För andra året i rad anordnas Sport- & Prestigebilsmässan Miles Per Hour i Göteborg. I Eriksbergshallen, vid Norra älvstranden i Göteborg, presenteras ett 50-tal bilar som representerar ett urval av modeller från ett flertal av bilvärldens mest prestigefyllda märken. Mässan vänder sig till alla motorintresserade individer som inte nöjer sig med en bil som enbart täcker ett transportbehov, utan har uttalade krav på så väl prestige som prestanda.
Fastän vi befinner oss på en sport- och prestigebilsmässa är det svårt ett helt undgå de rådande marknadstrenderna, något som för några år sedan hade varit helt tabu på en dylik mässa börjar bli allt mer accepterat och många märken pratar gärna om sina miljövänliga dieselmodeller medan andra till och med visar dieseldrivna högprestandamodeller.
BMW
BMW Group Göteborg ställer ut 4 bilar, varav en mini. Det är nya M3 E92
[LÄNK] och 135i coupé
[LÄNK] samt Ekbloms CUP-bil som visas.
1-serie coupé vars design har inspirerats av BMW:s 02-serie har Sverigepremiär på MPH-mässan. Modellen erbjuds idag enbart i kombination med de starkaste motoralternativen, toppmodellen heter 135i och är utrustad med den 306 hk starka 3-liters bi-turbo-motor vi känner igen från 335i. Kombinationen låg vikt, hög effekt, styvt chassi och ett för prestandaklassen attraktivt pris, borgar för att modellen kommer att bli väldigt populär.
Ett för en BMW-entusiast mycket trevligt inslag, är att BMW (precis som året innan) har ställt upp fyra tydligt upplysta bilar på piren mellan mässhallen och River Café som agerar VIP-Loungé för BMW:s gäster.
Närmast hallen hittar vi den storsäljande miljöbilen 118d som trots sitt låga koldioxidutsläpp levererar 143 hk. Efterfrågan på denna miljöbil är så stor att alla 118d i produktion fram till våren 2008 redan är sålda.
Även X6-modellen borgar för succé, då mycket tyder på att det kommer att bli en attraktiv modell på marknaden. Fastän modellen varken prissats eller någonsin visats i Sverige har BMW Group Göteborg redan fått in 8 beställningar.
Mini
Även den stora nyheten från Mini, en ny karossvariant vid namn Clubman, har Sverigepremiär på MPH-mässan. Ändelsen Clubman innebär bl.a. att karossen har vuxit med 8,67% eller 24 cm. Det är från B-stolpen och bakåt man hittar alla modifieringar. Bland annat har hjulbasen och benutrymmet bak vuxit med hela 8 cm och hela bakpartiet har gjorts om. Den traditionella bakluckan som öppnas rakt upp har bytts ut mot två mindre dörrar som öppnas åt sidan.
Bilen har även på passagerarsidan utrustats med något som mini kallar för ”Clubdoor”, vilket innebär en extra dörr som öppnas mot trafikriktningen, vilket underlättar vid i- och urstigning från baksätet.
Eftersom MPH är en sportbilsmässa har Mini valt att ställa ut toppmodellen Cooper S Clubman och hela motorrummet är prytt med blommor. Hyllning till motorns fina prestanda? – Inte riktigt, utan blommorna ska påminna oss om att Mini sedan april även erbjuder en väldigt fin dieselmodell vid namn Cooper D som enbart släpper ut 109 gram koldioxid per km, vilket gör att den klassas som miljöbil.
Koenigsegg
I Koenigseggs monter står 3 bilar uppställda, två exemplar av den senaste modellen CCX och en CCR. På mässan finns även företagets grundare Christian von Koenigsegg som jag får möjlighet att växla några snabba ord med.
Jag är lite nyfiken på hur det går med försäljningen och var bilarna hamnar, så jag ber Christian berätta. Koenigsegg har 14 återförsäljare runt om i världen och företagets största marknad är inte helt oväntat USA, därefter är fördelningen inte helt klar men kunderna finns så väl i Europa som Mellanöstern som Sydafrika.
Marknaden här hemma i Sverige är dock relativt liten, enbart 2 bilar har sålts i år, medan 8 bilar har gått till den norska marknaden under de senaste 2 åren. Produktionstakten är en begränsande faktor som ska ses över och den i kombination med den goda försäljningen gör att det nu råder en väntetid på 1,5 år. Avslutningsvis berättar Christian att han ser en mycket ljus framtid för Koenigsegg.
Koenigsegg CCX är utrustad med en 4.7 liters-V8 med 32 ventiler och 1.2 bars överladdning. Motorn pumpar ur sig hela 806 hk och 920 Nm vilket räcker till för att skjuta iväg den 1180 kg tunga bilen från stillastående till 100 km/h på 3.2 sekunder och nå en toppfart på över 395 km/h.
Audi
I Audis monter hittar vi en bilmodell som verkligen sticker ut och gör att montersyskonen S8 och S5 inte framstår som speciellt intressanta. Modellen heter R8 och har en design som är så skarp att den får kusinen Gallardo att se aningen tam ut. R8 är strikt tvåsitsig och bakom bilens båda säten vilar en 4.2 liters-V8 redo att pumpa ur sig 420 hk och 430 Nm, vilket räcker till för att klara en 0 – 100 sprint på 4.6 sekunder och nå en toppfart på 301 km/h. Även om grundpriset som börjar på 1 131 000 kr kan verka aningen avskräckande, verkar modellen inte vara allt för svårsåld.
Audi har likt BMW haft ett mycket framgångsrikt år i år med en stadigt ökande försäljning. För att kunna öka försäljningsframgångarna ytterligare, planerar Audi att under 2008 släppa en rad nya modeller, däribland A7, S7 W12, Q5, A3 Cab samt R8 med annan motor.
Mercedes-Benz
Den stora stjärnan på Mercedes monter på MPH-mässan i år heter McLaren SLR cab. Utrustad med en 5.4 liters V8, god för 626 hk och 780 Nm, avverkar den en 0-100 sprint på 3.8 sekunder och toppfarten ligger på imponerande 334 km/h. Sugen? Grundpriset börjar på 4.8 miljoner, men den som väljer att kryssa i allt på utrustningslistan kommer inte att behöva lägga ut mer än 5 miljoner.
Subaru
Subaru utmärkte sig genom att vara det enda företaget på mässan som hade en bilfri monter. På grund av en miss från transportbolagets sida har bilarna som varit utställda på Tokyomässan inte kunnat transporteras hem i tid. För att kompensera mässbesökarna erbjuder Subaru alla MPH-besökare i Göteborg gratisbiljetter till MPH-mässan på Nacka Strand i Stockholm 15 - 17 februari 2008.
Subaru hälsar också att man inom kort kommer att presentera världens första dieseldrivna boxermotor.
Mässan
MPH är öppen 9-11 november 2007.
Text:
Ali Habibi (Mugge)Foto:
Erik Wikenhed2007-11-10
Diskutera reportaget på forumet -->