BMW på bilmässan i Genève

Bilsalongen i Genève går av stapeln i början av mars varje år och i år presenterar BMW två stora nyheter: 2-serie Grand Tourer och 1-serie Life Cycle Impulse (LCI).
 
Grand Tourer
Den stora nyheten på Genèvesalongen är i dubbel bemärkelse den nya modellen Grand Tourer. Det är den andra modellen BMW lanserar på den nya framhjulsdrivna bottenplattan som vi berättat om i tidigare reportage och provkörning.
 
Med den tredje sätesraden nedfälld blir bagageutrymmet enormt. Ännu större kan det bli om man som köpare avstår de två sätena längst bak och väljer den femsitsiga varianten. I Sverige kommer den sjusitsiga varianten vara standard, men det kommer att vara möjligt att få den med fem säten.
 
Bagaget blir starkt begränsat då samtliga sju säten används. Men detta är också typiskt för fordonstypen. I "normalläge" med de två extra sätena elegant nedfällda i bagagets golv blir bagageutrymmet det största jag sett i en BMW.
 
Designmässigt gör sig den något större karossen mycket bra. Formerna känns naturliga och med de båda 2-serie "Tourer-bilarna" bredvid varandra upplever jag proportionerna på Grand Tourer lite bättre än på Active dito. 
 
Axelavståndet har vuxit med 11 cm jämfört med Active Tourer och Grand Tourer är hela 21 cm längre än lillebror. Merparten av de utökade dimensionerna har kommit bagageutrymmet och de extra sätena till gagn. Det upplevda utrymmet i den andra sätesraden är på par med Active Tourer. Däremot har insteget förbättrats avsevärt tack vare väsentligt större bakdörrar med mer upprätt bakkant.
 
På motorsidan hos Grand Tourer hittar vi vid lanseringen fem olika motoralternativ. Två är bensinmotorer och tre dieselmotorer. Instegsmodellen 218i har den charmiga trecylindriga 1,5-litersmotorn och 220i har en fyrcylindrig 2-litersmotor. Effekten är 136 hk i 218i och 192 hk i 220i. 
 
De tre dieslarna är 216d med trecylindrig motor, 218d med 2-liters fyra och 220d xDrive med lika stor motor som 218d. Effekten ligger på 116 hk i 116d, 150 hk i 118d och 190 hk i 220d xDrive. Senare i år kommer 216i och 220d (utan fyrhjulsdrift).
 
Prispåslaget för Grand Tourer är 22.000 kr men då bör man tänka på att 7-sits är svensk standard och dessutom är Grand Tourer utrustad med 17 tums aluminiumfälgar som standard. Det går, som vi tidigare nämnt, att beställa en femsitsig Grand Tourer, men det ger inget avdrag på priset. Sannolikt kommer de flesta bilarna beställas med sju säten och därmed kan en femsitsig bil bli en udda fågel som begagnad med risk för sämre andrahandsvärde.
 
Grand Tourer har sitt namn till trots inget GT-emblem på bakluckan och skall inte förväxlas med en Grand Turismo. Det förefaller emellertid ofrånkomligt att 2-serie Grand Tourer kommer att kallas "2-serie GT" i folkmun.
 
Det skall bli mycket spännande att provköra Grand Tourer när den blir tillgänglig och se hur de större måtten och det längre axelavståndet inverkar på köregenskaperna jämfört med den spänstiga Active Tourer.
 
1-serien LCI
Det krävs inte ett tränat öga för att se skillnaderna mot föregångaren. Utvändigt är skillnaderna påtagliga både fram och bak. Fronten har fått en förändrad uppsyn som påminner om 2-serie Coupé och Cab.
 
Bakljusarrangemanget har uppdaterats med lyktor som nu sträcker sig in över bakluckan. Borta är de för 1-serien karaktäristiska lite kvadratiska baklamporna. Lite synd kan jag tycka, men den nya designen är onekligen mycket snygg!
 
I verkligheten gör sig uppdateringarna mycket bra. Bilen känns fräsch och modern. Det är en av de utseendemässigt största LCI:er som BMW gjort. Invändigt är förändringarna mindre, men intrycket är ändå att man upplever uppdateringen positiv.
 
På motorsidan har det nog aldrig tidigare varit så snurrigt när det gäller modellbeteckningar jämfört med cylindervolym. Basmodellen 116i får en 1,5-litersmaskin med tre cylindrar och 109 hk. Nästa modell är 118i som har en 1,6-liters fyrcylindrig motor på 136 hk och 120i har samma typ av motor på 177 hk. Sedan kommer 125i med fyrcylindrig 2-litersmaskin på 218 hk följd av toppmodellen M135i med den härliga 3-literssexan på hela 326 hk.
 
Det finns fem nya dieslar att välja bland i 1-serie LCI och basmodellen får trecylindrig 1,5-litersmotor på 116 hk (116d). En snålvariant av densamma finns även och kallas då 116d Efficient Dynamics Edition. Därefter finns det tre 2-liters fyror på 150 hk (118d), 190 hk (120d) och 224 hk (125d). Den senare har hela 450 Nm vridmoment! 
 
På infotainmentsidan får 1-serien den senaste generationens system med stöd för samma "over-the-air"-uppdatering av navigatorns kartmaterial som lanserades i höstas i  och med 2-serie Cabriolet.
 
Vidare går det nu att få Active Cruise Control med Stop & Go-funktion och den uppdaterade parkeringsassistenten klarar att parkera på både längden och tvären.
 
Sammantaget känns uppdaterade 1-serien fräsch och modern. Designen är riktigt tilltalande och tekniken är vass på alla fronter. Det är rakt igenom en mycket attraktiv modell och kanske rent av den sista bakhjulsdrivna småbilen från BMW.
 
 
Test: Mattias Karlström
Foto: Tommie Goldhammer
 

Publicerad 2015-03-04 21:56. Uppdaterad 2015-03-05 07:58.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser