BMW på IAA 2019

Vi är tillbaka på Frankfurtmässan som är i september ojämna år. Det är inte som i fornstora dagar för cirka 10 år sedan när BMW byggde upp en hel hall för enbart sina egna bilar och alla stora märken fanns representerade. Nu håller BMW till i hall 11 sedan några år och i en mindre monter än någonsin. Inklämd mellan Opel och Mini. Många märken avstår från kostnaderna som är förknippade med en utställningsmonter. Till dom som uteblir i år hör Aston Martin, Bugatti, Citroen, Ferrari, Fiat, Jeep, Kia, Lancia, Mazda, Nissan, Peugeot, Rolls-Royce, Suzuki, Subaru, Tesla, Toyota and Volvo. Mässan som startade 1897 i liten skala är i kris och det verkar som om dess storhetstid är förbi.
 
BMW Concept 4
Nya 4-serie coupé förväntas lanseras under 2020. Den kommer att bli mer egen modell snarare är en 3-serie coupé som det varit tidigare. Frontens designkoncept upplevs vara en liten homage till 70- och 80-talets hajnosbilar med sin framåtlutande front och njurar på höjden. Detta designspråk kommer att lanseras på fler bilar framöver enligt BMW, mycket lovande. Den utställda bilen var hänförande i sin Forbidden Red lackering. Dom snygga 21-tumshjulen med 3D-effekt gör inte intrycket sämre. Vårt personliga intryck är att bakljusen är spot on, men grillen kräver tillvänjning.
 
X6 G06
Från att tidigare varit någon slags coupéversion av X5, har X6 med tiden antagit en egen identitet. Vi fick ett samtal med projektchefen för X6 och han berättade att hela taklinjen är helt unik för X6 med mer lutande A-stolpar och en taklinje som är mer rundad och inte dyker så snabbt som tidigare generationer. Detta ger mer utrymme för långa personer i baksätet vilket kan verifieras. X6 har många coola och användbara options som upplyst grill, värme i armstöden och luftfjädring som tillval. Motoralternativen är 30d, 40d, 40i och M50i, de senare den problematiska N63-motorn i ett nyare utförande som förhoppningsvis eliminerat problemen som äldre bilar varit drabbade av. Den utställda bilen var i Manhattan metallic vilket var mycket klädsamt.
 
M8
Premiär för M8 som kommer som coupé och cabriolet i första läget och senare som Gran Coupé. M8 har S63-motorn direkt från M5 och plockar ur den 625 hk i Competitionutförande. 0-100 på 3,2 sekunder. Tyngdpunkten är 20 mm lägre än för M5 vilket bör ge fina köregenskaper. M8 har xDrive som standard men precis som M5 kan man ställa den i ett läge för 2WD om man vill bränna lite däck. Mässbilen var i Frozen Marina Bay blue. Standard på M8 är tak i kolfiber, tillval på övriga 8-serie.
 
8-serie Gran Coupé G16
8-serien kommer i en efterfrågad Gran Coupé-version. Med sina muskulösa skuldror nästan lika bred som X7. 201 mm längre axelavstånd än den vanliga 8-serien ger betydligt spatiösare baksäte. En intressant detalj som projektchefen berättade för oss var att den lilla kanten som går som förlängning av C-stolpen över bakluckan är handknackad på varje bil. Tydligen finns inga maskiner som kan göra detta. I övrigt är panoramatak på 1,2 kvm standard.
 
BMW X5 Protection VR6
Nya X5 Protection VR6 har högre säkerhetsklassning än förra modellen. Den är nu även utrustad med Post Blast Protection, som förhindrar att rutorna sugs ut av returtryckvågen. Den går även att beställa med förstärkt golv som skyddar mot HG85-granater. Som standard klarar den DM51-granater. Även taket kan förstärkas för att skydda mot drönarattacker med DTG5 och motsvarande. Den väger 3650 kg men har 50i-motorn som gör 0-100 på 5,9 om man behöver fly från någon slags attack. Vikten på över 3500 kg gör att den som kör den behöver lastbilskörkort.
 
Vision M Next
Denna konceptbil har hybriddrivlina med bensinmotor på 2 liter och en systemeffekt på 600 hk. Denna lösning med eldrift i en M-bil fnös man åt för några år sedan. Bilen ska kunnas köra på eldrift i 100 km och gör 0-100 på 3,0 sekunder. Den framåtlutande fronten känns hajnosretro på ett positivt sätt.
 
BMW 1-serie F40 M135i
Nya 1-serien är efterlängtad, F20 börjar se daterad ut och inte mindre nu när ersättaren är visad. Den visade bilen är en M135i i Storm Bay metallic. Motorn i M135i är i princip en upptrimmad 120i (som kommer senare) med bland annat annan vevaxel, stakar, kolvar och en större turbo, och levererar 306 hk. Det kan låta mycket men Mercedes plockar ur 421 hästar ur sin M139 på 2 liter. Nåja, 0-100 på 4,8 med M135i är inte fy skam.
 
Bilen har fått mycket kritik av entusiaster men själv tycker jag (som M135i F20-ägare) att bilen är grymt snygg och skulle lätt kunna tänka mig en M135i F40 i framtiden. Anar att motorn är en riktig glädjespridare och att den gör 0-100 någon tiondel långsammare spelar ingen roll alls. Några av BMWs mest legendariska och eftertraktade motorer är fyrcylindriga. Men framtiden får utvisa.
 
Öppnar man bakluckan på F40 ser det inte så imponerande ut jämfört med den tidigare F20, men lyfter man på golvet finns ett ganska stort stuvutrymme där F20 har batteri och elcentral. En del tillval som enbart erbjudits till större modeller finns ju till 1-serien. exempelvis panoramatak, head up display och elbacklucka.

Det var inte länge sedan sedan diesel sågs som framtidens räddare men numera ligger BMW´s fokus helt klart på eldrift eller eldrift/bensinhybrid i en och annan form, med lite fokus på vätgas.
 
Text: Jan Söderman
Foto: Erik Wikenhed
CHO: Tommie Goldhammer
 

Publicerad 2019-09-15 21:34. Uppdaterad 2019-09-15 21:34.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser