BMW på bilmässan i Frankfurt 2015

Frankfurtmässan är på hösten varannat år och BMWs världspremiärer av nya modeller är två, X1 och 7-serien. Mycket bilar på plats men gott om utrymme ändå. De flesta modellserier fanns representerade. Man hade återigen byggt upp en bana på övervåningen som bilarna for runt på. 


Världspremiär av BMW X1 F48
Till skillnad från föregångaren E84 som hade en lite egen design trots att den baserade sig på E90-modellen ser nya X1 mer ut som en mindre version av X3 vilket inte är fel alls. Kan mycket väl bli en säljsucce.

Denna modell bygger inte på en 3-serie, utan har samma typ av chassi som 2-serie Active Tourer, det vill säga framhjulsdriven i grunden, men kommer naturligtvis att bli vanligast med fyrhjulsdrift, i alla fall hos oss. 

Motorbestyckningen blir också liknande den som sitter i Active Tourer, tvärställda tre- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer på 1,6 eller 2,0 liter. Snabbast i gänget blir xDrive25i som gör 0-100 på 6,5 sekunder.

Bilen är 5 cm högre och 5 cm kortare än föregångaren. Den kändes mycket rymlig för sin storlek, även bagageutrymmet kändes tillräckligt. Takhöjden bak slår nya 7-serien faktiskt, som lider lite av modet med sluttande karosser för den typen av bilar.

Frågetecken för den nya typ av sportstolar som satt i alla utställda X1:or. Mycket hårda och med kort sittdyna. Lårstödet är visserligen längre än tidigare, men även om man skjuter ut detta känns det som att låret inte har tillräckligt stöd.


BMW 7-serie G11/G12 världspremiär
Sjätte generationen 7-serien är tveklöst konservativt formgiven, men det behöver inte vara dåligt. Den ser mycket kraftfull ut och ger intrycket att vara längre och lägre än föregångaren. Och visst är den 19 mm längre, men det är så lite att det är försumbart och vad gäller höjden är en faktiskt marginellt högre. M Sportpaket är numera med från början, för BMW finns det mycket pengar att tjäna på att erbjuda kunderna detta så tidigt som möjligt.

Man sitter fantastiskt skönt i framstolarna, och även bak finns överflöd av komfort. Dock kan man ha synpunkter på takhöjden som nyss nämnts. En av anledningarna till det smäckra utseende är den sluttande taklinjen, men där får långa personer betala med trångt för huvudet.

Nya generationen iDrive har pekskärm och dessutom kan man via 3D-sensorer använda gester. Man kan exempelvis snurra med fingret framför skärmen så ändras volymen. 

Senare kommer en laddhybrid, eDrive. Fyrcylindrig (!) tvålitersbensinare på 258 hk tillsammans med en 95 hk elmotor ger en räckvidd med enbart batteri på cirka 40 km under ideala förhållanden. 0-100 kommer att gå på 5,7 sekunder med bägge motorerna och förbrukningen anges till 2,1-2,3 l/100 km. Dock är EU-körcykeln för hybrider extremt snäll så räkna i praktiken med mer i bränsleräkning än en moppe.


3-serie LCI
Som bekant är detta en av de mindre facelifts som gjorts. Exteriört har strålkastarna fram fått en LED-slinga som går in mot grillen och mindre förändringar av bakljus och stötfångare. Snackisen är istället de nya modellbeteckningarna 330i (som ersätter 328i) och 340i (som ersätter 335i), där den mindre är en tvålitersfyra på 252 hk och 0-100 på 5,9. 340i har trelitersexa på 326 hk, gör 0-100 på 5,2 sek.


225xe och 330e för lansering 2016
330e får väl betraktas som en ersättare till ActiveHybrid3 som inte sålde i den volym som man hoppats på. Bensinfyra på 2 liter och 184 hk till skillnad från den blixtrande 3-litersexan som satt i föregångaren. Denna kan dock laddas i ett vanligt vägguttag, till skillnad från föregångaren. 3,5 mil på batteri vid lugn körning. Förbrukning enligt körcykeln 1,9-2,1 l/100 km men detta får tas med en stor nypa salt då körcykeln är snäll mot hybrider.

225xe är således också en laddhybrid, men ståtar med en 3-cylindrig 1,5-litersbensinare som driver framhjulen plus elmotor som driver bakhjulen. 231 hk sammanlagt och ändå supermiljöbil. Ska kunna köras 4 mil på eldrift enbart, vilket gör att den som inte har långt till jobbet men däremot tillgång till ett vägguttag kan klara sig utan bensin. Trots batteripackar under bagagegolvet upplevs det inte som högre än standardmodellen, däremot mister man det mesta av utrymmet under golvet.


BMW Security
Vi fick även en titt av BMW X5 Security och Security Plus. Skillnaden mellan respektive modeller är att den vanliga har VR4-klassning och klarar beskjutning av vanliga handeldvapen. Plusmodellen är VR6-klassad och klarar betydligt tyngre vapen såsom Kalashnikov och AK4. 

Rutorna på Security Plus är 30 mm tjocka, och alldeles bakom baksätets ryggstöd sitter en extra ruta som fungerar som skydd för passagerarna. Den yttre bakrutan är således inte skottsäker, utan de åkande skyddas av en skyddsbur. 

Fordonet är helt och hållet defensivt byggt och vid ett attentat ska det ge föraren en chans att fly. Har man inte behov av Plus-modellen gör man bäst i att åka den vanliga X5 Security eftersom den väger mindre och därmed är lättare att komma undan eventuella terrorister med.

Bilen har 4,4-litersåttan på 450 hk, och trots en vikt på närmare 3,5 ton har bilen mycket bra prestanda, 0-100 undan skurkarna tar på 6,3 sekunder.


Blandat
Efter 16 år får vi se en fyrcylindrig tvåliters bakhjulsdriven X5, X5 sDrive25d. Men prestanda är i stort sett jämförbara med första årsmodellens V8-försedda toppmodell 4,4i. Till inte långt från en tredjedel av bränsleförbrukningen. Inte illa alls.

M-montern bjöd inte på några stora nyheter, men den var ganska komplett och inte lika undanskymd som tidigare år. Man kan även konstatera att matta färger kommer stort. Frozen White, Frozen Grey och Frozen Red fanns representerade. Men mycket snygg var X6 M i Long Beach-blått.
 
Text: Jan Söderman
Foto: Erik Wikenhed
 

BMW på bilmässan i Frankfurt 2015

Stort reportage med foton och filmer från bilmässan i Frankfurt 2015. 7-serien G11/G12, X1 F48, 3-serie LCI, 330e, 225xe, BMW Security med mera...Läs mera »

Alpina

Alpina på Bilmässan IAA i Frankfurt 2015Läs mera »

Audi

Audi på Bilmässan IAA i Frankfurt 2015Läs mera »

Mercedes-Benz

Mercedes på Bilmässan IAA i Frankfurt 2015Läs mera »

Porsche

Porsche på Bilmässan IAA i Frankfurt 2015Läs mera »

Övriga bilmärken och modeller

Övriga bilmärken och modeller på Bilmässan IAA i Frankfurt 2015Läs mera »
Publicerad 2015-09-07 09:28. Uppdaterad 2015-09-07 09:28.
Copyright © 1997 - 2025 www.AutoPower.se


Annonser