BMW på bilmässan i Genève
BMW-montern på mässan i Genève 2012 präglades inte av den allmänna nedgången i bilindustrin. Värsting-modellerna var tillbaka i fokus, men det kanske mest beror på att BMW fått ner bränsleförbrukningen på dessa så pass att dom kan jämföras med några år gamla vardagsmodeller. Vad sägs om M550d xDrive som klarar 0-100 på 4,7 sekunder och kan köras på 6,3l/10 km blandat. Inga volymbilslanseringar skedde i Genève, de världspremiärer som gjordes var på lite exklusivare modeller.
BMW 6-serie Gran Coupé
Världspremiär för ett nytt koncept för BMW i ett segment där dom andra premiumtillverkarna i Tyskland hunnit före. Den tredje varianten av 6-serien, en låg och snygg fyrdörrarscoupé. Drygt en decimeter längre än coupén vilket kommer innerutrymmena tillgodo. Baksätet är fällbart vilket ger ökad flexibilitet. Modellerna är 640i och 640d, och senare under året kommer 650i och 650i xDrive. Den som inväntar M6-utförandet behöver sannolikt inte bli besviken, den är på gång. 6-serie Gran Coupé har 8-växlad sportautomat som standard, och tillvalslistan är som vanligt omfattande.
BMW M6 Coupé
Likadan motor som i M5, det vill säga en 4,4 liters V8 med M TwinPower Turbo-teknik som levererar 560 hästar och vrider 680 Nm. 0-100 på endast 4,2 sekunder, och går att köra på 9,9l/100km enligt BMW. Bilen är spärrad till 250 km/h men med tillvalet M Drivers Package kan man hålla plattan i mattan upp till 305 km/h. Standard är dubbelkopplingslåda med sju steg, aktiv diffbroms samt tak av kolfiberarmerad plast. På tillvalslistan i övrigt kan nämnas att keramiska bromsar för första gången erbjuds till BMW.
BMW M Performance
M Performance är någon slags M light enligt vad vi erfar. Dels en serie bilar som kanske ligger en aning under det helt renrasiga M-konceptet, dels en serie av omfattande tillbehör för eftermontering till övriga modeller. Enligt BMW en renodling av det befintliga Performance-konceptet och ett sätt att få en del av den lukrativa marknaden för eftermontering. BMW kommer säkert inte att locka med dom lägsta priserna, men däremot att man kan trimma och styla sin bil med bibehållna garantier. De bilar med detta koncept som premiärvisas är nyss nämnda M550d xDrive, M550d xDrive touring, X5 M50d och X6 M50d. Gemensamt för dessa modeller är en trippelturboförsedd dieselsexa på 381 hk och 740 Nm genom en 8-växlad sportautomat och för biltypen sensationellt låga bränsleförbrukningssiffror.
BMW X6
En lättare facelift har gjorts på X6. Bland annat omritade bakljus, frontgrill med kraftigare ribbor och framför allt, nya strålkastare med adaptiva, för första gången på en BMW, LED-ljus som tillval.
I övrigt visades i3 Concept och i8 Concept ännu en gång. 99-gramsbilen 116d är den mest ekonomiska bilen i BMW:s modellprogram. 320d EDE är inte långt efter med 109 gram och klarar ändå 0-100 på 8 sekunder. Inte samtidigt dock, kan man misstänka. För övrigt förundrades undertecknad över att man satt bättre i baksätet på 1-serien än X5. I alla fall vad gäller takhöjden och sätesvinkeln.
Se även övriga video- och fotoreportage från mässan:
Diskutera reportaget och mässan i forumet
Text: Jan Söderman
Foto: Erik Wikenhed
Film & videoredigering: Erik Wikenhed
BMW M6 Coupé
BMW 6 series Gran Coupé
BMW M550d X6 M50d
BMW 328i Msport 320d ede Active Hybrid 3
BMW 125i M Performace