BMW på bilmässan i Frankfurt 2011

BMW-Hallen
Efter att fram till 2007 huserat i den så kallade Agorahallen på Frankfurtmässan har BMW ökat sin yta och använder återigen den 2009 färdigställda Hall 11. Knappa 24000 m2 gör att det är luftigt och gott om plats, både för BMW-programmet och dessutom Mini och Rolls-Royce, som funnits i andra hallar tidigare år. I likhet med förra gången har man byggt en ramp som går under taket runt hallen, där man effektfullt kan köra runt med bilarna.
 
Ytterligare minskad förbrukning
Årets nyheter går i downsizingens tecken än mer än tidigare. Start/stopp blir vanligare i och kan dessutom kombineras med 8-växlad automatlåda i flera modeller. Man gör en stor affär av Eco Mode som man aktiverar med en knapp vilket hjälper föraren att hålla förbrukningen nere, bland annat genom extremt tidiga växlingar. Några modeller har tappat cylindrar och förbrukning. Däremot har man inte tappat prestanda, utan precis tvärtom. Ett exempel är 528i. På mässan fanns exempelvis en 528iA xDrive touring. 245 hk, 0-100 på 6,7 sekunder och 7,6 liter/100 km blandat är inget annat än skickligt att plocka ur en tvålitersfyra.
 
i8
Två stycken framtidskoncept visades. Dels i8, en plug-inhybrid, som är utvecklad ur Vision Efficient Dynamics som vi såg på Frankfurtmässan 2009. En trecylindrig förbränningsmotor kombinerad med eldrift ger sportbilsprestanda, 0-100 på 5 sekunder och en förbrukning under 3 liter/100 km. Man använder bland annat kolfiber för att hålla vikten nere. En ytterligare innovation på i8 är laserstrålkastare. Fördelarna med det sägs vara total adaptivitet vad gäller hur ljuset ska riktas, samt halva energiförbrukningen mot LED-ljus. Hur man nu kan tjäna speciellt mycket på att halvera förbrukningen på något som knappt drar ström alls. Men man jobbar rent allmänt hårt på "många bäckar små"-konceptet.
 
i3
Det andra konceptet var i3, en ren eldriven stadsbil som levererar 170 hk. Räckvidden anges till 160 km, under idealiska förhållanden får man förmoda.
 
520d Efficient Dynamics Edition
Ett par nya modeller kommer med Efficient Dynamic Edition-status och därmed utsläpp under 120 g CO2/km. Dels 520d som fått en del innovationer såsom Eco Pro, en hjälp för föraren som enligt uppgift kan sänka förbrukningen med upp till 20% rätt använd. En speciell balansaxel gör att man kan köra bilen på så låga varv som 800 rpm utan vibrationer. Dessutom speciella fälgar, som ingen tyckte var särskilt snygga, samt lättrullande däck kombinerat med bland annat stängbara luftintag och en högre utväxling gör sammantaget att 520d sedan precis slinker under miljöbilsgränsen. Trots att effekten ligger på 184 hk. Om ett år har tekniken gått så pass framåt att EDE-utförandet av touringen följer efter, om det går som det brukar.
 
X1 sDrive20d Efficient Dynamics Edition
Den andra nya EDE-modellen är X1 som släpps som sDrive20d. Också den är enbart möjlig att beställa med manuell växellåda. Dessvärre är den i likhet med 520d EDE enligt vad man sade ej godkänd för släpvagn vilket en del kommer att sakna. Emellertid kan man speca drag i den svenska konfiguratorn, även om det kan vara en bugg så är det bäst att gardera med X. Till skillnad från 520d har den acceptabla fälgar men eftersom den saknar en del av tekniken i 520d EDE för man nöja sig med den snåltrimmade varianten på 163 hk som även sitter i 320d EDE.
 
1-serien F20
Nya 1-serien F20 premiärvisades. Alla dieslar, även 120d, slinker in under miljöbilsgränsen. 116d EDE med 1,6-litersmotor på 116 hk drar endast 3,8 liter/100 km och släpper ut så lite som 99 g CO2/km! Bilen har växt en storlek och känns som 3-serien ett par generationer tillbaka. Den fungerar som familjebil om man inte har alltför långbenta tonåringar. Utrymmet i kupén känns tillräckligt men bagaget är av naturliga skäl inte i storbilsklass.
 
Interiören har fått sig ett rejält lyft och det känns nästan som att sitta i en mindre 5-serie med sin iDrive, lyxigt värre! Den kommer att säljas med nya paket, Sport Line och Urban Line. Vi spår att Sport Line kommer att bli det vanligaste, det såg grymt bra ut! De vita detaljerna på Urban Line-paketet var inte riktigt i vår smak. Överlag kan man säga att bilen gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild. Vi tror definitivt inte att utseendet kommer att hindra nya 1-serien från att bli en storsäljare, tvärtom.
 
M5
En annan premiär var M5 i F10-utförande, numera bestyckad med en dubbelturbomatad V8 på 4,4 liter. Den har tappat två cylindrar och 0,6 liter volym mot föregångaren men turbomatningen hjälper upp effekten till 560 hk, samtidigt som den deklarerade förbrukningen är rimliga 9,9 liter/100 km. Hur mycket start/stopp-tekniken är att tacka för det är oklart. Att den är mycket lyckad designmässigt i Monte Carlo-blått var alla däremot överens om.

M-montern höll inte samma låga profil som förra Frankfurtmässan 2009, utan var lite mer framträdande. Det fanns många godsaker, på en hylla ovanför bland annat 1-serie M Coupé i Alpinvitt samt  X6M och M3 i Melbournerött fanns faktiskt en M5 E28 i Lachssilber-metallic.
 
6-serien
6-serien premiärvisades i coupé-utförande. Med en uppgiven förbrukning på 5,5 liter/100 km för 640d behöver man inte förstöra snabba Autobahn-stintar med att stanna och tanka alltför ofta. Och med 313 hk och 630 Nm behöver man inte bli efter i Kasselbackarna, men då lär man inte klara sig på 5,5 förstås.
 
120d Performance
Det fanns även en Performance-kittad 1-serie utställd. En 120d som hade det mesta i den vägen. Det finns fyra nivåer på paket att utrusta bilen med förutom att man kan plocka enskilda komponenter efter eget behag (och plånbok). Det maxade paketet innehåller bland annat en omprogrammerad motorstyrbox som ger 20hk ytterligare ihop med en större laddluftkylare. Låter inte så mycket men håller säkert  vad det lovar. Dessutom gäller alla garantier. Däremot klarar man inte miljöbilsklassningen med detta trimkit eftersom bilen rasar upp i 122g CO2/km & 4,6 liter/100 km. Det kan man säkert leva med. 
 
Till slut
Med den här takten på lansering av bränslebesparande teknik och nya modeller blir det intressant att se hur nästa Frankfurtmässa kommer att se ut. Klart är att det blir kostsamt att hänga med i miljöracet de närmaste åren.
 
 
Se även övriga video- och fotoreporatage från mässan:
 
 
 
Text: Jan Söderman
Foto: Erik Wikenhed, Tommie Goldhammer
 

Publicerad 2011-09-13 19:21. Uppdaterad 2011-09-13 19:21.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser