecken på ålderskrämpor. Väl framme i Sala skiljdes vi åt med förhoppningen att fler blir inspirerade att komma och nöta lite asfalt nästa gång Ferenc kallar till träff.









Bilder från träffen


(Klicka på bilderna för att få upp en större version)
Uppställning!!! En handfull förädlade pärlor
Opp me huven... Motorhuvarna öppnades och det diskuterades...
En snygg häck är inte helt 

fel Ett gäng snygga bakdelar
B10 3,5 Alpina B10 3,5 -90

Ägare:
Finn Stenvall
B10 biturbo Alpina B10 biturbo -92
tillv. nr: 210

Ägare:
Staffan Holmberg
M535i -85 BMW M535i -85

Ägare:
Pontus Nordin
B10 3,5 Alpina B10 3,5 -88

Ägare:
Ferenc Szabo
Motor! Motorn i Ferenc B10:a
Inte någon trött 316 

precis... Alpina B8 4,6 -95

Ägare:
Nils Lidbaum
Fullpackat... Motorn i Nils B8:a
Framme! Nyrastade fullblod!


Text & Foto: Christer Lindfors
2000-08-09
Publicerad 2009-04-15 12:07. Uppdaterad 2009-04-15 12:07.
Copyright © 1997 - 2023 www.AutoPower.se


Annonser