Frankfurtmässan 2007 - BMW
Som väntat så sparade BMW verkligen inte på krutet när det var dags för världens största bilmässa - IAA (Internationale Automobile Ausstellung) på ”hemmaplan” i Frankfurt. Även om en del av de presenterade nyheterna var avslöjade redan på förhand, fanns det ändå utrymme för ett antal spekulationer angående vilka överraskningar som skulle kunna komma att dyka upp. AutoPower.se är givetvis på plats för att bevaka!
BMW's presskonferens ägde rum tidigt på morgonen, faktiskt först av alla tillverkare! Som vanligt var det chefen för BMW Group, Dr. Norbert Reithofer, som höll i tillställningen. Under mycket buller och bång, häftiga ljud- och ljuseffekter, rök och spektakel radades världspremiärerna upp. Temat för hela BMW's satsning i år är Efficient Dynamics - effektiv dynamik, vilket är BMW's samlingsnamn på alla de insatser man gör för att effektivisera bilarna, sänka bränsleåtgång och utsläpp, men samtidigt öka körglädjen. Redan idag har BMW 22 olika modeller som släpper ut mindre än 140 gram co2 per kilometer, och under 2007 kommer 40% av alla bilar BMW Group säljer i Europa ha denna låga utsläppsnivå. Allra snålast av och renast BMW-modellerna är nya 118d med en snittförbrukning på 4,5 liter per 100 km, och endast 119 gram co2 per km! Det talas mycket om klimatskydd och Reithofer avslöjar att man de senaste sju åren satsat enorma summor på forskning och utveckling för att minska utsläpp och förbrukning, och att detta lett till att BMW redan idag befinner sig på en nivå de flesta andra biltillverkare bara kan drömma om.
Efficient Dynamics-konceptet innebär en mängd olika förändringar av bilarna, och alla modeller får inte samma behandling. Exempel på åtgärder som innefattas i Efficient Dynamics är:
* Start/stop-automatik
* Bromsenergiåtervinning
* Bortkopplingsbara hjälpaggregat såsom klimakompressor, vattenpump, servo, med mera.
* Växellägesindikator
* Aerodynamikförbättringar
* Lättrullande däck
* Direktinsprutade motorer
Först ut av nylanseringarna var premiären för ett helt nytt segment - Sports Activity Coupé - gestaltat av BMW Concept X6. Som namnet insinuerar, rör det sig om en så kallad cross-over och i praktiken en coupéversion av X5. Reithofer lovade att en ”riktig” X6 definitivt kommer att lanseras, så man kan undrar varför man ändå väljer att kalla den visade bilen för ett koncept. Vi fick ingen information vilka drivlinor som skall erbjudas och fick heller inte se bilens interiör. Således kan man misstänka att det är en hel del detaljer att finslipa innan bilen är redo att presenteras som slutprodukt. Bilens utseende är litet svårdefinierat, vill man vara litet elak är det enkelt att beskriva den som en sänkt X5 där man kapat aktern.
Ingen i AutoPower Crew var speciellt entusiastisk över designen, även om ingen heller direkt sågade modellen. Flera tyckte att de 21”- fälgar bilen stod på såg för små(!) ut och att 23” vore mer lagom för biltypen. Vår unisona fråga var ”Vem ska köpa den här bilen”?
Lyckligtvis fick jag tag på en viss Mr. Chris Bangle, designchef för BMW Group, och kunde ställa frågan direkt till honom. Bangle berättade att X6 är tänkt för de personer som idag kör en SAV eller SUV och som uppskattar den högre sittpositionen, med bättre översikt och känsla av att äga vägen, men som söker en sportigare, ”sexigare” bil. Bangle var, inte helt oväntat, övertygad om att denna helt nya biltyp kommer att få en mycket stor kundgrupp, och lovade att en provkörning av modellen skulle få alla skeptiker att tänka om. ”X6 är ingen bil för folk som vill lasta in så många lådor som möjligt i bagaget, utan en bil för folk som njuter av livet och som gärna visar upp det för omvärlden. Ett medvetet val för individualisten”, avslutar han diskussionen om X6:ans syfte. Det står utom allt tvivel om att bilens huvudsakliga marknad inte kommer att bli Europa, utan snarare USA och möjligen vissa delar av Asien.
Några tekniska specifikationer för bilen lämnades som sagt inte, men en inte allt för vild gissning är att X6 till en början kommer att erbjudas som 4,8i och 3,0sd, för att efterhand kompletteras med fler motoralternativ. Det vi emellertid fick veta, var att X6 i färdigt utförande kommer att vara först ut med en helt ny typ av differential - Dynamic Performance Control, med steglös fördelning av kraften mellan bakhjulen och inbyggda elmotorer som kan skicka extra kraft till ”innerhjulet” för att motverka understyrning - detta ser vi verkligen framemot att få provköra!
X6 rullades sedermera av scenen för att lämna plats för en ilsket rödmetallic 123d Coupé, och till vår gemensamma glädje ser bilen (ännu) bättre ut i verkligheten än på bild. Kopplingarna mellan 1-serie coupé och den legendariska 02-serien är tydliga, och för att ytterliggare påskina det avlägsna släktskapet modellerna emellan visar BMW filmer på 02:or i bakgrunden under tiden bilen rullar upp på scenen. Som en extra liten vink till 2002 Turbo och dess kritiserade dekoration, har man klistrat en streamer i framrutan med texten BMW Efficient Dynamics - spegelvänt - i vindrutan! Chris Bangle berättar att det rådde lite ”02-feber” (detta beskriver han på amerikanska som ”2k2-frenzy”) på designavdelningen när 1-serie coupé ritades och bekräftade att man velat återskapa ikonens själ och känsla, utan att för den sakens skull skapa en retro-design, vilket jag definitivt tycker att man lyckats med. Inuti bilen känner man igen sig från halvkombin och förarmiljön känns följaktligen mycket välbyggd och välplanerad. Baksätet är fullt tillräckligt för mina 177 centimeter, även om huvudutrymmet förutsätter att man är relativt nyklippt...
123d drivs av en helt nyutvecklad fyrcylindrig dieselmotor med variabel dubbelturbomatning. Principen är densamma som i den sexcylindriga motorn som sitter i exempelvis 535d: en liten turbo som snabbt får upp farten och laddar på låga varv, och en större, som kan pressa ur en hög effekt på högre varvtal. Resultatet är häpnadsveckande - 123d lämnar 204 hästkrafter ur endast två liters cylindervolym vilket gör motorn till världens första aluminium-diesel med mer än 100 hästkrafter per liter. Minst lika imponerande är att bilen nöjer sig med 5,2 liter diesel per 100 kilometer, och endast släpper ut 138 gram co2 per kilometer! Utöver 123d lanseras även 120d med 177 hästkrafter, och 135i med den bekanta dubbelturbobensinaren på 306 hästkrafter. Den sistnämnda modellen blir top-of-the-line och levereras som standard med M-paket, mastig bromsanläggning med sexkolvsok fram och dessutom med en ny typ av mjukvara till DSC och DTC. Den nya mjukvaran gör att bilen kan använda bromsarna för att vid inspirerad körning få till samma verkan som en konventionell diffbroms. Utvecklingschefen för chassi- och drivlineteknologi hävdade att detta enbart innebär fördelar jämfört med en konventionell diffbroms och att det inte föreligger någon risk för att överhetta bromsarna ens vid vansinneskörning. Det skall bli spännande att provköra och se om han har rätt, för jag vet att det är fler än jag som saknat möjligheten till en ordentlig diffbroms på nyare, motorstarka BMW-bilar.
Den sista världspremiären på presskonferensen kom som en överraskning. En BMW-representant berättar om BMW's miljöstrategi i tre steg. Idag är målet att optimera befintliga motorer för att sänka utsläppen. Imorgon är målet fungerande fullhybrider, och i framtiden vätgasdrivna bilar. Efter att 1-seriecoupén avlägsnats, rullas till allas förvåning ännu en X6 upp på podiet, men denna gång i egenskap av BMW Active Hybrid! Till skillnad från förra Frankfurtmässan 2005, då man endast kunde uppvisa en X3 med föga imponerande hybrid-dekaler och batteriatrapper, har BMW idag kommit så pass långt i utvecklingen att man lovar att en färdig fullhybridmodell kommer att finnas på vägarna redan 2009! Hybridsystemet har utvecklats gemensamt med Mercedes och GM och baseras på två elmotorer som arbetar parallellt med, eller istället för, en vanlig förbränningsmotor, beroende på rådande körförhållande. När förbränningsmotorn är igång laddas bilens utökade batterier och dessutom utrustas hybriden med bromsenergiåtervinning för att ge extra ström till batterierna vid inbromsning. Ingen information om vilken förbränningsmotor som kommer att bli först ut att kombineras med hybriddrift gavs, men på informationsfilmerna såg det misstänkt likt ut 4,8-liters-V8:an...
BMW menar att deras hybridsystem blir överlägset andra tillverkares befintliga system tack vare att det ger ökad effektivitet under samtliga körförhållanden, och inte bara exempelvis i stadstrafik som är fallet med en del konkurrenter. Dessutom skall BMW's hybridsystem i enlighet med filosofin för Efficient Dynamics inte bara sänka förbrukningen och utsläppen med upp till 20%, utan även höja körglädjen genom ökad prestanda!
Övriga nyheter:
1-serien
Nya, effektiviserade motorer och Efficient Dynamics- teknologi med exempelvis bromsenergiåtervinning och Start/Stop- automatik för alla fyrcylindriga modeller. Premiär för coupémodellen samt den helt nya motorn i 123d som finns såväl som halvkombi som coupé! 118d som endast släpper ut 119 gram co2 per kilometer och således kvalar in som miljöbil hemma i Sverige!
3-serien
Samma som för 1-serien gällande Efficient Dynamics. Nya motorer för alla bensindrivna modeller. 335xi lanseras med en enligt uppgift knappast märkbar höjning av vikten jämfört med den bakhjulsdrivna modellen och en 0-100-tid på endast 5,5 sekunder!
5-serien
Utökad satsning på Efficient Dynamics (börjar det bli tjatigt?) med bromsenergiåtervinning, aerodynamiska hjälpmedel och automatiskt bortkopplande hjälpaggregat med mera. Ny, mer effektiv motor för 520d som nu har 177 hk och endast förbrukar 5,2 liter per 100 km! 520i med fyrcylindrig motor på två liter och 170 hk tillkommer i modellprogrammet.
6-serien
För 6-serien innebär mässan premiär för de ansiktslyfta versionerna av såväl coupén som cabrion. Modellerna har fräschats upp och är nu ännu snyggare än innan. Nya LED-ljus baktill och ny design på såväl front som akter gör att modellen är rustad för ännu några år i konkurrensen. Invändigt har kvalitetskänslan höjts markant och allting känns extremt homogent. På motorfronten tillkommer, som första bil i segmentet, en dieselmotor i form av 635d med 286 hästkrafter. 0-100 avverkas på 6,3 sekunder för coupén, med en snittförbrukning på endast 6,9 liter diesel per 100 km!
7-serien
Nuvarande sjuserie lever nästan helt och hållet i skymundan på mässan. Ett antal vätgasdrivna Hydrogen7-bilar syns till och exponeras flitigt, liksom en individualutrustad 750Li som skäms i ett hörn. Däremot har BMW tagit med sig ”Concept CS” från bilmässan i Shanghai, vilket är intressant för framtiden. Concept CS är bland det absolut häftigaste BMW visat upp på många år. En bjässe till bil, med skarp men ändå elegant linjeföring som utstrålar oändligt med självförtroende. Chris Bangle ville inte svara på frågan om huruvida Concept CS bjuder på en försmak av nästa generations sjuserie, men garanterade att ”Om du gillar Concept CS kommer du definitivt att gilla den nya sjuan när den lanseras!” - det bådar onekligen mycket gott!
X-serien
I X-serien är givetvis X6-konceptet den stora nyheten. X5 presenteras som 3,0sd med dubbelturbo och 286 hästkrafter - sannolikt den perfekta motorn för biltypen! Dessutom lanseras M-paketet för X5, med ganska diskret aerodynamikpaket men med mycket snygga 20”-fälgar skodda med extrema 315/35-däck baktill! För X3 får 2,0d samma motor som övriga serier, på 177 hk, och alla modeller får sänkt förbrukning.
M-modellerna
BMW Motorsport visar upp nästan hela modellflottan, lackade i Alpinvitt. M6 Cabrio, M5 Touring, Z4 M Coupé och så den stora nyheten - M3 coupé. Det är en massiv syn att se alla dessa prestandamonster uppradade på samma yta! En kontakt på BMW avslöjar att en M3 sedan snart är färdig för lansering, men att det är helt uteslutet att vi får se en M3 Touring. Någon M-modell ur X-serien eller 1-serien är för närvarande inte planerad.
Säkerhet
Samtliga modeller i 5- 6- och X-serien får aktiva nackstöd som förminskar risken för så kallade whiplash-skador vid påkörning bakifrån.
BMW Individual
Hamnar lite i skymundan men demonstrerar sitt nya ”High End Audio System” med Dirac Live signalprocessor och 825 watts effekt. En provlyssning bekräftar att BMW för första gången kan erbjuda ett audiosystem som på allvar kan konkurrera med systemen från Bose, Bang/Olufsen, Mark Levinson, med flera. Faktum är att BMW Individual High End Audio System sopade banan med Audis Bang/Olufsen- system i ett test av billjud, trots att BMW-systemet bara kostar drygt en fjärdedel.
För att sammanfatta årets mässa är det föga oväntat två engelska ord som gäller: Efficient Dynamics. Det är omöjligt att ta miste på BMW's ambitioner att ligga i den absoluta frontlinjen när det gäller att ha körglada och kraftfulla men ändå bränslesnåla och utsläppseffektiva motorer, och man har onekligen lyckats mycket väl med detta. Många av de andra tillverkarnas halvhjärtade satsningar på etanol och andra lösningar känns minst sagt tafatta, och snarare som metoder för att putsa siffrorna på helårsrapporten än som långsiktigt framtidstänkande. BMW visar att man är beredda att ta enorma kostnader för forskning inom bränslebesparande och effektiviserande teknik och min uppfattning är att det är hög tid att damma av den gamla sloganen: ”BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den!”
Text: Kalle Hansen
Foto: Erik Wikenhed