BMW på bilmässan i Genève

BMW-montern på mässan i Genève 2013 var snygg men dom stora nyheterna lyste med sin frånvaro. 3-serie GT kan dock bli något stort eftersom man positionerar den helt annorlunda på marknaden. i3 och i8 säga vara ganska nära produktion, men ser fortfarande väldigt konceptiösa ut. Ska bli spännande att se hur mycket av de stora glasytorna och tunna stolparna som hänger med till produktion. Var mans bil lär det inte bli.
 
BMW 3-serie Gran Turismo

Mycket snygg och lyckad design är vi som såg den överens om. Bilen kommer att positionera sig i en mycket mer överkomlig prisklass än 5-seriens Gran Turismo-utförande, som fram till helt nyligen då 20d lanserades, vänt sig till en mer köpkraftig kundkrets då instegsmodellen varit 530d. Att erbjuda mindre motorer och därmed betydligt lägre priser kommer att ge bilen förutsättningar att uppnå hyfsad försäljningsvolym. Påslaget gentemot touring beräknas bli 16.000:- i Sverige.

Man visar 328i och 335i på mässan, dessutom kommer den som 320i, 318d och 320d vid lanseringen, följaktligen med motoralternativ från 143 hk till 306. Fler motoralternativ kommer senare, exempelvis 325d, samt xDrive. Något större bagage än touring, inte minst beroende på att GT är 20 cm längre och har 11 cm längre hjulbas. Dessutom är baksätet delbart 40-20-40, enligt nutida standard, och bagageutrymmet är LED-belyst. Andra intressanta siffror är att man sitter 6 cm högre än F30/F31, samt att benutrymmet bak ökats med 7 cm, vilket märks mer än det låter. Kändes verkligen som en 3-serie Lang när man slog sig ner i baksätet, även om den sluttande taklinjen begränsar takhöjden bak för långa personer.

M6 Gran Coupé

Visades ihop med M6 Cabrio, och stassade i Frozen Silver för Gran Coupé och San Marinoblått för Cabrion utgjorde de två bilarna vekligen en slående snygg monter. M6 Gran Coupé har i princip identiska prestanda som Coupén, och valet blir inte lättare av det. Gran Coupés något högre prislapp lär inte fälla avgörandet heller.

Z4

Z4 har fått en mycket mild facelift. Nya strålkastare med mer markerade ögonbryn och coronaringar med LED-teknik, samt nya sidoblinkers i gälarna är det som skiljer utvändigt, och ett nytt utrustningspaket, Design Pure Traction som inkluderar en del invändiga uppdateringar. Mässbilen var en Valencia Orange sDrive35i, svart läder med orangea inlägg. Intressant var att man introducerar en ny instegsmodell med 2-litersmotor. Nämligen sDrive18i, motoreffekten 156 hk, men 0-100 klaras trots den blygsamma beteckningen av på 7,9 sekunder, vilket väl inte är så pjåkigt, Detta görs naturligtvis för att locka fler kunder i stil med de som köpte Z3 1,8 när det begav sig, och dessa bilar sålde ju knappast dåligt. Allt beror på vad prislappen hamnar på i jämförelse med nuvarande instegsmodell sDrive20i.

Concept Active Tourer

Såg vi redan i Paris i höstas. Plug-in-hybrid med 3-cylindrig motor som driver på framhjulen och elmotor som driver bak skriker ju inte BMW-standard direkt, men stora förändringar är på gång i bilvärlden. Sannolikt samma bil i samma utförande som visades i Paris, så om man kommit längre i utvecklingen är oklart. Klart är dock att bilen ser snygg ut och har alla förutsättningar att lyckas. Ser mycket mer produktionsmässig ut än i3/i8, men så är inte fallet enligt BMW.

[ Se videofilmer från mässan ]

Se även övriga reportage från mässan:
[ Pressbilder ] [ Alpina ]

Diskutera reportaget och mässan i forumet

Text: Jan Söderman, Tommie Goldhammer
Foto: Erik Wikenhed


Publicerad 2013-03-04 19:56. Uppdaterad 2013-03-04 19:56.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser