BMW på bilmässan i Genève

En ganska liten monter, men i år var det lite intressantare nyheter än i fjol. Så pass mycket att man ansåg sig kunna avstå officiell visning av X4 som släpptes samma dag som Genevesalongen öppnade för allmänheten. Man visar den istället på mässan i New York i mitten av april. En annan av anledningarna till det är att modellen tillverkas i Spartanburg, USA och väntas sälja bra på den marknaden. Som vanligt numera står M-modellerna i skymundan, trots premiär för M3 och M4. Rakt motsatt till hur det var för några år sedan.

2-serie Active Tourer

Utseendemässigt finns mycket kvar av konceptbilen från Paris 2012 även om 20-tumshjulen fått ge vika för 16-tummare på basversionen. Utställningsbilen på salongen hade dock 18-tumshjul. Man sade i Paris att lansering låg minst 2 år framåt i tiden. Att man släpper den i förtid så att säga är att det här konceptet är populärt på marknaden och BMW vill vara med på ett hörn. Än så länge är bilen endast bensin- och dieseldriven och den konceptbilens "fyrhjulsdrivna" laddhybridteknik med elmotorer på bakhjulen får vänta ett tag. Under det väl tilltagna tanklocket syns tydligt att det finns plats för att ansluta laddare (Bild 15).

Således är detta den första BMW:n någonsin med tvärställd motor och framhjulsdrift. Det är bara att vänja sig. Modellerna som introduceras först är 218i, 225i och 218d. Den förstnämnda är trecylindrig på 136 hk. 225i har en fyrcylindrig motor på 231 hk och gör 0-100 på 6,8 sekunder. 218d är fyrcylindrig på 150 hk och specad till en förbrukning av 4,1 l/100km. Samtliga motorer är av TwinPower Turbo-typ.

Active Tourer beräknas komma ut till handlarna i september. Priset är inte fastställt än, men uppskattningsvis från cirka 250.000:-.

4-serie Gran Coupé

Identisk med 4-serie Coupé vad gäller längd, bredd och hjulbas. Det något höjda och förlängda taket ska ge bättre innerhöjd och något större bagageutrymme än coupéversionen, och det är man böjd att hålla med om. Kan mycket väl bli ett alternativ för coupéälskare som vill slippa kliva ur bilen för att släppa in baksätespassagerare.

Man kan tycka att likheten med 3-serie Gran Turismo skulle innebära en risk för att bilarna tar försäljning från varandra, men bilarna är inte så lika som man kan tro om man ställer dom bredvid varann.

Man kan även notera att oranga blinkersglas är på väg tillbaka i stor stil. Tydligen behöver man inte betala extra i alla fall.

Motoralternativen som kommer i första skedet är 420i, 428i, och 435i på bensinsidan samt dieselversionerna 418d samt 420d. 428i och 420d erbjuds dessutom med xDrive.

X3 LCI

Modellen har fått en mild facelift där mest krut har lagts på fronten. Mest framträdande är att grillen och strålkastarna har breddats och sitter numera ihop, enligt BMW:s designfilosofi som lanserades med 3-serien F30. Nytt är också att LED-ljus kan fås som tillval. Strålkastarhuset är numera breddat vid blinkersutrymmet som en hälsning från förra modellen E83.

Invändigt blygsamma förändringar. Bland annat nya klädslar, lite nya lister och mugghållarna har fått stängbart lock. Bak ny stötfångare, men BMW:s marknadsundersökningar visade att bakljusen var perfekta så dom är inte rörda. Man har jobbat med att få ned ljudnivån, så nu ska bilen vara tystare än tidigare. Och äntligen kan bränslevärmare beställas från fabrik.

En ny motorvariant lanseras också med den här uppgraderingen. 20d har omarbetats och ger numera 190 hk men drar trots det 7,1% mindre bränsle än sin föregångare. X3 kan numera fås med klassisk bakhjulsdrift för den som önskar, sDrive18d kan fås att dra 4,7 l/100km med manuell 6-växlad låda. Rätt ok för en sådan bil.

 2-serie Coupé

Ersättaren till 1-serie Coupé som såldes i ett antal av mer än 150.000 bilar är nu här. Ingen har väl missat reklamfilmerna där M235i lanseras som en modern 2002. "Originalet återvänder". Det återstår att se, men lika stort intryck lär den inte göra på sin omgivning. M235i gör 0-100 på 4,8 sekunder. 2-serie Coupé är något större än sin företrädare, och därmed rymligare både i kupén och bagaget. Utöver M235i lanseras i första skedet 220i och 220d.

M3 och M4

M3 är numera sexcylindrig igen, efter att ha stoltserat med V8 i förra modellen E90. Bilen i montern var lackerad i en något odiskret färg som närmast kan beskrivas som babyblå, men som enligt BMW kallas för Yas Blau metallic. M4 såg ut att vara lackad i den gamla E46-färgen Phoenix-gul, men denna var döpt efter en annan sydligt belägen amerikansk stad och kallades Austin Gelb metallic.

Prestanda är snarlika på M3 och M4. Det handskmjuka Merinolädret i bilarna kändes verkligen exklusivt. Bilarna kan faktiskt fås med manuell växellåda vilket inte är självklart numera, men presterar bäst med M DKG-lådan, 0-100 klaras då av på 4,1 sekunder. Förbrukningen stannar på imponerande 8,3 l/100km.

 

Se även BMW:s pressbilder

Diskutera reportaget och mässan i forumet

Text: Jan Söderman, Tommie Goldhammer
Foto & Video: Erik Wikenhed


BMW F45 218d Active Tourer




BMW F36 435i Gran Coupé


BMW F80 M3 F82 M4

 

 

 


Publicerad 2014-03-05 11:55. Uppdaterad 2014-03-05 11:55.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser