BMW på bilmässan i Genève

Vårens stora bilhändelse i Europa går av stapeln i mars varje år: Genèves bilsalong. I år har BMW inte så stora nyheter.

Störst är den nya toppmodellen i 7-serien M760Li xDrive. Denna fantastiska V12:a levererar smått fantastiska prestandasiffror. Eller vad sägs om 610 hk och ett monstruöst vridmoment på 800 Nm. Dessa effektsiffror räcker till en acceleration 0-100 på bara 3,7 sekunder. Super-sportbil-snabbt! Förbrukningen hos denna express-limousin stannar vid högst rimliga 12,6 l/100 km.

Den andra nyheten BMW presenterar i Geneve är den nya modellbeteckningen iPerformance. Denna beteckning kommer att användas på alla hybridmodeller från och med juli i år. Först ut med den nya beteckningen kommer nya 7-serien vara med 740e och 740Le iPerformance. Beteckningen kommer att tydliggöra släktskapet och teknikarvet från "BMW i". Kännetecken på iPerformance kommer att vara ett "i" på framskärmarna, blå inlägg i grill och fälgar samt texten eDrive på c-stolparna. Kunder som köper iPerformance -modeller kan nyttja teknik från BMW i-sortimentet, bland annat BMW i Wallbox för laddning.

Den nyligen presenterade BMW M2 får nu tillgång till en rad tillbehör i det omfattande programmet M Performance Parts. Det mest spännande tillbehöret är nog M Performance "flap-control" exhaust system, dvs ett avgassystem med spjäll som kan öppnas via bluetooth för att ge ett extra maffigt ljud vid exempelvis bankörning. Ett annat trevligt tillbehör är M Performance coil-over fjädring. Bilen sänks ytterligare 20 mm och det går att justera returen på dämparna i 16 steg och kompressionen i 12 steg. Detta kommer säkerligen bli ett populärt tillbehörspaket både förhöjer körupplevelsen och utseendet. Sedan kommer en rad andra tillbehör som fälgar, backspeglar, aerodynamiska detaljer, interiör styling och olika stripes. När man ser BMWs utställningsbil i montern får man klara E30-vibbar och blir oförklarligt sugen på en Warsteiner!

I övrigt kan vi notera den nya toppmodellen i X3/4-serien M40i. Med en 360-hästars variant av turbosexan från BMW M ger den riktigt fina prestanda till BMWs båda mellan-suv:ar. Den nya modellen lär bli kortlivad då en ny generation väntar runt hörnet. Kanske är det ett läge att köpa en framtida klassiker?

 
 
Test: Mattias Karlström
Foto: Erik Wikenhed
 

Publicerad 2016-03-02 11:55. Uppdaterad 2016-03-02 11:55.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser