Hasso på Donington Park

Ett glatt gäng på 15 personer lämnar Skavsta på fredag eftermiddag för att hoppas få se Marcus ”Macke” Ericsson  knipa en seger i årets sista race i Brittiska F3 serien eller åtminstone säkra femteplatsen i mästerskapet.
Pappa Tomas, morfar Seved, 3 kompisar till Marcus samt andra vänner o bekanta , mest långväga är sponsorer från Lycksele som bilat ca 80 mil till Skavsta.
Flyget går till Birmingham och därefter i 3 hyrbilar till Holiday in Express i Derby.
Donington Park ligger några mil söder om Nottingham, utanför banan i de vackra omgivningarna syns Donington Hall byggd 1793.
Banan kommer under 2009 att investera miljarder i utbyggnad och upprustning för att köra Brittiska Formel 1 istället för Silverstone 2010.
Bild 1-4.
Inga segrar i år för Marcus men 4 andra plaster och en 3dje han har 2 poäng upp till 5 platsen vilket är målet. Tyvärr lite för mycket stolpe ut i år.
Carlin Motorsport bilarna med Alguersuari , Hartley ,Turvey har varit överlägsna och nästan omöjliga att komma till tals med.
Carlin  satte sina bilar i en dyr vindtunneltest  inför säsongen, samt att de har en egen lösning på ljuddämpare och mycket bra förare.
De tre förstnämda gör upp om årets totalseger i sista racet, två av dom Alguesuari och Hartley ingår i Redbulls satsning på kommande Formel 1 förare.
Bild 5-8.
Vi lotsas in i depågaraget där sista putsen läggs på  Mackes F3a.
F3 spec. http://www.fortecmotorsport.com/f3_thecars.asp
Ur den stora trailern som rymmer det mesta och där även bilarna fraktas kommer Marcus glatt ut och hälsar på alla.
Även vår Lokaltidning Nerikes Allehanda slår på stort med bevakning och mittuppslag både söndag o måndag.
Motorskribenten Henrik Brändh och fotografen Pavel Koubek får sig en första pratstund med Marcus.
Bild 10-13
Först kvalet igång Marcus sätter hyfsad tid i inledningen, efter 12 minuter blir det gul flagg pga. en avåkning, så Marcus slår av på tempot för att inte göra samma misstag som på Brands Hatch där han straffades för att lägga snabba varv vid gul flagg och fick tidstillägg vilket gav en tappad pole position.
Tyvärr bryr sig inte de andra om detta utan de blåser på för fullt och sätter sina tider.
När kvalet är över går Marcus och teamet direkt upp till tävlingsledningen och lämnar in protest, tyvärr för man inget besked alls om detta utan det kommer sent ett PM att inför nästa kval ska inga tider räknas om det blir gulflagg.
Murfhys lag eller nått sånt.
Pappa Tomas o mentor Kenny diskuterar en del kring detta, kvaltiden räcker dock till en åttonde placering.
Bild 14-18
Nu är det 4 timmars väntan till nästa kval, under tiden kan man kika och LYSSNA på gobitar. Brittiska GT serien med Ferraris, Vipers, Lamborghini, Aston Martin som värmer upp för söndagens 2 timmars race, tonerna är obeskrivliga måste höras.
Formel Ford samt Ginetta cup körs också.
Bild 19-22
Dags för kval 2 det börjar dugga en del i början och regnet ökar på så det blir byte till regndäck för en del men när Macke rullar in i depån så har han femte bästa tid.
Lite gladare miner och en macka och lite snack med de trevliga Lyckselesponsorerna från Hedlunda industri, vi sydlänningar undrar vad dom har på sig på vintern när det blir kallt.
Därefter är det dags att lämna banan, jag tackar dubbelvikt vänligen vår hyrbilschaufför Henrik för att han öppnar passagerardörren år mig …..
Bild 23-27
Dagen avlutas med middag på Old Orleans Bar tvärs över gatan från hotellet,
självklart får ”barnen” ballonger.
 
Dag 2.
Efter en rejäl frukost på hotellet så tackar jag återigen dubbelvikt vår hyrbilschafför Henrik för att han öppnar passagerardörren åt mig…….
Det är dimmigt första biten men Navigonen funkar klockrent även i dimman, den har dock lite andra vägval än Tomtom som finns i en annan bil, i mitt tycke smartare val slipper en del kostigar och kortare vägval. Bägge är inställda på snabbaste väg , dött lopp i den bemärkelsen.
Kör man fel så inte beror det på Navigatorn.
Solen kommer fram, det har regnat på kvällen så det första racen går på regndäck, men när det är dags för F3 race 1 så är det 22 grader varmt och strålande solsken.
Bild 28-32
Mycket pyssel vid starten, det ska filmas glöm för all del inte att kika på TV4sport  Tisdag 21/10 kl 22.00, de sänder F3 ju från Donington Park.
Kenny kommer med sista peptalket innan starten som vanligt.
Bild 33-35.
Koncentration före start, Marcus har ju haft lite problem med att få till riktigt bra starter några gånger under säsongen så det är alltid ett orosmoment.
Racet avlöper ganska odramatiskt Macke är inte nöjd med bilen och rullar in i depån som åtta.
Atte Mustonen är sjua och ökar på sina poäng med en pinne till mot Marcus, men Atte har bara 13 kvaltid i nästa race så femteplatsen finns inom räckhåll ändå.
Tre Carlinbilar i topp . Alguersauri, Hartley o Turvey.
Tyrvey som får det jobbigt då han bara har kvalat som 14 bil till nästa race och här hänger mästerskapet på en skör tråd för honom..
Bild 36-38.
Kompisarna ”terrar” Marcus ,ifrågasätter varför han kör så sakta för, att han inte använde blinkers för att köra om och en massa annat, men han bara skrattar, tycker det är kul  att polarna kommer och hälsar på, även banans minsta Marcussupporter tittar in.
 
 

Dags för start igen. Bild 39-44
Marcus rullar fram till  femte positionen medans Alguersauri i Carlins Redbull bil rullar fram till pole position..
Fortec bilen bild 42 som svenske Hohenthal lämnade tidigare körs nu för första gången av Dean Smith en 20årig välmeriterad förare som var formulaBMW UK mästare 2005 och har kört Formula Renault mm med stora framgångar.
Han kvalade 4 o 10 körde till sig 2st 4 placeringar i racen, får Fortec fart på sina bilar genom vindtunneltester som ska utföras och behålla honom som förare blir dom riktigt farliga nästa säsong.
Jaime Alguersauri leder bekvämt från start till mål och kan defilera i mål med 4 sekunder till 2an Nick Tandy och 3an Sergio Perez i en Honda.
En hel del dramatik omkring Marcus när 3 varv återstår, så kör Oliver Turvey på Marcus i sin iver att försöka rädda sitt mästerskap, träffar Marcus bakhjul, bilen snurrar 360grader på banan, men kan fortsätta i rätt riktning medans Turvey åker av och förlorar till de motortokiga engelsmännens och sin egen förtret mästerskapet.
Marcus rullar i mål som sjunde bil men står i resultatlistan idag som sjätte placering med 141 poäng och en femte plats i mästerskapet så det målet införlivades med hjärtat i halsgropen.
Mediaintervjuer NA:s Henrik Brändh och TV.
Fortec teamet packar ihop efter sista tävlingen för året.
Marcus kommer tisdag att köra tester för Carlin Motor där han erbjudits plats nästa säsong och även företräda dom på Macao i november där Officiella VM för Formel 3 körs, funkar samarbetet så blir det nog Carlin Motorsport där en vinnarbil står ledig.
Att köra F3 ett år till är nog det som passar bäst, mera rutin att ha i ryggen innan en ev GP2 satsning är nog väldigt bra, en full F3 säsong kostar ca 10 miljoner och en GP2 säsong minst det dubbla.
Marcus racingkarriär har ju på två år gått spikrakt och fort, men allt bygger inte på en enastående talang utan även på rutin och det är nog bra om man utvecklar det tillsammans.
Kan han sitta i en vinnarbil nästa år och få några välförtjänta segrar och ha stolpe in i stället så ser nog fortsättningen mera naturlig ut.
Några timmar senare dyker Marcus upp på hotellet och hämtar upp sina kompisar för F3 party i Nottingham.
Vi syns vid frukosten och sedan är det dags att för Pappa, Morfar, kompisar och oss andra att ta farväl.
Jag får öppna passagerardörren själv idag……
Tack till Marcus, Kenny mfl och ALLA på resan för trevligt sällskap.
 
Övrigt på Donington Park.
Jag har aldrig sett så mycket lyx o sportbilar någonstans på en o samma gång förutom de stora bilmässorna som på Donington park.
Ser man 3 st Bentley på en o samma dag varav en cab, En vulgärfet RR,
Ferrari F40, Maclaren Mercedes, Lamborghinis i parti o minut så är allt vad bilfrosseri  kan vara tillfredsställt.
Den nya Sony DSC H50 kameran fick motioneras tillsammans med Panasonic Lumixen så håll till godo med detta.
 
Text och Bilder.  
Hasso@autopower.se

Publicerad 2008-10-20 10:32. Uppdaterad 2008-10-20 10:42.
Copyright © 1997 - 2021 www.AutoPower.se


Annonser