Paris 2018

Parissalongen är på hösten vartannat år, men i var enligt uppgift BMWs medverkan inte spiksäker förrän ganska sent. Mässornas storhetstid har nog kommit och gått, för i år är det rekordmånga stora tillverkare som lyser med sin frånvaro. Dit hör Volkswagen, Subaru, Volvo, Mazda, Mini, Mitsubishi, Ford, Nissan, Bentley, Lamborghini, Fiat Chrysler och dess märken Alfa Romeo och Jeep. Gissningsvis hängde BMWs medverkan på om man fick fram någon stor lansering, och världspremiären av sjunde generationens 3-serie (G20) är nog att tacka för att BMW är på plats. Även X5 G05 är ny för en större publik, även om presentationen redan är gjord.

Världspremiär för sjunde generationens 3-serie G20
BMWs storsäljare och volymbil, 3-serien har redan nu fått en ersättare i form av sedanmodellen G20. BMW har ansetts ikappsprungen på flera områden och har verkligen ansträngts sig för att den nya modellen ska bli någonting extra. Nyutvecklad chassi-setup och sänkt vikt (55 kg) ska göra att 3-serien tar täten i körglädjesegmentet.

Tekniskt bygger G20 på den så kallade CLAR-arkitekturen, det vill säga samma plattform som de flesta BMW-modeller, ända upp till X7. Det lär ge stordriftsfördelar och ge 3-serien tillgång till finesser som bara funnits till större modeller. Exempelvis är luftfjädring fullt möjligt att bygga in.

Modellprogrammet börjar på 318i, med en 3-cylindrig motor på 1,5 liter, precis som förut. Toppmodellen tills vidare är M340i M Performance, åtminstone tills M3 G80 lanseras om något år. Däremellan finns ungefär samma modeller som förut, dock med prestanda och utsläpp förbättrade. Laddhybriden 330e spetsas till och lär få en systemeffekt på runt 280 hk och en räckvidd på enbart el på 60-80 km. En klar förbättring alltså. Det ryktas även om en 325e med liknande räckvidd men något blygsammare prestanda, och det kan ju bli en storsäljare med rätt prislapp, och vi i Sverige kan ju verkligen hoppas den kommer som touring den här gången.
 

X5 G05 världspremiär
Nästa stora nyhet är X5 G05, som ersätter F15 efter endast cirka 5 års produktion. Lite större på alla ledder och är uppe och nosar på 5 meters längd. Bagaget är marginellt mindre. Enda bensinmotorn som erbjuds till att börja med är xDrive40i, en turbomatad treliterssexa som levererar 340 hk. xDrive50i med 4,4 liters V8 kommer tydligen inte att säljas i Europa, i vart fall inte från början. Dieselalternativen är xDrive30d på 265 hk, och M50d, också med en treliterssexa men där plockar man ur hela 400 hk.

En senare modell som blir mycket intressant är xDrive45e, som ersätter 40e. Till skillnad mot föregångaren har 45e en sexcylindrig bensinmotor, och ihop med elmotorn levererar den en systemeffekt av 394 hk. Det ger klart förbättrad prestanda och 0-100 på 5.6. Väljer man att köra enbart på el blir såklart prestanda klart blygsammare, men å andra sidan kan man under gynnsamma förhållanden komma upp till 80 km på el.

Som extrautrustning kan man exempelvis få laserljus och dubbla mugghållare som kan värmas och kylas individuellt efter behag. Vidare finns möjligheten att helt slippa nyckel och använda smartphonen som nyckel. En annan detalj är att man på bilar med luftfjädring med en knapp i bagageutrymmet kan sänka fjädringen för att göra det lättare att lasta. Bortsett från att man kan höja den 40 mm från kupén om man så önskar. Ytterligare häpnadsväckande finesser är när man trycker på en knapp så fälls insynsskyddet ihop och sjunker ner under bagagerumsgolvet. Måste ses.

Premiär för Z4 G29
Z4 är redan visad på Pebble Beach i augusti, men här kommer den för en större publik. Den är också baserad på CLAR-plattformen och är utvecklad i samarbete med Toyota och kommer följaktligen att få ett syskon i form av femte generationens Toyota Supra. En mycket lyckad och kraftfull design. En viktminskning på 50 kg delvis tack vare att man gått från hardtoplösningen och använder en vanlig mjuk sufflett. Taket kan då öppnas och stängas på 10 sekunder i upp till 50 km/h och bagageutrymmet är 50% större tack vare detta.

Modellprogrammet kommer att starta på sDrive20i och toppas med sDrive40i på 335 hk. Inga dieselvarianter och inga hybrider såvitt man vet, även om de bikakemönstrade njurarna jämfört med de vanliga parallella ribborna ger lite elbilsvibbar.

 

8-serie Coupé G15
G15 är också visad tidigare, nämligen på Le Mans i juni. Kommer att lanseras som Gran Coupé och Cabriolet. Fantastiskt elegant formgiven och har alla förutsättningar för att bli en framtida klassiker. Utvecklad på CLAR-plattformen och med mycket kolfiber i chassi och kaross. Motoralternativen såhär i början är 850i xDrive på 523 hk som stormar 0-100 på 3,7 sek och en dieselvariant avsedd för Europa, 840d som har en sexa på 315 hk som behöver 4,9 sek för att nå 100 km/h…
 
M5 Competition
625 hk. 0-100 3,3 sek, 0-200 10,8 sek. Vridmoment 750 Nm från 1800 till 5700 rpm. Uppstyvat chassi som är sänkt 7 mm, M xDrive genom en M Steptronic åttastegad automatlåda. Snygg som attan i Dark Frozen Grey Metallic.
 
i3/i3S (120 Ah)
Nu börjar BMWs lilla elbil bli riktigt användbar. Batteriet innehåller 42,2 kW/h vilket gör att man ska ta sig uppemot 250 km på en laddning. För svenska förhållanden med vinterkyla och annat får man nog dra av 100 km, men 150 km är gott nog för de flesta. i3 gör 01-00 på 7,3 och i3s är lite bättre på 6,9. Ny exteriörfärg är Jucaro Beige Metallic med Frozen Grey accents som ersätter Protonic Blue Metallic med Frozen Grey accent.


I övrigt var det inte många bilar här, räknade till ett tjugotal. Mycket liten monter, och har BMW ingen stor lansering om två år så känns Parissalongen i farozonen. Men den som lever får se.

Text: Jan Söderman
Foto: Erik Wikenhed
CHO: Tommie Goldhammer


 

 


Publicerad 2018-09-30 10:33. Uppdaterad 2018-09-30 10:33.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser