Frankfurtmässan är i september ojämna år och BMWs världspremiärer av nya modeller är denna gång X3 G01 och 6-serie Gran Turismo. Till skillnad från tidigare år, när man i princip haft varje tillgänglig modell för visning, så är det i år ganska få bilar och gott om utrymme att röra sig på.
Världspremiär av BMW X3 G01
Sedan X3 presenterades 2003 har 1,5 miljoner bilar byggts under två generationer. Nu är det dags för generation 3. Inga dramatiska skillnader i utseende mot sin föregångare, men en rejäl grill och de tidigare runda numera hexagonala varselljusen sticker ut designmässigt. Bakljusen, med sin 3D-look i full LED (extrautrustning) ser läckra ut.
Nytt utrustningspaket är Luxury Line, förutom de tidigare erbjudna M Sport och xLine. Annat som erbjuds för första gången i X3 är bland annat trezons klimatanläggning, Ambient Air och 40/20/40-delat baksäte.
17-tumshjul går ej längre att klämma dit, utan 18 tum är numera det minsta. Manuell låda erbjuds inte utan åttastegad automat för alla motoralternativ. Dessa är xDrive 20d, 190 hk och förbrukning 5,0-5,4 enligt BMW. xDrive30d drar 5.4-5.7 och spottar ur sig 265 hk. Tre bensinare, xDrive20i på 184 hk och den förbrukar 7.2-7.4 enligt BMW. xDrive30i levererar 252 hk, men top-of-the-line är 360 hk starka xDrive M40i som tar sig från 0-100 på 4.8 sekunder. En laddhybrid är planerad i närtid, och BMW bekräftar att en ren elvariant kommer 2020.
M5 F90 världspremiär
Nya M5 är verkligen ett teknikspäckat monster. 600 hk ur en 4,4-liters dubbelturboåtta. Gör 0-100 på 3,4 sekunder och är trots det deklarerad för en bränsleförbrukning på 10.5 genom en åttaväxlad steptroniclåda med Drivelogic samt fyrhjulsdrivning som BMW kallar M xDrive. Toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h, men med M Drivers Package, kan man stå på till 305 km/h.
Finns tre inställningar vad gäller drivlinan, 4WD, 4WD Sport och 2WD. Det tvåhjulsdrivna läget har all DSC urkopplad och är således lämpligt läge för drifting. Det finns i övrigt ett skapligt gäng inställningar för bland annat motorrespons, motorljud, dämpning och styrning och man kan spara egna konfigurationer i två lättåtkomliga rattknappar M1 och M2.
Bilen väger 15 kg mindre än föregångaren trots att den har fyrhjulsdrift. Inte illa. Tvådelade bromsskivor med sexkolvsok fram stoppar bilen, och skulle inte det räcka finns keramiska bromsar mot ett duktigt tillägg.
M5 kommer att börja levereras våren 2018. Är man snabb kan man köpa en M5 First Edition för ett tillägg av 186.000:-, en serie av 400 tidiga M5:or, alla i Dark Frozen Red. Utställningsbilen på mässan hade nummer 1 av 400…
6-serie Gran Turismo världspremiär
Det blir ingen Gran Turismo på 5-serien framöver, utan karossalternativet anses tillhöra 6-serien hädanefter. 6-serie GT är 87 mm längre och 64 mm lägre än den tidigare 5-serie GT, vilket ger en kraftfullare look. Dessutom kan man höja priset en smula vilket säkert inte BMW har något emot.
Innerutrymmena är bättre än när GT tillhörde 5-serien och det är inga problem att sitta i baksätet även om man är över medellängd. Trots att bilen är större än tidigare så hävdar BMW att den väger cirka 150 kg mindre än 5-serie GT. Luftfjädring bak är standard och fram kan det fås som option, såväl som adaptiv stötdämpning.
Motoralternativen är fyrcylindriga 630i och sexcylindriga 640i samt 640d. Inget är sagt när det kommer en V8, men det vore konstigt om det inte skulle hända. Det är dock högst osäkert om det kommer en M6 Gran Turismo, men om det gör det lär det handla om samma typ av drivlina som M5.
i3 och i3S facelift
Dags efter fyra år för en facelift på i3. Ett par nya färger sticker ut, nu finns möjlighet att få den i Melbourneröd metallic och Imperial Blue metallic. Strålkastare och blinkers i LED, och stötfångarna har fått en uppdatering.
i3 gör 0-100 på 7,3 sekunder, och har en räckvidd på upp till 200 km i vardaglig trafik.
i3s är en sportigare variant, ser lite kraftfullare ut med 40 mm bredare spårvidd, 20 mm bredare hjul och 10 mm sänkt jämfört med standard. Den är vässad till 184 hk, vilket ger 0-100 på hyfsade 6,9 sekunder.Marginellt kortare räckvidd, men med en senaste varianten av Wallbox som levererar 11kW kan man få kräm i batteriet som räcker 180 km på under tre timmar…
X7 Concept iPerformance
Nu börjar det bli dags att fylla luckan och ge sin in i klassen för storsuvar. Den är sexsitsig med tre rader med två säten i varje. Frågan är om det blir så i produktion och om det i så fall kommer att vara ett minus när konkurrenter som Mercedes GLS och Land Rover Discovery är sjusitsiga.
Konceptbilen är en plug-in-hybrid och det ryktas om en helt eldriven variant senare. Möjligen kommer X7 att bland annat få liknande drivlina som 740e, dvs en tvåliters bensinmotor som i kombination med elmotorn ger en systemeffekt på 326 hk.
Bilen är stooor, och 23-tumshjulen gör inget för att förta intrycket. Njurarna är nästan absurt stora och man kan nästan hoppas att produktionsbilen blir något nedtonad. Även om det är en vanesak som mycket annat. Bakljusen är däremot nästan minimalistiska. Ingen jättelik bildskärm i mittkonsolen a lá Tesla. Inredningen ser i övrigt lagom futuristisk ut och skulle mycket väl kunna gå i produktion om något år, och BMW anger också 2018 som lanseringsår.
8-serien Concept och M8 GTE
Äntligen en ny 8-serie, 18 år efter nedläggningen av E31. Mycket elegant bil med lite Aston Martin-vibbar över karosslinjer. Väldigt lite är känt om motorbestyckning och liknande, men att det landar en V12:a i motorutrymmet känns inte orimligt.
Concept Z4 G29
Mycket elegant ersättare till E89 som täpper till hålet på roadstermarknaden som varit i något år. Sägs vara inspirerad dels av Z8, men även av 328 Mille Miglia. Bilen verkar få tygsufflet istället för plåttak som föregångaren. Aggressiv hajnos med rejäla njurar. Frågan är om det udda greppet att låta förarsidan (svart) och passagerarsidan (orange) vara i olika färger följer med till produktion. Produktion är planerad till 2018, så konceptbilen kan inte ligga alltför långt från produktionsbilen.
Det är bara några år sedan som utsläppsvärdena stod klistrade med stora bokstäver på sidan på varenda bil, men sådant lyser nu helt med sin frånvaro. Elbilar och laddhybrider är det som gäller nu, och de flesta karossalternativ lär kunna fås i detta utförande inom en snar framtid. Till 2025 ska BMW ha mer än 25 hel eller delvis eldrivna modeller i sortimentet varav 12 enbart elektriska.
Text: Jan Söderman
Foto: Erik Wikenhed, Tommie Goldhammer