BMW på bilsalongen i Paris 2014

Årets stora bilhändelse har precis gått av stapeln i Paris. BMWs presskonferens bjöd inte på några direkta överraskningar, men två redan aviserade modeller hade världspremiär i Paris: X6 och 2-serie cabriolet. Ytterligare en modell som vi tidigare berättat om hade fransk premiär, nämligen 2-serie Active Tourer.
 
BMW X6
Nya X6 är både större, snålare, smidigare och rymligare än sin föregångare. Dessutom har designen uppdaterats till gällande snitt med framlyktor som möter njurarna i grillen och gälar bakom framhjulen för att minska luftmotståndet. Bakdelen har fått ett klart mer attraktivt formspråk och känns mer harmonisk i linjerna.
 
Invändigt har kvalitetskänslan höjts ytterligare ett snäpp och materialval och färgkombinationer känns mycket väl avvägda. Instrumentpanelen är elegant utformad och sätena har fått ett uppdaterat utseende. Baksätet är lite rymligare än tidigare och efter en snabb provsittning kunde vi konstatera att man sitter bekvämt om man är under 185 cm lång. Är man längre än så riskerar man att få det lite obekvämt.
 
X6 lanseras i december i år och kommer från start säljas med tre motoralternativ: xDrive50i med 450 hk bensin-V8:a, xDrive30d med 258 hk dieselsexa och M50d med dieselsexa och trippelturbo på 381 hk. Under våren 2015 kommer ytterligare två motoralternativ adderas: xDrive40d (dieselsexa, 313 hk) och xDrive35i (bensinsexa, 306 hk). Alla nya X6 kommer med xDrive fyrhjulsdrift som standard och åttaväxlad sportautomatlåda.
 
X6 bjuder inte på några nya utrustningsalternativ utan det är redan känd och beprövad teknik i en attraktiv och tuff paketering. En rad tillval kan göras bland annat adaptivt chassi, stereo med surroundljud från Bang & Olufsen och onlinetjänster av olika slag inom begreppet Connected Drive.
 
BMW 2-serie cabriolet
Den andra världspremiären i Paris var cabrioletvarianten av 2-serien. Jämfört med föregångaren 1-serie cabriolet är den nya modellen dryga 7 cm längre, knappa 3 cm bredare och axelavståndet har vuxit med 3 cm.
 
2-serie cabriolet kommer att landa hos BMW-handlarna i vinter och till en början kommer fyra motoralternativ vara tillgängliga: M235i, 220i, 228i och 220d. M235i har samma 326 hk bensinsexa som 2-serie coupé. 220i och 228i har 2-liters bensinfyra med turbo och 184 respektive 245 hk. Slutligen har vi 220d med den nya 2-liters dieselmotorn på 190 hk. M235i är den första cabrioletmodellen som fintrimmas av avdelningen BMW M Performance. Med dessa motorer är nya 2-serie cabriolet upp till 20% snålare. Samtliga motorer kan utrustas med åttaväxlad automatisk växellåda och i fallet M235i är den av typen sportautomat.
 
Suffletten kan fällas upp och ned i hastigheter upp till 50 km/h och det finns tre färger att välja bland: svart (standard), antracit (tillval) eller brun (tillval). Precis som med 1-serie cabriolet behåller 2-serie cabriolet det lite speciella utseendet som skall påminna om ett båtdäck. 2-serie cabriolet är väldigt tilltalande både med taket uppfällt och nedfällt.
 
BMW hävdar att nya 2-serie cabriolet är 20% mer vridstyv än föregångaren och hur det upplevs i praktiken får vi återkomma till efter provkörning. När det gäller lastkapaciteten så är den relativt bra eftersom tygsufflett är mer kompakt och BMW har även gjort genomlastningsluckan hela 15 cm bredare, numera 45 cm.
 
Invändigt påminner 2-serie cabriolet mycket om coupé-versionen med ett par skillnader. Som tillval erbjuds en värmeavstötande läderklädsel som använder något som kallas SunReflective teknik. Vidare är den standardmonterade klimatanläggningen nu smartare och tar hänsyn till fartvindens inverkan på temperaturen när suffletten är nedfälld.
 
På utrustningssidan kan flera nya tillval göras, bland annat inom ConnectedDrive. En helt ny funktion kan som tillval automatiskt uppdatera kartmaterialet i Professional-varianten av navigationssystemet. Det kallas "over the air" och innebär att bilen laddar ned uppdaterat kartmaterial över mobilt datanät fyra gånger per år.
 
BMW 2-serie Active Tourer
I Geneve i våras hade 2-serie Active Tourer premiär. Modellen har precis dykt upp hos återförsäljarna och den är unik eftersom den som första BMW på väldigt många år är framhjulsdriven. I Paris var det fransk premiär för Active Tourer, men även världspremiär för tre nya motoralternativ samt fyrhjulsdriften xDrive.
 
216d Active Tourer har en ny trecylindrig dieselmotor på 1,5 liter och 116 hk. 220d Active Tourer får den nya 190 hk starka 2-liters dieselmotorn. Denna modell kan även kombineras med fyrhjulsdrift i 220d xDrive. På bensinsidan hittar vi tillskottet 220i med den kända 2-litersfyran på 184 hk och slutligen kommer den redan lanserade modellen 225i kunna kombineras med xDrive.
 
Nya motorer i BMW 5-serien
De två instegsmotorerna på dieselsidan 518d och 520d har båda fått effekten höjd. Nu har 518d 150 hk och ett vridmoment på 360 Nm och 520d 190 hk och hela 400 Nm. Liksom tidigare kan 520d utrustas med xDrive.
 
BMW X5 eDrive Concept
Fokus blir allt större på förbrukning och i synnerhet då i större bilar som av naturliga skäl drar mer bränsle än små. I X5 eDrive Concept visar BMW en lösning där en fyrcylindrig 2-liters bensinturbo på 245 hk kombineras med en elmotor på 95 hk. Det ger en räckvidd på ca 3 mil och en toppfart på 120 km/h när bilen körs på enbart el. I den stundtals omtvistade EU-körcykeln ger denna hybrid en snittförbrukning på bara 3,8 liter/100 km.
 
ConnectedDrive
Vi har tidigare berättat om den nya möjligheten med uppdatering av navigationskartor över mobilt datanät som lanseras i och med 2-serie cabriolet. Detta möjliggörs tack vare att kommunikationsenheten får 4G-teknik (LTE) istället för tidigare 3G.
 
Men fler spännande tillbehör och tillval finns runt hörnet hos BMW. Inom kort kommer BMW lansera en intelligent mobilhållare som tack vare koppling till bilens datasystem möjliggör nya spännande appar till telefonen. Det kan handla om en app som visar färddatorinformation eller servicestatus. BMW-representaten var lite svävande med detaljer kring produkten, men en mycket intressant detalj var att mobilhållaren skall kunna eftermonteras även i äldre bilar.
 
BMW visade även en prototyp av en kameralösning av "ryss"-typ där en kamera med skärm fäst i framrutan kombinerad med en slavkopplad kamera i bakrutan ger visuell information om vad som händer framför och bakom bilen. Informationen kan sedan spelas in, antingen kontinuerligt eller när något händer. Det finns även ett parkeringsläge som startar inspelning om bilen blir påbackad när den står parkerad.
 
Slutligen frågade vi BMW om strategierna kring BMW Apps, Apple CarPlay och Android Auto. BMW kunde inte bekräfta någon tidsplan för införandet men de sade att de bevakar tekniken och att nästa generation ConnectedDrive kommer att stödja CarPlay. De kunde dock inte säga när och vi vilken modell detta blir aktuellt.
 
 
2014-10-02
 
Text: Mattias Karlström
Foto: Erik Wikenhed

Publicerad 2014-10-01 11:04. Uppdaterad 2014-10-01 11:04.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser