AutoPower på bilsalongen i Paris 2010
På årets upplaga av Paris Mondial de l’Automobile 2010 fortsatte BMW på sitt numera välkända koncept med fokus på bilar där körglädjen kommer i första rummet, kombinerat med låga utsläpp och bra bränsleekonomi.
Ian Robinson från BMW ledde presskonferensen som startade strax efter lunch och började med att berätta om BMW:s framgångar under 2010. Fram till augusti 2010 har BMW, Mini och Rolls Royce har sammanlagt ökat 12,5 procent jämfört med samma period 2009. Den kinesiska marknaden har utvecklas starkt och enligt prognoserna kommer över 120.000 bilar att säljas till Kina under 2010. Totalt sett räknar man med att sälja över 1,4 miljoner bilar under 2010 vilket är en uppgång med 10 procent jämfört med 2009.
Bidragande till dessa positiva siffror står bland annat nya 5-serien F10 som redan har sålts i 65.000 exemplar sedan den lanserades i mars, och även försäljningen av X1 har överskridit förväntningarna.
Som den största nyheten på årets Parissalong kan främst världspremiären av nya X3 nämnas, men även konceptet av 6-serie Coupé. Dock liknade konceptet väldigt mycket en produktionsfärdig bil vilket även bekräftades på presskonferensen och vi får väl gissa att nya 6-serien troligen kommer lanseras under nästa år.
Mindre, men långt i från obetydliga nyheter är att 5-serien F10 och F11 numera får anses som komplett i och med att M-sportpaket nu är tillgängligt, samt att X-drive nu kan levereras tillsammans med de flesta motoralternativ. Lite märkligt dock att ingen av 5-seriebilarna på plats hade M-paketet, så kommentarer kring hur det ser ut i verkligheten får vi vänta med tills längre fram.
BMW Concept 6-serie
När konceptet av nya 6-serie Coupé skulle visas under presskonferensen rullades en BMW 3.0 CSL Coupe från 1971 in för att illustrera att nya 6-serien kommer bli en typisk klassisk, stor BMW-Coupé. Lång motorhuv, lång hjulbas och korta överhäng kännetecknar designen. Körglädje och exklusivitet är ledorden, och nya 6-serien kommer att fortsätta en lång tradition av sportcoupéer från BMW.
Interiören är präglad av lyx och nyskapande och består av noga utvalda material av högsta klass.
När den färdiga bilen presenteras kommer den vara mycket lik konceptet, och givetvis kommer den även innehålla teknik från BMW Efficient Dynamics. Några detaljer om den tekniska specifikationen nämndes inte, men det är väl inte speciellt vågat att gissa att toppversionen kommer vara bestyckad med en överladdad V8.
BMW X3
Den nuvarande BMW X3 presenterades 2004 och placerade BMW i ett nytt segment av "sportiga aktivetets fordon" något under den större X5an. Gamla X3 blev snart en populär storsäljare, och den nya modellen har goda chanser att fortsätta framgången. Den nya modellen är en helt ny bil, men med de för biltypen sportiga köregenskaperna som kännetecknat gamla X3 bevarat.
Invändigt har nya X3 blivit rymligare än föregångaren både för passagerare och bagage, och interiören innehåller gott om avläggningsytor, mugghållare och smarta förvaringsfack.
Designmässigt är släktskapet med gamla X3 tydligt, även om det är fråga om en helt ny bil. Personligen föll mig aldrig den gamla X3 speciellt i smaken även det blev bättre med faceliften som kom 2007, men den nya ger ett betydligt mycket mer kraftfullt intryck. Även interiören har lyfts flera steg både i fråga om design och kvalitetskänsla.
På motorsidan hittar man i X3 20d Xdrive den välkända 2-liters dieselfyran som även återfinns i 3- och 5-serien. Den levererar 184 hk och 380 Nm vilket ger en prestanda 0-100 km/h på 8,5 sekunder och en toppfart på 210 km/h. Förbrukningen stannar på 5,6 liter per 100 km, och CO2 utsläppen håller sig på 149 gram per kilometer vilket är klassledande inom segmentet. Flaggskeppet i modellserien är X3 xDrive35i med en 3-liters överladdad bensinsexa på 306 hk och den levereras med den nya 8-växlade automatlådan som standard. En annan nyhet är att start/stopp-funktion nu kan kombineras med automatlåda vilket inte tidigare varit möjligt.
Nya X3 är också standardutrustad med BMW:s berömda 4-hjulsdrift xDrive vilken i nya X3 är vidare utvecklad för att oavsett underlag alltid ge bästa väggrepp, men även leverera körglädje.
Chassiet är helt omarbetat jämfört med den tidigare modellen, och kan även kombineras med Dynamic Damping Control. Detta är ett system där föraren elektroniskt kan välja mellan 3 olika chassiesättningar, Normal, Sport samt Sport+ där de 2 sistnämnda kommer till användning vid aktiv körning. Bytet mellan de olika lägena görs via en knapp på mittkonsollen. Electronic Power Steering (EPS) är för första gången i en X-modell tillgängligt i nya X3, vilket leder till förbättrad styrkänsla.
Nya X3 kommer kunna levereras med ett flertal innovationer inom området som kallas BMW Connected Drive. Bland annat kan Head Up Display, adaptiva strålkastare, helljusassistent samt radarfarthållare nämnas. Vidare finns navigationsystem med hårddisk, panoramasoltak och automatiskt bagagelucka för den som är villig att betala. M-sportpaket kommer kunna beställas från våren 2011.
X3 i sin senaste upplaga kommer börja levereras ut till de första kunderna i början av november, och det skall bli spännande att se hur den står sig i konkurrensen inom sitt segment, men vad vi hittills sett bådar det gott.
Nya motorer samt xDrive till 5-serien
5-serie i sin senaste touringupplaga kallad F11 stod naturligtvis på Parissalongen, men denna var naturligtvis ingen större nyhet då den hade Sverigepremiär redan 18 september. F11 representerades av en 535d touring i Indiviualutförande där inte många kryss i utrustningslistan hade lämnas blanka. 535d känner vi till sedan E60, men i F10/F11 är den nyutvecklad och lämnar numera en effekt på 300 hk och ett vridmoment på 600 Nm.
Som nyhet kan också nämnas att F10/F11 numera kan levereras med BMW fyrhjulsdrift xDrive. Modellerna 530Xd och 535Xi touring blir tillgängliga under våren 2011, och som toppmodell kommer 550Xi med överladdad V8 på 407 hk. xDrive kommer även i GT-modellen av 5-serien även där 550Xi GT är toppmodellen.
M-paket kan numera också beställas till F10/F11, men som tidigare nämnts fanns ingen bil utrustad med detta att beskåda.
En ny spännande innovation kallas för "handfree tailgate opening" och finns till både F10 och F11. Detta är en del av det nyckellösa systemet Comfort Access, och möjliggör öppning av bagageluckan genom en rörelse med foten. Under den bakre stötfångaren sitter sensorer monterade som registrerar rörelser. Praktiskt när bilen skall lastas och man kanske har händerna fulla, då räcker det med en rörelse med foten under stötfångaren för att bagageluckan skall öppnas. Detta tillval blir tillgängligt från våren 2011.
BMW Efficent Dynamics
Efficent Dynamics är ju ett välkänt begrepp inom BMW-världen sedan några år tillbaka, och detta var givetvis ett tema även på årets Parissalong. Som vanligt står Efficient Dynamics för låg förbrukning och låga utsläpp med bibehållen prestanda, och utvecklingen inom detta område sker kontinuerligt. Ett exempel på detta är som tidigare nämnts att automatlåda numera är tillgängligt tillsammans med Start/Stopp-funktionen. Även elektronisk servostyrning leder till minskat energibehov och därmed lägre förbrukning. BMW fortsätter även med arbetet med vätgas som drivmedel som alternativ till bensin och diesel.
Från hösten 2010 uppfyller samtliga BMW:s dieselmodeller avgaskraven för Euro 5, och med tillvalet BMW Blue Performance technologi uppfyller redan flera modeller Euro 6 kraven som träder i kraft 2014. BMW Blue Performance techology är tillgängligt i modellerna 530d, 530d touring, 320d och 320d touring samt även 730d.
BMW AcitiveHybrid technology är också en del av Efficent Dynamics och finns i 7-serien och X6 där den senare fanns på plats i Paris.
Ett steg längre än hybridbilarna är BMW Concept Active E som är en ren elbil baserad på 1-serie Coupe. Eldriften leder till att koldioxidutsläppen är noll, och de 4 sittplatserna i vanliga 1-serie Coupe finns bevarade samtidigt som bagageutrymmet fortfarande rymmer 200 liter. Batterierna av lithium-ion-typ är helt integrerade i bilens konstruktion, och elmotorn ger 170 hk samt ett vridmoment på 250 Nm direkt från stillastående,
Det rullar för närvarande ett antal av dessa prototyper i daglig trafik i olika länder, för att utvärdera hur eldriften fungerar i vardagslivet. Resultatet följs upp och används vid utvecklingen av den eldrivna BMW City-bil som enligt planeringen väntas gå i produktion 2013.
BMW Connected Drive
BMW Connected Drive är samlingsnamnet för ett antal innovationer som syftar på att optimera komfort, infotainment samt säkerhet. I Paris visades en ny typ av integrerad baksätestelefon för 7-serien, som även fungerar som en Wifi kopplingspunkt och möjliggör trådlös uppkoppling i bilen för den som använder laptop eller Apple Ipad under färd. BMW presenterade även ett nytt Bluetooth-interface som är speciellt anpassad till Apple iOS 4 för de kunder som använder sig av iPhone 4. Även en iPod-out funktion visades som underlättar användade av olika Apple musikspelare tillsammans med bilens ljudsystem.
Personliga reflektioner kring årets Parissalong
BMW bjöd på det här årets Parissalong på många spännande innovationer, men min personliga uppfattning är ändå att det ändå kändes lite som en mellanperiod mellan de verkligt stora nyheterna. Nya 5-serien och dess versioner har presenterats tidigare under året, nuvarande 3-serien är fortfarande aktuell och en ny modell av 1-serien lär troligen dyka upp först under 2011, men det är ändå tydligt att mycket är på gång framöver.
Världspremiären av nya X3 får ses som den största händelsen i Paris och det känns som BMW har lyft X3 rejält i fråga om design och kvalitetskänsla i jämförelse med föregående modell. X3 har ju varit en populär modell i Sverige och det tror jag den nya också har förutsättningar att bli.
6-seriekonceptet var spännande att se och gissningsvis ligger en produktionsfärdig bil ganska nära, troligen under nästa år. BMW visade ju ett antal nya tekniska innovationer och troligtvis kommer nya 6-serien innehålla dessa och ännu fler när den presenteras.
På M-avdelningen visades endast M3 i Coupé- och Cabrioletversion och inte 1-serie M Coupe som det från vissa håll spekulerats i. M5 i F10-version dröjer ju också ytterliggare ett tag, men blir garanterat värd att vänta på.
I övrigt kan mest finputsning av Efficent Dynamics som ett generellt tema nämnas, men det blir tydligare och tydligare att rena elbilar troligen inte ligger mer än några få år i från produktion.
Hela bilbranschen inklusive BMW är inne i ett skede där inget sparas i syfte få ner bränsleförbrukning och utsläpp, men det är roligt att se att BMW aldrig låter prestanda och körglädje komma i kläm.
Jag är övertygad om att vi har en spännande utveckling att se fram emot!
2010-09-30
Text: Johannes Lundin
Foto: Erik Wikenhed
Se även övriga bildreportage från mässan: