Besök på AC Schnitzer/Kohl Automobile


Besök på AC Schnitzer/Kohl Automobile 2002-06-26



Alla bilder är klickbara



5-seriekombi förädlas





A.R.T.-bilen





SC 30





SC 30 framifrån





Välkommen kände man sig





Designverkstaden





Michele Viandante, design





Z8





Handbromshandtag





Deras Z3 från Spa 24h





Den S3 C30 som provkördes





Även Mini Cooper stylas





Bromsar på en S3 C30





Bromsar på S3 A.R.T.





Karbonratt modell fet





Carinfotainment





AC Schnitzer-kronografer





E39 M5 DFC chassi





Front M5 E39





E46 sidospegel





E65 á la AC Schnitzer




Klockan ringer alldeles för tidigt tycker jag, det är ju min lediga dag! Hade det inte varit för mitt besök till AC Schnitzer denna dag så hade jag haft grymt svårt att gå upp klockan 06.45. Nåväl, efter en stadig frukost var jag redo att åka. Klockan hade hunnit bli 08.00 när jag knappade in Neuenhofstrasse 160, Aachen i navigatorn. Datorn visade att jag skulle anlända ca 08.40 och sträckan är cirka 55 km. Kanon, då har jag lite extra tid vid eventuell köbildning.

Det blir rätt roligt när man kör bil från Belgien till Tyskland då man inom loppet av ca 20 minuter hinner vara i både Belgien, Holland och Tyskland! Nåväl, efter kortare tid än beräknat anländer jag till Kohl Automobile/Schnitzer som ligger i ett stort industriområde i Aachen. Lokalerna som de förfogar över är enorma, lyckades inte ta något kort som visar det bra. Men för att få en uppfattning så har Kohl Automobile (som är BMW-handlaren) köpt upp BMW handlare i området för att bli helt dominant, vilket gör att de är ensamma inom en 8 mils radie = många potentiella kunder = STORA lokaler!

Stegar in i bilhallen och möts av rader med BMW och där väldigt många har någon typ av Schnitzer tillbehör. Antingen är det fälgar, speglar eller någon liten spoiler eller så är det rubbet. Efter lite dödande av tid med att kolla resten av lokalerna, där de även säljer 10 olika mc-märken med diverse tillbehör samt elektronik i form av stereo och även en helt separat Bang & Olufsen affär, ganska passande måste jag säga. Kohl driver även denna elektronikdel och den delen heter Teko Car Audio samt att de även har en biluthyrningsdel som heter Leiko.

Slutligen hittar jag en trappa som verkar leda upp till någon form av kontor och mycket glädjande ser halvvägs en skylt som välkomnar en viss Mr Gustavson Sweden, välkommen kände man sig. Ganska snart började det vattnas i munnen då det visade sig att överallt man tittade så fanns det glasmontrar med allt vad Schnitzer kan erbjuda från fälgar, kolfiberpaneler till klockor.

Efter lite dräglande i dessa montrar så anmälde jag mig till en sekreterare som bad mig sitta ner och vänta och att chefen för bland annat den skandinaviska marknaden alldeles strax skulle hämta upp mig. Efter en kort stund så kom en man fram till mig och presenterade sig som Michael Drawz, ansvarig för export försäljning till bland annat skandinavien, USA, England med flera.

Han tog mig till ett konferensrum där jag fick lite gott morgonkaffe och samtidigt fick kika på en video om hur det hela började. Det började med Wilhelm Kohl som startade bilförsäljning och detta sysslade han med framgånsrikt tills han under mitten av åttiotalet ville utvidga konceptet och börja med styling. Men inte vilken styling som helst utan något som skulle ligga på samma kvalitets nivå som original BMW. Han sökte och träffade efter en lång tids letande racinglegenden Herbert Schnitzer.

Dessa två herrar slog sina kloka huvuden ihop och 1987 startades "AC Schnitzer Automobile Technik". Med Kohls försäljningsorganisation och Schnitzers 26 mästartitlar inom racing på 36 år så påbörjades arbetet med att utveckla stylingprodukter och trimmning av motorer. Inom väggarna för Kohl/ACS så drivs även försäljningen av Opel som Wilhelm Kohls fru driver. Och även den kända stylingfirman Steinmetz, även detta för Opel som huserar under samma tak. Detta kom som en liten besvikelse för mig då jag inte direkt är något stort fan av Opel men M. Drawz var mycket tydligt med att poängtera att kvalitets- och prisskillnaden var stor.

Detta med kvaliteten var verkligen något som visade sig vara viktigt hos ASC, de erkände villigt att fler tillverkare har ofta nya kit för trimning/styling ute tidigare för nya modeller och även mer effekt men tyngdpunkten hos ASC är en kvalitet/driftsäkerhet som inte ligger orginalet efter, snarare tvärtom. Detta leder i sin tur ofta till lite längre utvecklingstider uppåt 9 månader innan produkter är klara att släppas på marknaden.

Detta hade man försökt förklara för en prins från ett arabland som inte förstod varför han inte kunde köpa den nya konceptbilen baserad på nya 7-serien vid Genevesalongen. Han menade att om den visas där så måste ju den kunna köpas! Som svar fick han att tidigast om 6 månader, kvalitet var ordet!

I Kohls lokaler finns även TüV som hyrt in sig, detta för att göra det lättare att testa och få nya motorlösningar godkända snabbt och effektivt nog. Nåväl efter lite videotittande och behövlig morgonkaffe så var det dags för en liten rundvandring. Vi började i administrationsbyggnaden där det är ett 20-tal människor som jobbar med allt från administration till export och försäljning. Sedan gick vi vidare och tittade lite i bilhallen där de bland annat hade en ACS A.R.T (Advanced Racing Technology) som inte går att köpa men som bla fungerat som testbänk för nya lösningar och produkter samt förstås fungerat som blickfångare på mässor.

Turen fortsatte till verkstaden. Dels den "vanliga" och även den lite mindre där nya Schnitzer tillbehör kommer på plats. Passerade även förbi lackverkstaden som låg alldeles bredvid Schnitzer-verkstaden, allt för att göra det smidigt vid byggande av bilar. Efter denna mastodontrundvandring som även omfattade Opeldelen (vilken jag inte tänker gå in i detalj på..) var det dags för det jag väntat på hela dagen, provkörning! Tanken var först att jag skulle få köra en ACS3 C30 touring men då denna var upptagen så blev det en cab istället och just idag så passade det kanon då himlen lös blå och temperaturen låg på cirka 27 grader.

Mr Drawz beklagade sig över att bilen var så smutsig, något som bara flög förbi då jag nu ville komma iväg. Började som passagerare, så ned med den helelektriska cabben och igång med spisen. Det första som slog mig var att som cab ägare får man förmånen att njuta än mer av ljudet som kommer ur Schnitzersystemet än vad jag kan i min bil. En annan härlig detalj är att man hör ett svagt vinande under tomgången från kompressorn, grymt coolt.

Så vi rullar iväg lite sakta och målet för resan är ett områden en halvtimme söder om Aachen som heter Eifel, vilket består av ett väldigt vackert kuperat skogsbeklätt område med riktiga serpentinvägar inklusive 180-graders böjar.. Efter en del turer igenom stadsområden så bär det till slut iväg ut på landsbyggden och nu öppnas spjällen för fullt, och 330 motorns redan härliga ljud tillsammans med kompressorns ylande gör att man får gåshud.

Så vi börjar närma oss Eifel och det är min tur att köra. Sätter mig på plats i bilen och första intrycken är att man känner igen mycket från min bil, dock med ett par skillnader. Bland annat så sitter det en hastighetsmätaren graderad till 310 km/h, en ratt som minst sagt kan kallas för fet, med små urgröpningar kl 14.45 för tummar och handloberna. Denna ratt kan beställas till alla bilar med airbag. Schnitzer monterar av din ratt och skickar den till Italien där den byggs om till det facila prisert av ca 1.000 euro! Och det tar runt 4 veckor.

Så ner med kopplingen och hjälp vilket mostånd. Jämförelsevis så känns kopplingen i min bil som på en Nissa Micra. Det är verkligen en köttig koppling men det känns bra att man satsat på att förstärka prylarna. I med ettan och fullt blås, bilen drar fullkomligt hysteriskt. Det känns som kraften aldrig ska ta slut. Efter ha jobbat igenom växlarna upp till femman hamnar jag bakom en traktor och det är dags att ta det lite lungt, men efter en kort stund dyker en lång fin raka upp och jag taggar ner till trean och motståndet som finns när växeln ska i känns igen från min shortshift låda då det är samma. Omkörningen går verkligen fort, tycker att kombinationen sexcylindrig motor och kompressor är klockren.

Nu börjar vägen svänga härligt och jag får veta att nu har vi kommit fram till Eifel och de följande 15 minuterna är bland de roligaste jag haft med en bil. Rakt fram 100 meter och du hinner komma upp på trean och dra lite innan modet tar slut och det är dags att bromsa och i vissa fall växla ner till ettan för att ta en 180 graders sväng.

Så här fortsätter det, 50-100 m rakt fram, vänster kurva 90 grader rakt fram igen höger 90 eller 180, otroligt roligt. Kan verkligen rekommendera de som har vägarna förbi runt Aachen och ska söderut att ta denna väg. Finns även väldigt fina vandringsstråk om fru/flickvän inte skulle klara så avancerad kurvkörning utan att bli åksjuk. Detta område används även av testförarna på schnitzer för att testa nya bilar, stötdämpare etc.

Eften en kort glasspaus så bär det åter mot Aachen och huvudkontoret, jag sitter återigen som passagerare och njuter av värmen, ljudet från kompressorn och drömmar om vad man ska göra med sin bil, förmodligen också med ett leende som sträcker sig över hela ansiktet.

Tyvärr finns inte detta kompressorkit för 2.8 liters motor utan endast för 3-liters motorn. Förmodligen kommer kittet även utvecklas för 2.5 liters motorn. Priset för satsen är ca 7.000 euro exklusive montering och då ingår förutom kompressor även förstärkning av koppling och växellåda samt nya instrument med Schnitzer logga och hatighetsmätare graderad till 310 km/h.

Åter tillbaks och vi avslutar där vi började med en liten kopp kaffe i konferensrummet och lite löst snackande. Jag tänkte inte berätta detaljerat om varje modell men man kan väl grovt säga att det finns motortuning till i princip alla modeller som är aktuella nu inklusive dieselmaskiner.

Övriga stylingprodukter finns även tillgängliga till äldre modeller. Det man säljer mest av är hjul och fjädrar/dämpare. Man arbetar väldigt nära med BMW Tyskland och är "godkänd" leverantör vilket gör att original garantier gäller. Och just i Tyskland så säljer man enbart genom BMW-handlare medans situationen i andra länder är annorlunda. Målet just nu var att eventuellt etablera separata Schnitzerhandlare i USA då detta som sagt är den största marknaden.

Detta besök var väldigt bra organiserat från ACS/Kohl och jag uppskattade det enormt, så har ni möjlighet någon gång att besöka ACS, Alpina eller något liknande företag så kan jag varmt rekommendera det. Dagen avslutades med att jag tackade för mig genom att överlämna en AutoPower kaffemugg som blev väldigt uppskattad. Då var det dags att packa sig hem mot Belgien igen och efter provkörningen av AC 30:an så måste jag medge att min bil kändes ganska trött vilket jag även var efter så mycket sol, avgaser och frisk luft.

Text: Robgus
Bilder: Robgus & AC Schnitzer

Upplagd: 020701


AutoPower har tillstånd från AC Schnitzer att använda promotion-bilderna.
Hemsida: AC Schnitzer
Svensk representant: OCL Brorssons

Compact med full styling





3,2 litersmotor i en E39





Elegant fjäderbensstag





I lackverkstaden





Navilösning made by ACS





Ombyggnadsverkstaden





X5 under modifiering





Imponerande prishylla





Racingvinge





S3-instrument





Stilstudie av S3 A.R.T.





Mer S3 A.R.T.





S5 Sport





Lagret





Schnitzerspeglar





Short shift till E46





Takspoiler E39





Vinster uppåt väggarna





X5 med 22-tummare





X5 by AC Schnitzer





M Coupé by AC Schnitzer

Publicerad 2009-03-13 11:09. Uppdaterad 2009-03-13 11:13.
Copyright © 1997 - 2021 www.AutoPower.se


Annonser