Paris International Motor Show 2004


AutoPower besöker Paris Motor Show och bevittnar premiärvisningen av BMW M5 och BMW 1-serie.

Nu på lördag den 25 oktober slås portarna upp till Paris International Motor Show. BMW's monter är ganska liten jämfört med förra årets bilsalong i Frankfurt. Anledningen är sannolikt att BMW inte har lika mycket nyheter att visa i Paris. Mest spännande är BMW M5 som har en nyutvecklad V10-motor, och de nya 6-cylindriga motorerna i 630i och 535d.

*BMW M5 - en högvarvig sportbil med plats för hela familjen.

Från och med våren 2005 kommer man för första gången att kunna köpa en bil vars motor härstammar från Formel 1- banorna, och som samtidigt har plats för hela familjen; nämligen senaste generationen av BMW M5! Under huven på M5 sitter en fem liter stor V10- motor som levererar 507 hkr/520 nm och som inte slutar varva förrän vid 8250 varv/minuten. Jämfört med förra generationens M5 (E39), som hade en V8 på 4,9 liter och gav 400 hkr, är det alltså en ökning med över 25%.

BMW har ännu en gång lyckats överskrida den "magiska gränsen" 100 hästkrafter per liter cylindervolym, givetvis utan någon form av överladdning. De värsta konkurrenterna, Audi RS6 (450 hkr, 4,2 liters V8 med Biturbo) och Mercedes AMG E55 (475 hkr 5,5 liters V8 med kompressor) kommer rimligtvis inte att ha en suck, vare sig det gäller "rattlåsrace" eller bankörning. Faktum är att när man startar upp sin M5 så har bilen "bara" 400 hkr, det är först när man trycker in knappen märkt "Power" som gasspjällen tillåts öppna fullt, och på så vis ges tillgång till alla de 507 hästarna.

När det gäller körkänsla så torde det inte råda några som helst tvivel om vilken bil som ännu en gång tar täten. Tack vare sin relativt låga vikt, högvarviga F1-inspirerade motor och sjuväxlade SMG-låda blir M5 det självklara valet för den aktiva föraren som vill kunna ha familjen med sig.

Den sjuväxlade SMG-lådan (SMG står i detta sammanhang för "Sequentielles M- Getriebe, alltså Sekventiell M-växellåda) av generation tre ska inte förväxlas med den Steptronic- funktion som finns på BMW:s automatlådor. SMG är en manuell växellåda som arbetar tillsammans med en elektrohydrauliskt styrd koppling. Detta leder till rekordsnabba växlingstider - SMG III växlar med stor sannolikhet snabbare än vilken racerförare som helst. SMG III- lådan kan precis som sina föregångare även ställas in för att sköta växlingarna automatiskt. Precis som hos "lillebror", E46 M3 SMG II, och som på F1-bilarna så finns det en funktion för maximal acceleration från stillastående, en så kallad Launch Control.

M5:an har som standard ett elektroniskt ställbart chassie: EDC. Med EDC kan föraren ställa chassiets styvhet i tre lägen - den perfekta kombinationen mellan sport och komfort. För att få stopp på bilen så effektivt som möjligt har BMW försett M5:an med rejäla hålborrade skivor runt om.

En av de roligaste funktionerna på M5:an är utan tvekan "M"-knappen på ratten. Denna knapp kan nästan beskrivas som ett tivoli i miniformat. Som förare av M5 kan du nämligen själv konfigurera vad du vill ska hända när M-knappen trycks in. Som exempel kan du ställa in så att SMG-lådans drivelogic-funktion aktiverar det snabbaste växelläget, sportstolarna kramar om din midja maximallt, EDC:n aktiverar sitt styvaste läge och en varvräknare projiceras på vindrutan via Head Up Display-projektorn - allt detta genom att trycka på en enda knapp.

AutoPower hade möjlighet att sitta i och känna på nya M5 och våra omdömen var nästan enbart positiva. Bilen ser ännu brutalare ut i verkligheten än på bild och signalerar verkligen "Akta dig, jag vill förbi!". Interiört upplevs kvalitetskänslan som mycket hög, bortsett från plattan till växelkulissen som känns onödigt plastig, och som dessutom levereras plast med aluminiumlook även om resten av interiören är klädd med ädelträ. Varför inte bara göra även denna lilla detalj i samma material som de övriga prydnadslisterna i bilen?

Kvalitetskänslan i M5 upplevs annars som snäppet bättre än i de vanliga E60-bilarna, detta kan förmodligen delvis tillskrivas att bilarna vi provsatt var utrustade med individualpaket innehållande exempelvis totalt läderklädd kupé; även instrumentbrädan, handsfacken och mittkonsolen är klädda i skinn.

Förarmiljön i M5 är en mycket trevlig upplevelse. Ratten känns perfekt med paddlarna lätt åtkomliga vid fingrarna och tumgrepp på rätt avstånd. Även breddjusteringen för förarstolen gör att man kan kila fast sig och känna sig som fastgjuten.

Vi kan knappt bärga oss till vi får möjlighet att provköra detta monster!

*BMW 1-serien - en riktig premiumbil i kompaktklassen.

Ni som kan er BMW-historia vet att det på 60-talet var 00 och 02- serierna som räddade BMW från att gå i konkurs, eller nästan ännu värre att bli uppköpta av Daimler Benz! 00 och 02 var kompakta men samtidigt komfortabla och körglada bilar till rimliga priser och succén var ett faktum direkt. BMW hoppas på att man med 1-serien ska upprepa denna succé. 1-serien är på millimetern exakt lika lång som en BMW 2002, men innerutrymmerna är troligen dubbelt så generösa.

I standardutförande ser 1-serien ganska liten och nästan lite försynt ut. Den har inte samma respektingivande frontparti som sina större syskon. Tanken med detta kan kanske vara att man inte vill skrämma bort de kunder som föredrar en mer diskret look - och 1-serien är ju tänkt att bli en volymbil. BMW Uppskattar att 2010 kommer 50% av alla bilar som säljs i världen vara av just den kompakta storleken. Man kan dock få sin ettseriebil att se riktigt grym ut med hjälp av BMW:s egna aerodynamikpaket, helst kombinerat med 18" fälgar - det blir verkligen skillnad som natt och dag.

1-serien kommer i Sverige att lanseras med följande motoralternativ: 116i (116 hkr/150 nm), 120i (150 hkr/200 nm), 118d (122 hkr/280 nm) och 120d (163 hkr/340 nm). Samtliga modeller förutom 116i levereras med sexväxlade manuella lådor (sexväxlad automat med steptronic som tillval). Lådan i 116i är femväxlad.

AutoPower tycker förvisso att 1-serien är lite trång i baksätet, men i förhållande till bilens yttermått så får det sägas vara klart godkänt. Bilarna på mässan är överlag väldigt välutrustade med prylar som i vanliga fall bara hittas i betydligt större bilar, exempelvis elstyrda sportstolar i skinn med justerbara sidostöd (likt M5!), navigator, PDC och Bi-Xenon-strålkastare. Kvalitetskänslan är väldigt hög, på vissa punkter faktiskt bättre än de större modellerna. Sammantaget så gör detta att 1-serien känns som en riktigt lyxig bil trots det lilla formatet, och som sagt, med aerodynamikpaket blir den riktigt riktigt snygg!

*535d - Ny dieselmotor med bi-turbo.

BMW presenterar ännu en dieselmotor som till att börja med kommer att erbjudas i femserien, såväl sedan som touring. Motorn ifråga är på tre liters cylindervolym, och kan tack vare dubbla turbos ge inte mindre än 272 hkr och kanske mest imponerande: 500 nm redan vid 1.200 rpm och maximala 560 nm vid 2.000 rpm. Det innebär att denna motor har ett högre maximalt vridmoment än V10-motorn i M5!

Principen med biturbo går ut på att ett mindre turboaggregat tillåts arbeta vid de lägre varvtalen. När varvtalet stiger kopplas det lilla aggregatet bort, och luften leds in i en större turbo. På så vis tar man bort den annars så typiska och irriterande turbofördröjningen samtidigt som man håller bränsleförbrukningen nere. Den elastiska och kraftfulla motorn gör att 535d får väldigt fina prestanda: 0-100 går på knappt 6,6 sekunder! Räkna med att denna motor så småningom dyker upp även i 7-serien, X3 och X5.

*630i - Premiär för nya generationens sexcylindriga bensinmotorer.

Precis som med 535d så är det motorn som är den mest intressanta nyheten hos 630i. Detta är den första sexcylindriga motorn som är utrustad med BMWs unika valvetronicsystem vars funktion är att ersätta gasspjället med elektroniskt styrda ventiler. Valvetronic finns sedan tidigare på BMWs 4- och 8-cylindriga motorer och syftar till att höja effekten och samtidigt sänka förbrukningen.

Tack vare att man i denna nya generation av motorer gjuter delar av blocket i lättviktsmaterialet magnesium har man kunnat minska motorns totalvikt med 7%, samtidigt som man med hjälp av Valvetronic höjt effekten med 12% och sänkt bränsleförbrukningen med 12%. Trelitersmotorn lämnar nu 258 hkr och 300 nm - att jämföra med den nuvarande treliterssexan som har 231 hkr. Kombinerat med den lägre vikten borgar detta för en utmärkt kördynamik.

Till våren kommer den nya generationens 3-serie (E90), och även denna kommer att vara utrustad med de nya valvetronicsexorna. Det är ingen vild gissning att säga att inom ett år kommer samtliga sexcylindriga BMW att ha Valvetronic, och med tanke på att hälften av alla BMW som säljs i världen har en sexcylindrig motor så är detta något av en revolution!

*X3 2.0d - Ny instegsmodell i X-serien och 320Cd - första BMW-cabriolet med dieselmotor.

Dessa båda modeller är kanske inte så intressanta för oss i sverige, på grund av den våldsamt höga skatten på dieselbilar. I övriga Europa så är dock dieselbilar högintressanta. Överlag så har faktiskt 43% av alla BMW som säljs dieselmotor! I exempelvis Italien straffbeskattas alla bilar med över 2 liters cylindervolym, så en inte allt för vild gissning är att framför allt X3 2,0d kommer bli en storsäljare där.

*BMW H2R - Vätgasdriven konceptbil med toppfart på över 300 km/h

BMW visar även stolt upp en vätgasdriven konceptbil som för bara några dagar sedan nådde en rekordfart på över 300 km/h på en testbana i Frankrike. Under presskonferensen avtäcktes bilen under stort ståhej. Det tidigare rekordet sattes av en Ford Focus driven av bränsleceller, som nådde en toppfart på 143 km/h. Det är självklart roligt och imponerande att BMW lyckats konstruera en vätgasdriven V12-motor med riktigt bra prestanda, men det dröjer nog länge tills vi får se vätgasdrivna bilar i bilhallarna.

Text: Kalle Hansen och Tommie Goldhammer
Foto: Jan Söderman 


Publicerad 2009-03-09 13:12. Uppdaterad 2009-03-09 13:12.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser