Bilstein Engine Flush

Många av oss ägnar åtskilliga timmar varje vecka, eller åtminstone varje månad, på att hålla bilen fräsch, snygg och skinande ren interiört och exteriört. Flera av oss lägger dessutom tid och pengar på att se till att motorrummet skall vara sanerat från vägdamm, oljespill och annat som av naturliga skäl fastnar där med årens och milens gång.
 
Men när städade du senast din motor invändigt? Har du koll på oljekanaler, tråg och vevaxel, så att inga avlagringar finns och inga metallpartiklar cirkulerar i maskinen? I de flesta fall gissar jag att dessa frågor skulle generera ett minspel liknandes ett stort frågetecken, hos entusiaster kombinerat med en rejäl portion genering.

Vi börjar med lite fakta: När man kör med bilen så förorenas och åldras motoroljan. Den får hela tiden sämre och sämre smörjegenskaper, vidhäftningsförmåga och kan i värsta fall "koksa" eller härda, till avlagringar. En mineralolja åldras/slits mycket snabbare än en helsyntetolja. Ett riktigt skräckscenario är att det blir så mycket avlagringar i ett oljerör så att det tar tvärstopp, med motorhaveri som följd.
 
Om man misstänker att ens bil körts på dålig (mineral)olja eller att det slarvats med intervallen för oljebyten, då är det hög tid att lämna in bilen för Engine Flush eller motordialys som det även kallas. I mitt fall hade jag inga sådana misstankar, men då jag bytt motor i bilen tyckte jag ändå att det skulle kännas skönt att få den sanerad invärtes för att säkerställa att jag har de bästa förutsättningarna inför framtiden.

Således tog jag kontakt med Auto Diesel, som är den enda verkstad i Malmöområdet som är auktoriserade för att genomföra Bilstein Engine Flush. AutoDiesel är vanligen fullbokade flera veckor framåt, men lyckades hitta en extratid för att ta hand om mig, och dessutom berätta lite om tekniken bakom.
 
Principen är att man med hjälp av en adapter ansluter en ingående slang till oljefilteringången och en returslang till oljeavtappningen. Slangarna är anslutna till själva Engine Flush-maskinen, som med hjälp av lufttryck spolar genom motorn med en speciell, helsyntetoljebaserad, rengöringsvätska. Vätskan löser upp all smuts och alla avlagringar inne i motorn. Det sitter två olika filter i Engine Flush-maskinen, vilka vätskan måste passera - ett lite mer grovmaskigt "huvudfilter" och ett tätare som fångar upp partiklar ned till en mikrons eller 0,003 milimeters storlek! Det sistnämnda filtret byts mellan varje "Flush"! Behandlingen är helt riskfri och fungerar på alla motorer - såväl diesel som bensin!

Innan man kan påbörja spolningen värmer maskinen upp vätskan till 40 grader. Därefter pumpas den genom motorn med ungefär 2-3 bars tryck. Efter en genomspolning blåser maskinen genom motorn med luft. Denna procedur upprepas 5-6 gånger under de cirka 15-20 minuter som en Engine Flush tar att utföra.

Störst skillnad gör behandlingen förstås på bilar som har missljud i motorn, dåliga avgasvärden eller dålig kompression - allt detta kan bli följden av att slarva med oljebytesintervall eller service. Auto Diesels tekniker visade mig hur filtret såg ut efter behandling av en lindrigt sagt "brukskörd" VW Caddy diesel - och det var kolsvart! I mitt fall så blev filtret bara lite lätt beige efter behandlingen, och teknikern konstaterade att "Detta var absolut den renaste motor vi någonsin flushat!" Vilket givetvis var kul att höra! Det skall dock tilläggas att motoroljan (givetvis helsyntet) vi tömde ut endast var 200 mil "gammal", och hade troligen städat upp ganska bra inuti motorn.
 
Efter avslutad behandling fick M5:an ny fin Castrol Edge Sport 10W60 och självklart nytt oljefilter. Jag kan inte säga att jag märkte någon revolutionerande skillnad, men motorn gick märkbart tystare samt lite lugnare på tomgång. Det vore väldigt kul att prova en gammal nedgången, slamrande M40 eller M30 och se vad det blivit för resultat - kanske kan vi göra det en annan gång!

Behandlingen kostar ungefär 1000:- exklusive olja och filter, vilket jag anser vara ett bra pris, och ett väldigt kostnadseffektivt sätt att säkerställa att ens motor är i bästa möjliga invändiga skick!

Tack till Auto Diesel i Malmö för er tid, ypperliga service och pedagogiska förklaringar! Mer information om Engine Flush, och en lista med verkstäder som kan erbjuda behandlingen finns på http://www.engineflush.biz

Bild 1: Lyften på bilden kunde inte användas - den var avsedd för större fordon.
Bild 2: Själva maskinen
Bild 3: Digert sortiment av adaptrar och anslutningsdetaljer!
Bild 4: Ännu fler adapterlock...
Bild 5: Maskinens anslutning
Bild 6: Såhär ser det finmaskiga filtret ut innan behandlingen.
Bild 7: Maskinen vägrar starta innan vätskan värmts upp till driftstemperaturen på 40 grader
Bild 8: Skitig utanpå men på väg att bli ren inuti!
Bild 9: Gamla oljefiltret - väck
Bild 10: På oljefilterbehållaren fästs anslutningen för vätskan...
Bild 11: ... med en adaptor...
Bild 12: ... som inte alls var speciell enkel att klura ut vilken det skulle vara...
Bild 13: ... men till slut gick det vägen!
Bild 14: Det rena filtret monteras.
Bild 15: Såhär ser det ut under själva behandlingen, när rengöringsvätskan spolas genom filtret.
Bild 16: Såhär såg filtret ut efter avslutad behandling - knappt ens lite smutsigt!
Bild 17: Ny olja och nytt filter av högsta kvalité!
 
Text och foto: Kalle Hansen

Publicerad 2009-03-06 09:22. Uppdaterad 2009-03-06 09:24.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser