BMW på bilmässan i Frankfurt

Då var det så dags för den årliga bilmässan i Frankfurt. Senast AutoPower var på mässa var för ett halvår sedan i Geneve och då lyste de stora nyheterna med sin frånvaro. Nu när BMW var på hemmaplan, lanserades en hel del nyheter!

BMW i3 - Världens första eldrivna premiumbil!

Den stora nyheten på mässan var BMW i3, den första modellen i BMW:s satsning på eldrivna bilar. Vi konstaterar att den inte förändrats speciellt mycket sedan den förhandsvisades i våras på Geneve-salongen. Den ser fortfarande konceptuell ut och det dröjer en stund innan jag får tillfälle att stänga dörrarna och justera stolen innan den känns BMW. Problemet är bara att den inte känns HELT som en BMW vilket i stort sett vilken annan BMW som helst gör. Nåväl: Jag har varit skeptisk mot i stort sett alla nya BMW när de lanserats.

i3:an är ny på många andra sätt förutom att det är BMW:s första helt eldrivna bil. BMW är först i värden att massproducera en bil i kolfiber och det ger bilen en stor high-tech känsla. Den består av två stora moduler som heter drive module och life module där drive module är byggd i aluminium och innehåller batteri, elmotor, chassi och hjulupphängning. Life module består av förarkupén och den är byggd av kolfilber i ett stycke. Vid en eventuell kollision kan delar av kolfibern bytas ut i sektioner.

Bilen går alldels utmärkt att ladda i ett eluttag hemma och med ett eluttag på 230 volt / 10 A tar 8,5h att ladda fullt. Toppfarten är 150 km i timmen och räckvidden är ca 15 mil på en laddning. I Tyskland kommer BMW att erbjuda en elektriker som kan installera en laddenhet vilket gör att man kan ladda bilen på halva tiden.
 
När bilen står på laddning kan man ställa in en tid för förvärmning av batterier och kupé. Batteriet består av celler och är sammantaget ganska stora och är placerade på bottenplattan. Bilen finns i två versioner, där grundversionen enbart har eldrift. REX-versionen har även en bensinmotor, så kallad "range extender". Bensinmotorn används inte för att driva hjulen direkt, utan används enbart för att ladda batterierna via en generator. Detta gör att räckvidden med ytterligare 15 mil.

BMW talar sig varma för att körupplevelsen får en helt ny dimension tack vare högt vridmoment redan från stillastående och när man släpper gasen "motorbromsas" bilen samtidigt som el återvinns till batterierna.

i3:an kommer att tillverkas i Leipzig där BMW uppfört en fabrik enbart för elbils-tillverkning till en kostnad av ca 6 miljarder kronor! Vad tekniken kostat att utveckla kan vi dock bara spekulera i.

BMW 4 - en ny modelserie för en ny bil!

BMW har valt att stuva om modellserierna. 3-serien kommer numera bara att finnas i sedan-, touring och GT-utförande. Cabriolet- och coupé-versionerna kommer att heta 4-serie. För närvarande erbjuds den nya modellen med en bensin-sexa på tre liter, en bensin-fyra på två liter samt en dieselfyra på två liter. Utförandet blir då 435i, 428i samt 420d. I framtiden kommer man även erbjuda 420i, 430d och 435d.

Den är längre än gamla 3-serien coupé E92 och har avsevärt längre hjulbas, är lägre och bredare vilket gör att den får ett helt annat och sportigare utseende och uppträdande på vägen. Själv tillhör jag nämligen de som ibland tyckt att E92 haft ett lite tamt utseende för att vara en sportcoupé. Vagnen är 4638 mm lång (+26 mm jämfört med E92) och har en hjulbas på 2810 mm (+50) och är 1825 mm bred (+43 mm) men har en spårvidd på bakhjulen som är hela 80 mm bredare än föregångaren samt en tyngdpunkt som är lägre placerad än på någon annan BMW. Även karossen uppges vara väsentligt vridstyvare jämfört med E92. Vad allt detta gör för körkänslan och körglädjen kan vi än så länge bara spekulera i, att det blir roligt kan vi dock anta redan nu. Vänta och se för inom kort är det nog dags för AutoPower att provköra för att se om löftena infrias. 4-serien uppges också vara den första premiumbil med strålkastare med full-led teknik.

Den utvändiga designen är väldigt lik M6 Coupé - den ser helt enkelt ut som en förminskad M6 vilket ju också är en bärande tanke i hela BMW:s modellprogram: Alla bilar skall ha liknande design och samma linjespel fastän inte över lika stora ytor!

BMW X5

Nu i september 2013 är det dags för den tredje generationen X5. Den har modellkoden F15 och har fått sportigare prestanda, reducerad bränsleförbrukning samt aerodynamiskt optimerad design och är upp till 90 kg lättare än den föregående modellen. Till en början kommer man kunna välja mellan tre olika motorer: en V8 på 450 hk (modellbetckning xDrive50i) samt två dieslar med beteckningarna xDrive30d på 258 hk samt M50d på 381 hk - den som allmänt kallas trippelturbo-dieseln. I framtiden kommer man även erbjuda X5:an med motoralternativen xDrive40d (313 hk) samt xDrive35i (306 hk) samt fyrcylindrig dieselmotor: xDrive25d/sDrive25d (218 hkr). sDrive innebär som bekant endast bakhjulsdrift och X5:an blir nu således den tredje X-modellen som går att få både med fyr- och bakhjulsdrift!

X5:an anses vara en av de större succéerna med en ganska jämn försäljning på ca 100 000 vagnar per år de senaste åren och ca 1,2 miljoner sålda bilar sedan starten 1999.

På mässan presenterades också X5 Concept eDrive. En laddhybrid som skall kunna köras i 120 km/h på eldrift och med en maximal räckvidd med eldrift på ca 30 km och med en förbrukning enligt EU:s testcykel på 0,38 liter/mil. Laddhybrid innebär att den har både elmotor och bensinmotor samt där du kan ladda batterierna till elmotorn via vägguttaget hemma.

Concept Active Tourer

Concept Active Tourer är en laddhybrid med en 1,5 liters bensinmotor med tre cylindrar. Den drivs med eldrift på bakhjulen samt bensinmotor på framhjulen och har en maxeffekt på 190 hk, vilket borde räcka till för att ge en körglad.

BMW i8

Nu gör också BMW i8 världspremiär - BMW:s första rena sportbil i laddhybridutförande. Den här bilen gjorde faktiskt premiär på biograferna för ca 3 år sedan och rattades då som bekant av Tom Cruise. Att ta steget från Hollywood-äventyr till att faktiskt färdigställa modellen och sätta den i produktion för marknaden måste onekligen ha varit ett näst intill impossible mission!

Den här bilen är i likhet med i3 tillverkad till stora delar i kolfiber. Den har en elmotor på 131 hk  som driver framhjulen samt en bensinmotor på 231 hk som driver bakhjulen. Den gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder vilket kombinerat med den låga vikten borde ge en bil med mycket körglädje. Priset för den nya bilen uppskattas till 120 000 Euro.

På det stora hela får man nog säga att BMW:s monter på Frankfurtmässan var tämligen välladdad! För övrigt är BMW:s "monter" ingen monter utan en utställningshall som är ungefär lika stor som hela Älvsjömässan! Det behövs å andra sidan när man presenterar en ny och från starten ikoniserad modell som 4-serien samt två helt revolutionerande världsnyheter som i3 och i8! Man blir ju helt elektro-lyrisk!
 
 
Text: Alexander Kjellström, Jan Söderman
Foto: Erik Wikenhed och Tommie Goldhammer
 

Publicerad 2013-09-10 18:51. Uppdaterad 2013-09-10 18:51.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser