BMW på bilmässan i Frankfurt 2009
BMW-Hallen
BMW bryter de senaste årens tradition att hålla till i Agora-hallen, och har 2009 hyrt den helt nybyggda hall 11 på det enorma mässområdet. Det är även första gången BMW Group har sina montrar under samlat tak vilket alltså innebär att BMW, Mini och Rolls Royce är grannar. Störst plats tar utan tvekan BMW, som byggt upp ett imponerande upplevelsecentrum under parollen "Freude definiert die Zukunft" - Glädje definierar framtiden. Mest iögonfallande är den körbana som byggts upp runt i princip hela montern och på vilken allehanda bilar av varierande utförande skall köras runt. Montern går stilrent i vitt och blått, med gigantiska skärmar monterade på strategiska platser, och med M-avdelningen i ett eget, lite dunklare hörn.
Presskonferens
BMW har valt, eller möjligen fått tilldelat, den allra första presskonferenstiden för dagen, men trots detta är det som vanligt proppfullt med journalister som bänkat sig på läktarna. Tveksamt om det är lika mycket folk på exempelvis Ladas presskonferens… Efter en dramatisk nedräkning på de enorma skärmarna hörs en vrålande sexcylindrig motor som får samtliga morgonsömniga journalister att sätta morgonkaffet i vrångstrupen, varefter BMW Groups styrelseordförande Norbert Reithofer nästan flyger in på den omslutande körbanan åkandes i en nedcabbad, underskön BMW 328 Mille Miglia från 1940. Hans mustaschprydde chaufför tar ett extra vrålande varv medan Reithofer ler som en skolpojke på tivoli. Undertecknad misslyckades med att hålla sig för skratt när BMW-chefens hår stod åt alla håll och kanter under och efter åkturen - hade han haft tupé hade denna garanterat flugit all världens väg! Inom kort gör en Isetta och - tämligen förvånande - en E28 ett par varv på banan.
Presskonferensen i sig upplevs som kortare och mer fokuserad jämfört med tidigare år. Reithofer inleder med att prata om bilarna som nyss synts köra runt banan i montern. 328 Roadstern var ett tidigt bevis på hur viktigt det är att arbeta med aerodynamik, Isettan som ett exempel på hur man på ett minimalistiskt och tidstypiskt vis kunde transportera så många som möjligt så billigt som möjligt, och E28:an visade sig vara en 528e för att visa hur BMW redan i början av 80-talet byggde bränsleeffektiva bilar. Förutom de här nedanför omskrivna nyheterna får vi bland annat veta att nya 7-serien är en fullkomlig försäljningssuccé och faktiskt världens för tillfället mest sålda lyxbil. Vidare berättar Reithofer att BMW fortfarande är den största premiumtillverkaren av fyrhjulsdrivna bilar - vilket troligen inte kommer att förändras i och med lanseringen av X1.
Utöver detta skryter BMW - tämligen befogat - med att man återigen lyckats sänka snittförbrukningen på "sin" vagnpark markant och att snittutsläppen för nysålda BMW-bilar i Tyskland nu är nere på 160 gram co2 per km. Att man är extremt stolta över och fortsatt fokuserade på sin nu ett par år gamla Efficient Dynamics- satsning är helt klart, liksom att utvecklingen av denna kontinuerligt går framåt.
Vision Efficient Dynamics
Den stora nyheten och blickfångaren här i Frankfurt - inte bara i BMW-montern! - är utan tvekan BMW Vision Efficient Dynamics. Detta futuristiska koncept bär tydliga drag av den extremt läckra M1 Homage- studien som presenterades för knappt ett år sedan, men fungerar även som en fullt körbar testbänk för framtidens drivsystem. Drivlinan är uppbyggd av tre motorer: en trecylindrig, turboladdad dieselmotor och två elmotorer - en för respektive axel. Tillsammans levererar dessa motorer 356 hästkrafter och 800 newtonmeters vridmoment vilket ger bilen riktigt bra prestanda! 0-100 går på 4,8 sekunder och toppfarten har fått begränsas till 250 km/h - detta med en bränsleförbrukning på osannolika 0,37 liter/milen och ett utsläpp på bara 99g co2/km.
På bild må Vision Efficient Dynamics se ut som ett rymdskepp, men när man får se den tredimensionellt blir det mer och mer klart att dess linjeföring och designspråk utan tvekan kan omsättas i framtida BMW-bilar. Det ryktas intensivt om att BMW inte är helt nöjda med det image-försprång Audi tillfälligt har fått tack vare lanseringen av R8, och att man därför planerar en M1-liknande sportbil - vi kan bara hoppas! Väldigt intressant är också att den lilla trecylindriga dieselmotorn faktiskt är fullt körbar, och såg helt produktionsklar ut. Att en 3-cylindrig diesel för de mindre BMW-modellerna är under utveckling bekräftades av en BMW-representant vi pratade med, men det är inget som kommer att sättas i serieproduktion inom de närmsta tre åren. Kanske något som dyker upp i nästa generations 3-serie?
X1
Första intrycket av nya X1 är överlag positivt men med ett par frågetecken. Bilen är riktigt snygg, och ser för biltypen väldigt nätt och sportig ut - klassens storsäljare VW Tiguan kan jämförelsevis lika gärna köra rakt i väggen med sin keps/stövel-design. Men hur tänkte BMW när de designade X1:ans front? Intrycket är trubbnosigt och den silvriga listen längst ned smälter inte in i helheten. Fälgarna som visas upp är emellertid ovanligt vågade och läckra! Interiört känns bilen föga förvånande som en blandning av 1-serie och X3, men med ett frågetecken för kvalitetskänslan i vissa av panelerna. Låt oss hoppas att det är förseriebilar man ställer ut, och att denna skönhetsmiss är åtgärdad tills dess att de första kunderna får sina bilar. Pluspoäng för väldigt smidig och bekväm in- och urstigning - här märks det att bilen egentligen inte är så hög som den vill utstråla. Baksätet är mycket rymligare än i en 1-serie, men likväl tämligen obekvämt, med alldeles för kort och platt sittdyna. Inget för folk över 1,60. Samma princip gäller bagageutrymmet - mer plats än i 1-serien, men långt ifrån slösande.
5-serie Gran Turismo
Här har vi en odelat positiv överraskning! När jag såg de första bilderna på denna bil och på konceptet som företrädde den kunde jag för mitt liv inte begripa vad BMW höll på med. En 7-serie korsad med en SAAB 900? En sänkt mesversion av X6? Vem ska köpa detta missfoster? Efter att ha sett och provsuttit bilen live är dess syfte betydligt lättare att begripa och ett visst mått av habegär infinner sig faktiskt! Med rätt färg och fälgar får bilen ett helt unikt och riktigt coolt stuk - speciellt med tanke på de ramlösa dörrarna. Interiört fortsätter bilen att övertyga. Baksätet har extremt bra benutrymme och är i bilen vi provsitter till råga på allt elinställbart och ventilerat vilket förstås gör under för komforten. Kontrasten mot X1 kunde inte vara större. Bak återfinner vi även riktigt stora LCD-skärmar för underhållning, och rikligt med förvaringsutrymmen i allehanda fack.
Föraren behöver verkligen inte gråta han heller. Mycket tycks plockat rakt från 7-serien vilket betyder superb kvalitetskänsla, gigantisk skärm för iDrive och navigation, underbara komfortstolar och massor av spännande knappar och funktioner. BMW har definitivt hittat tillbaks till sin fina tradition av att bygga förarmiljöer som kombinerar ergonomi med både lyx och förarorienterad dynamik. Om detta är en försmak på nästa generations "vanliga" 5-serie, då har vi verkligen något att se fram emot! Inte ens priset på bilen avskräcker speciellt mycket - en 535i GT börjar på 56 000 euro.
Motorn är för övrigt helt nyutvecklad och man kombinerar för första gången turboladdning och direktinsprutning med Valvetronic vilket sänkt förbrukningen med 8%! Utrustningshysterin och dess prissättning börjar däremot nå fullständigt bisarra nivåer: bilen vi provsatt var utrustad för ytterliggare 41 000 euro! 5 serie GT känns på många sätt som en perfekt bil för familjen som gärna åker på långa semesterresor ett par gånger om året, men det återstår att se hur långt en grundutrustad bil klarar sig, för en miljon kronor känns den trots allt inte värd!
320d Efficient Dynamics Edition
Något lägre chassi och annorlunda fälgar är det enda som utvändigt skiljer 320d "Efficient Dynamics Edition" från en vanlig 320d. Under skalet är förändringarna heller inte många, men desto mer viktiga! Bilen levererar 163 hästkrafter vilket räcker och blir över i alla vardagssituationer. 0-100 på 8,2 sekunder och en toppfart på 225 km/h får knappast folk att höja på ögonbrynen. Att detta paras med en snittförbrukning på rekordlåga 0,41 liter/milen däremot - det är extremt imponerande!
CO2-utsläppet håller sig på 109g/km vilket är bäst i klassen och vilket klassar bilen som miljöbil i bland annat Sverige! Denna låga förbrukning har kunnat uppnås genom lägre trimningsgrad, sänkt motorfriktion, förbättrad aerodynamik, längre utväxling och ett vidareutvecklat dubbelmassesvänghjul som gör det möjligt att köra bilen på lägre varvtal utan störande vibrationer. Om 320d Efficient Dynamics Edition inte blir en enorm försäljningssuccé käkar jag upp både hatt och skor!
750i och X6 Active Hybrid
Det är lite synd att BMW inte hunnit få fram hybrider förrän nu, när själva termen börjat tappa i slagkraft. Produkterna verkar det nämligen bara finnas ett problem med… Intressant är att 7-serien och X6 fått två olika hybridsystem. X6 Active Hybrid (485 hk / 780 Nm) är en så kallad fullhybrid, vilket innebär att den kan köras kortare sträckor med enbart eldrift, och med bensinmotorn helt avstängd. Förbrukningen har tack vare detta kunnat sänkas med hela 20%.
750i Active Hybrid (465 hk / 700 Nm) klassas som mildhybrid, vilket innebär att dess förbränningsmotor alltid är igång, men stöttas av en mindre elmotor (ihopbyggd med den 8-stegade automatlådan) vid kraftig acceleration vilket ger förbättrad prestanda och samtidigt 15% lägre förbrukning. Anledningen att man valt att utveckla två olika sorters hybridsystem är egentligen ganska logiskt: den typiske X6-föraren kör mest i stan, och då är fullhybriden att föredra då den kan köras helt utan utsläpp. Den typiske 7-seriekunden kör mer långsträckor, och då finns det ingen vinning i den högre vikt och kostnad det innebär med fullhybriddrift. Problemet då? Priset för X6 Active Hybrid börjar på 103 000 Euro…
X5 M och X6 M
Under hela presskonferensen nämns inte ett ord om dessa modeller - skäms BMW över sina helt nya bensinslukande autobahndinosaurier? "De är nischprodukter, inte av allmänintresse", förklarar sig en representant… Som vanligt så skall M-modellerna köras snarare än beskådas på mässa, men med 555 hästkrafter vardera är detta verkligen något att se fram emot! Personligen tycker jag att X5M är betydligt snyggare, tack vare snyggare fälgar och shadowlinelister istället för de tramsiga aluminiumlisterna runt rutorna på X6M. Detta är de första M-bilarna med automatlåda, och det återstår som sagt att se om de förtjänar att bära M-märket detta faktum till trots. Intressant i sammanhanget är att det endast skiljer 1000 euro i pris mellan X6 Active Hybrid och X6M. Miljöbandit eller trädkramare - valet är ditt!
M GmbH håller i övrigt ganska låg profil på en miljöfokuserad mässa, men visar upp en M3 "Edition" i den nya snygga färgen Monte Carlo Blue, som påminner en del om favoriten Estorilblå. Bilen har även svartlackerade fälgar (inte speciellt snyggt) och svarta njurar samt ändrör (ganska snyggt). Även M6 "Competition Limited Edition" visas, i en extremt läcker mattgrå lackering. Endast 100 bilar skall byggas.
740d med M-paket
7-serien kan numera utrustas med M-paket bestående av ett diskret men distinkt kjolpaket, shadowline, snygga 10-ekrade fälgar och svart innertak interiört. Ny är även motorn i 740d, som inte är en 4-liters V8 utan en modifierad och uppgraderad version av den bekanta 3-literssexan med tvåstegs turboladdning, från bland annat 535d. I 740d pressar man ut 306 hästkrafter och 600 Newtonmeter vilket räcker för 0-100 på 6,3 sekunder och en förbrukning på under 0,69 liter milen! Någon ny V8-diesel är enligt uppgift inte under utveckling och lär heller aldrig dyka upp. En annan nyhet är att 7-serien för första gången i modellens historia kan beställas med fyrhjulsdrift.
Ny och framtida teknik
Vi fick tillfälle att prata med Dirk Arnold, ansvarig för produktkommunikation och därför insatt i de flesta projekt som BMW bedriver. Som vanligt när man pratar med insatta personer snarare än att bara ta del av pressmaterialet fick vi reda på en hel del mer eller mindre officiella nyheter, även om herr Arnold förstås visste betydligt mer än han fick berätta för oss.
- Facelift av 3-serie coupé och cabrio kommer att visas inom de närmsta månaderna. I samband med detta lanseras två helt nya motorer - en bensinmotor och en diesel. Mer detaljer lyckades vi dessvärre inte krama ur honom...
- BMW utvecklar fyrcylindriga turbomotorer. Dessa kommer att begå premiär i samband med lanseringen av nästa 3-serie (2011).
- Hybriddrift kommer inte komma i de mindre modellerna - det kostar helt enkelt mer än det smakar och BMW satsar här istället på att utveckla de befintliga Efficient Dynamics- koncepten.
- Utvecklingen av V8 och V12 bensinmotorer kommer lyckligtvis inte att upphöra inom en överskådlig framtid. Marknader som USA och Kina har fortsatt hög efterfrågan på denna typ av motorer, och vad gäller V12 så effektiviseras utvecklingen i och med att Rolls Royce's motorer kan utvecklas parallellt. BMW ligger även i diskussion om att sälja V12-motorer till en utomstående tillverkare, men vem detta kan tänkas bli återstår att se.
Sammanfattning
Inte heller detta år bjuder BMW på några revolutionerande produktionsklara nyheter - det mesta har offentliggjorts redan innan mässans öppning och den snabba spridningstakten på Internet gör det svårt för tillverkarna att hemlighålla något. Man kan definitivt slå fast att BMW lyckats riktigt bra med det Efficient Dynamics-koncept man började marknadsföra för exakt två år sedan på IAA 2007. Under hösten ser vi fram mot officiella bilder på E92/E93 facelift, och på Genévemässan i februari lär vi få se den nya 5-serien i officiell skrud. Under tiden håller vi tummarna för att en M1-efterträdare är under utveckling, och för att det fantastiska CS-konceptet från 2006 inte helt och hållet är lagt i malpåsen!
Text: Kalle Hansen
Foto: Erik Wikenhed
Se även övriga bildreportage från mässan: