Hasso på Nürburgring


Redan i slutet av januari kom intresseanmälan ut för Marcus och Kumlas bussbolag Weidermans F1 och GP2resa. Jag anmälde mig så fort jag bara hann. Förra årets resa kunde jag inte följa med på då jag redan bokat resa till Madeira som det blev en massa vulkanstrul med men det är en annan historia.

Men i år skulle jag med och anmälningarna ramlade in fort. Platserna utökades då och det blev 44 personer totalt. Ingen hade backat ur och det var visst kö hörde jag.

Min inställning var att man någon gång i livet ska se ett F1-lopp live och vad passade bättre än att göra "två flugor på smällen".

Jag tipsade även en av våra forummedlemmar "mats_epost" om resan, då han är ett stort Kenny Bräck fan, hans far kommer från Kennys by Glava i Värmland, när Kenny slutade började han visa intresse för Marcus eftersom jag skrivit ett par reportage tidigare när jag varit med på hans race i England.

Tidigt 02.00 torsdag har ett gäng samlats på stationen i Kumla (bild 2), bussen har redan hämtat upp i Örebro när den anländer med Anders Wiederman vid ratten och reseledare och baransvarig Hasse och ett gäng glada supportar.

Det är inte bara lokala fans utan det är med folk från olika delar av Sverige ända från Piteå t.o.m. Det blev en tyst resa ned till Helsingborg. De flesta sov ganska bra och sedan var det frukost på färjan och tidig lunch på Puttgarden-färjan. Bild 3.

Efter det börjar de flesta piggna till. Bild 4.

Kan det möjligen bero på det inplanerade inköpstoppet i en större butik efter vägen, dit kön är ganska lång. Bild 5.

Nån timme++ senare, så var det med det "snabbstoppet", så rullar det vidare med chafför Thomas vid ratten bild 6-7..

"Bove" Bovenius bild 8 är ansvarig för Marcus fanklubb på Facebook där han gör ett stort jobb, helt ideéllt med livebloggar från racedepån och heta intervjuer inför och efter racen med Marcus.

Fanklubben har just passerat 2300 medlemmar och det ökar i rask takt.

Ett fika stopp på eftermiddagen med kaka och avec som bartender Hasse serverar. Bild 9-12.

Tomas, pappa till Marcus, berättar hur historien började med Marcus raceåkande för de som inte visste det tidigare.

Det är även frågsport och filmvisning mm. för att tiden ska rulla på. Efter ca 19 timmar är vi framme vid hotell Europa i Bonn.

Fredagen var det fri träning för Formula 1 och det pågick redan på banan, så det blev att plocka in hörselpropparna redan utanför området, de låter rejält av öronbedövande skönsång. Alonso är riktigt snabb.

Vädret är hyfsat idag med en del sol, dock en del blåst och kallt i luften så fort den går bort, de flesta är ganska välklädda.

Lite bilder från läktare T13 som var riktigt bra att sitta på..

Marcus träning var ingen vidare. Hydrualpumpen till växellådan funkar inte som den ska och den får repas, därefter får han inte många varv på de futtiga 30 minuter av träningstid som GP2 är tilldelade jämförbart med GP3 2 körningar a 30 minuter, samt Formula 1 3 körningar på totalt 4,5 timme !!

Han kommer till bussen och hälsar oss välkommna och är dock väldigt optimistisk för morgonens kval trots strulet med träningen, bilen kändes okey och han verka gilla banan. bild 15.

Lördag förmiddag är det depåbesök inplanerat för alla resenärer, Tomas delar upp oss i 3 grupper.

Marcus möter upp utanför bild 16 och lotsar oss in i depån bild 17, jag som varit med förut noterar att här är det betydligt striktare än på Formula BMW och F3 tiden, där man kunde strosa i prinicp fritt.

Här tränas det däcksbyte med imponerade hastighet bild 18-19-20.

Marcus bil står utanför och han berättar specificationer och topphastighet mm samt får många frågor. Bild 21- 22-23.

Bild 24 –25 Hjulinställning och däckstraven.

Vi blir inlotsade i den stora servicebussen, där verktyg, skruvar, reservdelar ligger exemplarisk ordning i märkta lådor, dataanlysrummet är en plats som är mycket viktig. Marcus förklarar vikten av att ha en bra förarkollega i samma stall, för att kunna jämföra inbromsningar accelerationer i olika sektioner av banan jämföra tider och lära och se och hjälpa varandra.

Även om man inte är kompisar förare imellan som kanske framkommit i pressen så måste man vara så proffsig i sin yrkesroll för alla är ju ett team som ska lyckas så bra som möjligt. Marcus säger också att man vinner inga race om man skall vara kompis med sina konkurrenter.

Han ropar även in sin ingenjör som får förklara och visa hur kurvor mm ser ut och hur man analyserar dom.

Hjälmen av kolfiber med alla funktioner med nackskydd demonstreras.

Bild 26-33.

Kvalet går hyggligt som 9a och racet går riktigt bra Marcus rullar in som femma efter att ha bjudit oss på en snygg omkörning mitt för vår läktare på sista varvet Tack för den Macke !!! Bird rullar in som 8 och har då pole i morgonens race.

En bra dag för team Isport.

F1 kvalet var Alonso snabb ganska länge med det blev Webber i pole med Hamilton 2a och Vettel som 3a. Alonso 4, Massa 5.

Redbull 1 och 3a Mclaren 2 och Ferarri 4 och 5a.

När vi kliver på bussen så börjar regnet. Marcus kommer upp i bussen efter att ha gett Bove senaste nytt och får ett jublande mottagande och sedan berättar han om racet.

Söndagmorgon hällregnar det i Bonn, väskan packas för det blir direkt hem efter Formula 1 racet vid 17.00 tiden, det regnar hela vägen till Ringen, men upphör lagom som vi kommer fram.

Dock är det rejält kallt och blåsigt på läktaren och regnet riktigt hänger i luften. Jag är jäkligt glad åt den nyinköpta Nürburgringenjackan som värmer gott.

Marcus mamma Kerstin har fått en Semcon regnponcho som även skyddar mot blåsten för bild 34.

GP2 racet startas på regndäck och det är ju alltid spektakulärt, Marcus kommer iväg bra med blir avputtad av banan och hamnar sist i fältet, så var den dan förstörd tänkte vi, men Marcus svarar för racets bästa körning till allas jubel och efter tidigt byte till slicks så är han uppe på 6 plats och poängplats. Bird kom iväg bra från pole för en gångs skull, kört stopp från 2 pole tidigare och har en del problem med nerverna ibland men klantade till det och hamnade långt ned i fältet. På sista varvet kan Marcus inte hålla sig utan gör en attack och får hjulspinn på en våt del av banan och snurrar och motorn stannar, jäkligt tråkigt slut för Marcus som var rejält besviken på sig själv att han inte kunde hålla racehornen innanför hjälmen.

Men positivt är ju att nu är det rejält snurr på grejerna och han kör med sitt vanliga självförtroende och då är han riktigt bra kanske t.o.m den bästa i detta tuffa gäng av bra förare.

En hel del att se runt banan och mycket folk flera hundra tusen, räknade nog till ett 15tal svenska bussar på parkeringen från olika delar av landet.

Stora hallar med affärer, museér och snabbmathak. Mercedes hade slagit på stort och ställt upp det värsta de kunde hitta. Bild 35-40.

Snabbmathak, nja vad är det mot Wienersnitzel och Rumpstekar i olika röda kulörer i trevligt sällskap på en Resturang i Bonn Bild 41-42.

Söndagen avslutades med Formula 1 racet som var ett riktigt bra race men tyvärr vann inte min favorit Alonso, Hamilton bild 43 var bäst denna dag följd av Alonso, Webber och Vettel vilket nog är bra för poängställningen. Vettel leder ju stort.

Köra på marginalen är Alonso en hejare på, han fick soppatorsk ett halvt varv efter målgång och fick lifta med Webber till depån. Bild 44.

Häftigt att se det live dock saknar jag rejäla nummerskyltar på bilarna.

Vill också tacka samtliga för trevligt sällskap, Kerstin, Tomas, Marcus samt våra eminenta chafförer Anders och Thomas som tog oss de många milen säkert hem, och så han som såg till att ingen behövde vara törstig eller godissugen, reseledaren och barförståndare Hasse !!

Text och Foto Hasso autopower.se


Publicerad 2011-08-04 11:34. Uppdaterad 2011-08-04 11:42.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser