Att ordna en bilmässa i Sveriges bilhuvudstad där varken Volvo eller Saab får delta kan anses som ganska utmanade. Mässan Miles Per Hour (MPH) gör slag i saken och detta skedde i Eriksbergshallen, vid norra älvstranden i Göteborg. Mässans målgrupp var de som inte tycker att bränsleekonomi eller bagageutrymme är en bils viktigaste egenskaper, utan de som uppskattar fart, prestanda och prestige - och inte skäms för det!
Mässan ligger på ett tidigare varvsområde, tänk om man för några tiotal år sedan hade sagt att det skulle ordnas sport- och prestigebilsmässa här? Man har nu ställt ut över 50 lyxbilar i maskinhallen som en gång i tiden tillhörde Eriksbergs mekaniska verkstad. Det kanske inte verkar vara så många för att vara en bilmässa, men det är bilvärldens översta grädda som är samlad.
När AutoPower besökte mässan på press- och VIP-visningen var det en del premiärer för svenska marknaden. Bl a visade Jaguar upp nya XK coupé och cab, Porsche visade upp ett antal modeller, nu finns 997 med targatak, samt i GT3-version. GT3:an var lackad i en knallorange färg, tydlig 70-talsretro med andra ord.
BMW Group ställde ut fyra bilar, varav en Mini. Liksom på Parissalongen var ingen av dem några direkta nyheter, även om det inte är varje dag som det står en M6, Z4M coupé och 335i coupé intill varandra. Mässarrangörerna tyckte egentligen att 335:an var för ”simpel” för att visas på mässan och jag kan till viss del hålla med. Med tanke på de övriga bilarna som fanns utställda, så kändes den nästan som en budgetbil i sammanhanget! Vid en snabb anblick kan även Minin som visades verka alldaglig, men det var faktiskt en Cooper S GP - en specialversion som enbart tillverkas i 2000 exemplar, varav 5 tilldelas Sverige. Den hade bl a fått ökad effekt, sänkt och styvare chassi, diffbroms och är faktiskt bara tvåsitsig.
För övigt noterades att BMW-emblemen på fälgarna inte var vända åt rätt håll, något som man hade gjort på alla bilarna som ställdes ut på Parissalongen.
Audi visade upp sina nya S- / RS-modeller, och det är förvånande att BMW fortfarande låter dem ha segmentet med superprestanda-kombi för sig själva. Audi visade även upp nya TT och S8, men tyvärr fanns inte den Lamborghini-baserade sportbilen R8 med på mässan. Mässbesökarna fick nöja sig med att titta närmare på Lamborghini Gallardo Spyder, en läcker skapelse i gulmetallic.
Ferrari visade 612 Scaglietto och superbilen Enzo – som gör 0-100 km/h på 3,65 sekunder! Maserati hade tre bilar på plats, en GranSport Spyder och två Quattroporte. Bland övriga sportbilar märks Corvette, Viper, AMG SL55 och inte minst McLaren SLR.
Rolls Royce var förvånansvärt nog inte representerat. De främsta prestigebilarna var Bentley Continental GTC och Maybach med sin ”minsting” 57S, båda med prislappar som en villa. Lexus hade premiär på sin LS460 och man kan ju ana på vilket bayerskt bilmärke deras designers har sneglat...
Huvudsponsorn Shell V-power ställde ut en av Shumachers F1-bilar. Det var roligt att få titta närmare på vissa lustiga aerodynamiska utformningar och alla detaljer i kolfiber. Till och med större delen av hjulupphängningen är gjord i kolfiber!
På vägen ut noterar jag att BMW stjäl showen utomhus genom att ha ställt upp fyra tydligt upplysta bilar på piren intill, de bildar en snygg inramning av hamnen.
På det hela taget var detta en bra arrangerad mässa, trots att det inte var så många bilar. Lite annorlunda upplägg, och även om detta inte direkt är en mässa man besöker som konsument (tyvärr) så är det alltid roligt att se bil-eliten samlad på detta vis. Vi får hoppas att detta arrangemang återkommer igen!
Mässan MPH är öppen 10-12 november 2006.
Text och foto: ErikW